De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Het idee lijktmij heel leuk en is zeer zeker gezellig, alleen kon het probleem wel eens 'n geschikte ruimte zijn.
Je zou dan voldoende ruimte met ook nog gelegenheid voor bv. koffie e.d. moeten hebben.
Om het voor iedereen toegankelijk te maken ook nog eens ergens midden in het land.
Maar ik hou mij wel aanbevolen want dan zie je ook eens de gezichten achter alle tekst.

@ Dick & Fred,

Als ik de bouwers inventariseer, kom ik aan 10 bouwers.
Mijn ideetje is héél kleinschalig, inderdaad geen sporthal of zo.
Een voorjaars zonnetje en een beetje terras of zo is eigenlijk voldoende.
Ik onderken het probleem van de locatie, zou inderdaad een beetje centraal moeten liggen.
En dan is er inderdaad het punt van vervoer:confused:
Waarschijnlijk is het ook zou dat niet iedereen zal komen, maar ja, die weten natuurlijk niet wat ze missen;)
Goed, het balletje is opgegooid, en wie weet heeft iemand plotseling een interessante optie...
Ik merk wel dat er in ieder geval mensen zijn die zoiets wel zien zitten:cool:

Germt

Germt

alleen het omkeren is een beetje lastig. Het opbouwen volgens zijn stappen is redelijk voor de hand liggend. Hij komt dan uit met het beplanken t/m het gundek. Dit dek afmaken en dan verder met het dek erboven, etc. Dit is ook wat Germt ons vertelt.

Dat valt op zich wel mee. Ik heb dat indertijd voor de Victory ook gedaan, want die is nog weer een stuk groter/zwaarder/onhandelbaarder. Werkte erg goed, daar komen we nog wel op terug. Het is op zich minder kritisch dan het stellen van de kiel op de bouwplank, omdat het alleen om het vaststaan gaat, niet om de exacte stand.
De werkwijze van de beplanking kan het best inderdaad op deze manier gedaan worden.

6. Attach false keel /stem post/ bow post.

7. Then you will be able to shape the keel to that shown in the drawings.

Dat laatste lijkt me nog steeds grote onzin. In alle doorsnede tekeningen van dit soort schepen zie je dat de kielbalk duidelijk als een apart deel zichtbaar blijft, en rechthoekig van doorsnede. Op deze manier zou je get beplanken helemaal tot onderaan de kielbalk door moeten zetten, en dat is een grote afwijking ten opzichte van de werkelijkheid.

Naar hier komen we tzt wel uit.

8. Construct ALL gun-mounted carriages - a long task. This allows you to determine the required height of the gun ports above the decks.

ALLE kanons van te voren bouwen lijkt me een beetje overdreven. De hoogte van de poorten tov het dek weet je ook als je er ééntje gebouwd hebt. Maar op zich maakt dit niet zoveel uit.

Ondertussen ben ik zover met de tekeningen dat ik nu weet op welke punten de spanten aangepast moeten worden. Dat blijken met name de achterste spanten 9 en 10 te zijn. Details volgen wel als ik een verslag start. Ik doe dat zodra ik de kiel op een bouwplank heb gesteld.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt:
17 de eeuwse modelbouwdag?

Leuk voorstel Germt.:yes:

Ik zal zeker komen.
Het belangrijkste probleem bij het organiseren zal de locatie zijn.
Om die vraag te beantwoorden is het noodzakelijk om te weten hoeveel mensen zouden willen komen, als het 5-8 mensen zijn dan kan het mogelijk bij iemand thuis.
Dan rest de vraag waar in het land? Wordt het centraal in het land of in de buurt van de meeste belangstellenden? Zo uit mijn hoofd wonen de meeste mensen in Brabant en dan zou Eindhoven een goed locatie kunnen zijn (= Fredraket)

Ik stel voor dat iedereen die serieus belangstelling om naar zo'n 17 de eeuwse dag te komen dat op deze site meldt, afhankelijk van het aantal personen en de keuze voor een locatie centraal in het land dan kan het eventueel wel bij mij thuis in Ede.

