De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Ik ben touwwerk aan het bestuderen, de woeling op de masten zijn niet dik. Er wordt in het echt 3 duims touw gebruikt volgens Anderson.
Omgerekend is dit bij een schaal van 1:75 maar touw van 0,33 mm
Kan dit kloppen? Ik zag in Dik ook op pagina 134 dat dit 0,28 was bij een schaal van1:77.
Ik heb ze dus altijd te dik gemaakt.:)
Blom rekend zo: (touwomtrek in A'dam duim x 25,7) /3,14 = diameter in mm.
 
Ik gebruik ook de tabellen van Mondfeld, die heeft het weer van Anderson. En Yk had het van Witse of andersom. En de eerste had het van Anderson weer las ik. En Anderson zijn verhaal, van Witse en van Yk ook trouwens, is niet te volgen. En Herman Ketting praat over het gewicht van het touw, die is helemaal lekker duidelijk. Die vergat er ook nog eens bij te vermelden waar de touwen zaten of voor dienden. Heerlijk tuigage..:)
 
Algemene vraag aan alle bouwers:
Ik gebruik notenhout voor de Kolderstok pakketten, en eikenhout voor de moeilijkere varianten.
Notenhout is echter best wel rood van kleur, en eiken is lastig vanwege snel breken etc.

Welke andere houtsoort zou geschikt zijn voor een rompbekleding? Het moet dus enigszins soepel zijn, niet te donker van kleur, en betaalbaar. Dus geen exotische hardhoutsoorten.

Graag jullie mening :)

Ik gebruik kersen want de rode kleur wordt donker over time.
Marcus
 
Iemand op dit forum vroeg vorige week hoe je een eindknoop moest maken of wat de naam ervan was, weet niet meer welk topic.

hoe je het moet maken zie je in de volgende video, te moeilijk voor mij.
De video ervoor is touwogen splitsen. Maar daar ben ik nog ver van af.

 
Ik ben touwwerk aan het bestuderen, de woeling op de masten zijn niet dik. Er wordt in het echt 3 duims touw gebruikt volgens Anderson.
Omgerekend is dit bij een schaal van 1:75 maar touw van 0,33 mm
Kan dit kloppen? Ik zag in Dik ook op pagina 134 dat dit 0,28 was bij een schaal van1:77.
Ik heb ze dus altijd te dik gemaakt.:)
Blom rekend zo: (touwomtrek in A'dam duim x 25,7) /3,14 = diameter in mm.
Niet verkeerd om hier wat extra aandacht aan te besteden, het meeste touwwerk op de modellen is vaak veel te dik, waardoor het wat surrealistisch overkomt.
 
Niet verkeerd om hier wat extra aandacht aan te besteden, het meeste touwwerk op de modellen is vaak veel te dik, waardoor het wat surrealistisch overkomt.
Ja er zijn nogal flinke zichtbare verschillen. Zo is het staand tuig van de fok 20% dunner dan de hoofdmast en de bezaan nog eens 20%.
Je zal je goed moeten gaan verdiepen in de verhoudingen. De tabel in WzMondfeld (pag. 264 en 299) is een goede om te raadplegen. Hij heeft het omgerekend naar procenten van de grote stag. Die weer een zesde deel is van de doorsnede van de grote mast aan de voet.
 
Een stukje wezen wandelen met de camera. Normaal is de zondagmiddag één van de drukste momenten in ons mooie vestingstadje Hulst, terwijl je nu in deze 'coronatijd' bijna geld zou geven om iemand tegen te komen...
JPG_1197_6061_bewerkt-1.jpg JPG_1198_6062_bewerkt-1.jpg JPG_1199_6063_bewerkt-1.jpg JPG_1200_6064_bewerkt-1.jpg JPG_1201_6065_bewerkt-1.jpg JPG_1202_6066_bewerkt-1.jpg JPG_1203_6067_bewerkt-1.jpg JPG_1206_6069_bewerkt-1.jpg JPG_1207_6070_bewerkt-1.jpg
 
Nog enkele items van maritieme aard die je in Hulst kan vinden;
JPG_1209_6072_bewerkt-1.jpg een oud stok-anker
JPG_1210_6073_bewerkt-1.jpg manneke pies...
JPG_1213_6076_bewerkt-1.jpg een héél oud kanon, dus wij maken ze altijd veel te mooi...;)
JPG_1214_6077_bewerkt-1.jpg en tenslotte de fotograaf Pietje zelf, genomen als reflectie in een winkelruit.
 
Back
Top