De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Staat al een hele tijd te koop, eerder onder een andere kop. Hij wil 250 euro. Ze staan gemiddeld voor rond de 150 te koop en in een betere staat. Met waterbak en druppelaar.
Maar schijnbaar is hij aan het zakken met de prijs, eerst kon je maar bieden vanaf 175

Vreemd iets ontdekt aan de Prins Willem. De knecht van het kardeel van de grote mast staat precies in het midden achter de mast. Ik denk dat is niet goed. Maar het museum model heeft hem ook zo, evenals Ketting die hem daar plaatst. Raar, ik heb begrepen dat hij juist uit het midden of er naast moet staan om niet in conflict te komen met de stagen. Tenminste zo wordt het ook geroepen en is het ook eigenlijk logisch.
Ik zie in het boek wel een benedendeks kardeel, waar de knecht naast de fokkemast staat, of van de bezaan kan ook, stond er niet bij vermeld om welke mast het ging. Ook niet helemaal duidelijk dat dit bij de PW hoorde.
Misschien dat Hans een antwoord weet. :)

Ja ik zit nu ook al die tijd te zoeken. En hij wordt overal uit het midden gezet. nooit recht erachter. Ik denk dat Ketting het model heeft nagestreefd, terwijl dit een fout is. Je komt zo in conflict met de stag.
Bij de fok zit hij er ook naast
IMG_1270.JPG IMG_1271.JPG IMG_1273.JPG
op de foto kan je zien dat hij er niet helemaal in het midden achter zit, maar ik denk dat dit te weinig is en dat hij net als op de tekening van Corel meer tegen de kleinere knecht moet zitten.
Kijken of dit hersteld kan worden. Zo niet dan moet ik straks met de stag gaan sjoemelen en deze meer naar de zijkant leggen.

Back