Ik hoor wel wie er belangstelling heeft en naar welke locatie de voorkeur uitgaat.

Na het bepalen van de locatie zal dan de datum nog moeten worden afgesproken.

Andy

Ik stel voor dat iedereen die serieus belangstelling om naar zo'n 17 de eeuwse dag te komen dat op deze site meldt

Als er niets tussenkomt (ik heb wat dat betreft de laatste tijd wat slechte ervaringen:(), zal ik zeker komen.
De lokatie zal altijd een probleem zijn. Ik heb een lel van een huiskamer, maar ik vrees dat ik daar niet mee aan hoef te komen. Mijn vrouw is zeer tolerant wat mijn modelbouwwerkzaamheden, zolang zij er maar geen hinder aan ondervindt.
Verder ligt Barendrecht waarschijnlijk wat te decentraal, anders denk ik dat er wel wat te vinden moet zijn. Er zijn nogal wat verenigingen, sportclubs etc met ook kleinere zaaltjes voor zo'n gelegenheid. Maar nogmaals, de ligging is niet optimaal.

Ad

Ik vindt het geweldig te zien dat er animo voor is.
Andy en ik zijn al diverse malen bij elkaar gekomen en kan alleen maar zeggen dat het een gezellige happening is:D
Persoonlijk zie ik dit als een gezellige en leerzame middag, en zoals Dick terecht opmerkte; de gezichten achter de teksten en het schip:cool:
Ik zou natuurlijk ook graag mijn huiskamer ter bechikking stellen, maar ik woon sinds mijn ziekte in een klein senioren appartementje met een woonkamer van 4x5 meter:confused::confused: en dan loopt er ook nog een grote Duitse Herder rond hier:D
Dan zouden de liefhebbers beter de sloep mee kunnen nemen ipv het model:rolling::rolling:
Ik heb bewust plaats gelaten voor mijn WvH hoor!!
Eindhoven of Ede lijken mij prima locaties.
De vraag in deze is of Dick en Ruud er straks bij kunnen zijn en of dat met name voor hen te bereizen is?

Germt

Joehoeoeoeoe,

Vanuit een roze wolk en vanuit een 21e eeuws ziekenhuis zit ik een beetje mee te lezen en zit mij af te vragen of een bijeenkomst niet mogelijk zou kunnen zijn bij het Kombuis in Putten.
Dit ligt mooi centraal in het land en ik denk dan Ton (eigenaar) zoiets ook heel leuk zal vinden, zeker gezien het feit dat hij de schepen als bouwpakket verkoopt en zodoende ook de nodige clandisie zou kunnen krijgen.
Ik weet niet zeker of hij er voor open staat maar als ondernemer, met een mogelijk vooruitzicht van extra verkoop denk ik toch dat het een mogelijkheid zou kunnen zijn.
Andy komt er regelmatig dus misschien kan hij het eens voorstellen en misschien valt er iets te regelen.

gr. Ruud

zoiets ook heel leuk zal vinden

Mij zul je zeker niet zien dan, geef ik je nu al zwart op wit.
Bovendien denk ik dat het zomaar zou kunnen dat er dan heel veel klanten hun spullen niet (op tijd en zonder gezeur) geleverd krijgen, daar hebben ze nu al problemen mee.

Sorry, moest er even uit.

Joehoeoeoeoe,

Vanuit een roze wolk en vanuit een 21e eeuws ziekenhuis zit ik een beetje mee te lezen en zit mij af te vragen of een bijeenkomst niet mogelijk zou kunnen zijn bij het Kombuis in Putten.

gr. Ruud

Daar heb ik ook al gedacht,
maar de opmerking van Baggeraar zag ook al aankomen.
Ik doe hier dan ook geen uitspraken over, ik moet ook soms wel eens wachten op mijn bestelling, maar heb daar geen problemen mee.
Het wordt bij mij altijd erg netjes geleverd:)
Maar laten we het gezellig houden a.u.b.

