De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Ontmoetingsdag

Hallo Heren,

Is die ontmoetingsdag ook voor varende modellen?? De kombuis is voor mij ook een thuiswedstrijd :D

Lijkt me erg leuk om als broekkie tussen de ervaren bouwers wat info op te doen en wat modellen te bekijken.

Grt Niels

Ik ben ook wel benieuwd naar de ontmoetingsdag. Ik ben zelf een beginnende bouwer. Ik heb de Leida van Corel gekozen als try-out om te zien of het mij wel lag. Met behulp van tips en trucks die ik hier links en rechts heb gevonden, ben ik intussen aan zeilen en laatste tuigjes bezig. Het volgende project ligt ook al klaar. Dat wordt de dolphyn van corel. Daarna zit ik te denken aan de walvisvaarder en vervolgens de friesland en dan een scratch van de 7 provincien. Maar nu loop ik (misschien wel jaren) op de feiten vooruit. Eerst de Leida maar eens afronden (trouwens niet mijn voorkeur model, maar ik wilde eenvoudig en niet al te duur beginnen) Voor de dolphyn zit ik te overwegen een bouwverslag bij te houden. Er zijn er al 1 of 2, maar die lijken stil te liggen.

Groeten,

Erik

aan deze kant was het een beetje stil maar heb niet echt stilgezeten.
heb een vikking opbergkist gemaakt 100x26x45

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Erik en Nelis,

In erste instantie is deze ontmoetingsdag opgezet voor de Historische schepen, het is vorig jaar opgezet door mij en Andy, en we waren met een klein, maar gezellig aantal deelnemers.
Omdat het voor herhaling vatbaar lijkt doen we dat dit jaar weer.

Uiteraard zijn jullie welkom, met je projecten, die willen we graag zien en geven stof tot eventuele verbeteringen en tips.
De bedoeling is dat we van elkaar in een goede sfeer kunnen leren.
Uiteraard is en blijft het de bouwer zelf die bepaald wat hij er mee doet, even goede vrienden.

Voor de duidelijkheid, en discussies te voorkomen wijs ik er op dat het hier gaat om Historische Schepen, en niet om andere modellen met of zonder RC, daar zijn weer andere (vaar) dagen voor.
Volgens mij hebben jullie schepen die in onze categorie vallen; dus kom maar op hoor:D

PS Erik; gewoon een verslag beginnen hoor, de tips die je nu voor dit model krijgt kun je meenemen naar een volgende, doen we allemaal hier ;)

Germt

Bedankt voor de informatie en het welkom. Ik had inderdaad begrepen dat de bijeenkomst alleen voor historische schepen is. Zoals vermeld ben ik nu bezig met de Leida.
SAM_1382kl_zpsd2f25767.jpg

SAM_1383kl_zpse5dd92a0.jpg

Dolphyn zal hopelijk tegen die tijd in aanbouw zijn en tenslotte heb ik nog de Santa Maria (als ik me niet vergis) die door mijn overgrootvader is gemaakt ter ere van mijn geboorte. Deze heeft nooit in een virtine gestaan en kan een schoonmaakbeurt en wat reparaties gebruiken. Over het model is me verder weinig bekend. Eigenlijk alleen dat het hout van sigarenkistjes ervoor is gebruikt.
ship_zpse19c8c31.jpg

De zeilen zijn van een soort voorgedrukt papier gemaakt dus het lijkt me geen scratch bouw.

Pfffff, gelukkig, ik merk dat er weer leven komt op ons deel van het forum.
Wilde ik even kwijt;)

Germt

M'n voorkeur gaat uit naar Nederlandse schepen uit die periode. De Leida is voor mij een opstapje naar het grotere werk. Ik ben blij dat ik zo begonnen ben. Dan heb ik een beetje een idee wat me te wachten staat. En hulp en informatie van medebouwers is altijd welkom. En hopelijk kan ik daarin binnenkort ook een steentje bijdragen.

Verstandig om voor een land te kiezen want ieder land heeft zo zijn eigen scheepsbouw gewoontes en eigenaardigheden.

Andy

Volgende week gaan Germt en ik proberen een datum te reserveren voor de historische zeilschepen modelbouwdag :proost:

Bounty

Gisteren de kit van de Bounty van Caldercraft binnen gekregen. Vergeleken met de Victory lijkt deze kit wat eenvoudiger om te bouwen. Maar ik wil dit schip al lang in mijn verzameling hebben, dus nu is het zover. Ik maak echter eerst de victory van DeA. af voor ik hier aan begin.

Er is de laatste tijd nogal wat geschreven over takelgaren. En ik moet zeggen dat ik
full

nog niet eerder mooier garen heb gezien als dat wat caldercraft in de kits doet. groet pietsan
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Piet... Mooie schuit.. Altijd fijn om weer een 'vervolg' klaar te hebben liggen. Kit ziet er inderdaad goed uit

Back