Hoe ga ik hier nu een goed antwoord op geven zonder tegen heilige huisjes aan te schoppen.
Ik heb me door de jaren heen zeer verdiept in het beplanken van een schip en met name het onderwaterschip. Ieder land had z’n eigen manieren en het type schip, tijdsperiode waarin het gebouwd werd had ook invloed op het patroon.
De Hollanders deden dat op twee primaire manieren. De eerste was het gebruiken van hout dat voor handen was, hoe het uit de bijl viel en maakte eerst de schaal / vlak van een schip. Dit noemden ze de vlakbouw methode of schaalbouw methode. Er is geen vast patroon hoe de stroking van de planken liepen. Zelfs SB en BB zijn verschillend van elkaar.
Ze hoefden niet de spanten te volgen want die werden pas later geplaatst.
de andere manier is de spantenbouw methode waarbij wel eerst de spanten werden opgericht en de planken daarna tegenaan gezet werden. Van wat men weet en heeft achterhaald is dat hier meer “patroon” gericht werd gewerkt. Daarmee ging er ook meer hout verloren, duurde de bouw iets langer, was het trefzeker maar ook duurder.
Het patroon dat op die schepen gebruikt werd is op jouw eerste plaatje aan de rechterkant weergeven. Je moet dat plaatje niet letterlijk nemen, maar het geeft aan dat de planken net onder het laagste berghout nog “horizontaal” liepen.
Het onderwaterschip dus een stuk daaronder kreeg de stroking een andere richting. T.o.v. De planken erboven. Dit zag je niet bij Engelse of Franse schepen en had voornamelijk te maken met de rompvorm van de Hollandse schepen. Zij waren bij de boeg veel platter en stomper waarbij vanaf de waterlijn naar kiel bij de boeg de rompvorm schuiner was dan bij andere schepen uit andere landen. Dat zorgt ervoor dat je de planken op een andere manier moet aanbrengen.
lang verhaal kort. Benader de rechterkant van jouw plaatje als je een beetje de Hollandse manier wilt nabootsen. Of het nu wel of niet helemaal correct is, is in mijn ogen minder van belang. Belangrijker is hoe mooi en strak de latten tegen de spanten aanzitten waardoor je geen deuken of kieren te zien krijgt.
succes!
Pter