Germt

Ha die Ruud,
Nog aan het genieten van je roze wolk? Mooi dat het weer helpt trouwens!
En wat een aparte kaarten krijg jij toch :schrik: !

De Kombuis zal denk ik (nog?) niet gaan, er bestaat wel het idee om daar in de toekomst een koffiehoekje met een paar stoelen en een leestafel in te richten maar zo ver is het nog niet dus zou het een staande bijeenkomst in de winkel moeten worden en dat lijkt me niet echt handig.

Andy

@baggeraar,
Die lever problemen ken ik ook maar ik geloof niet dat dit onwil is.
Er zijn meer winkels die niet of op tijd kunnen leveren.
Zo heb ik al een paar maanden een bestelling open staan bij sjaak,s hobbyshop.
Ook zij zijn afhankelijk van hun toeleveranciers en kunnen er soms ook weinig aan doen.

@Germt,
Ik ben het helemaal met je eens, laten we het gezellig houden.
Het was zomaar een idee.

Gr. Ruud

:teacher:
Ik denk dat dit forum niet bedoeld is om (web)winkels op te hemelen of zwart te maken.
Ze doen allen hun best, hebben zo hun leveringsproblemen en laten soms een steekje vallen.
De beste manier is contact opnemen met de winkel en de problemen bespreken.

Laten we het daar bij laten en de discussie over de kwaliteit van de diverse modelbouw(web)winkels sluiten.

Andy

Laatst bewerkt:
Volledig mee eens jongens, en Ruud, elk idee is welkom hoor.
@ Baggeraar; ik begrijp de opmerking volkomen, ook ik heb wel eens lang moeten wachten op een aantal kanonslopen, maar had gelukkig nog een hoop andere dingen te doen.

Oké, nog meer suggesties:D

Germt

Ook ik zal er graag bij zijn en het is voor mij wel te bereizen, alleen is het bij mij thuis wel klein omdat ik in 'n recreatiewoning woon, anders zou dat geen probleem zijn.
Maar volgens mij is er toch best wel ergens 'n kleine locatie te regelen, daar hoeven niet zoveel kosten aan vast te zitten en die zouden we dan wel met z'n allen kunnen delen.

17e eeuws....?

Beste mensen, is dit draadje alleen voor bouwers van schepen uit de 17e eeuw? Want ik bouw momenteel de HMS-Victory en de HMS-Fly en dat zijn bijde 18e eewse schepen. Ik ben niet zo'n verslagen schrijver, en zet af en toe wat in het bouwverslag van de Victory welke gestart is door Ron, van deagostini (is de boot die ik bouw) en van mijn Fly heb ik geen bouwverslag gemaakt. Maar ik volg regelmatig de bouwverslagen van jullie.

Ik lees nu over het idee om eens bij elkaar te komen, en ik vind dat wel een leuk initiatief. Ik woon wel in Hulst (zeeuws-vlaanderen) dus putten bijv. is voor mij zo'n beetje een halve dag reizen. Dus of het ook te reälizeren is.......?? groet pietsan Bijgevoegd een foto van mijn "Fly"
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Oké Dick:D
De locatie? daar gaan we zeker uitkomen, we hebben al een paar eventuele opties.
En natuurlijk als er kosten zijn dan delen we, maar dat zal enorm mee vallen hoor.
Ik heb nog géén afzeggingen o.i.d. gezien, dus ik neem aan dat iedereen dit wel leuk zal vinden:cool:

Germt

ps, voor geïntresserde ik maak wel een foto album van de fly op mijn pers. profiel.

@Pietsan,

Natuurlijk ben je meer dan welkom hier:D
17e eeuw, ja maar eigenlijk althans ik denk dta Ad daar geen problemen mee heeft, gaat het om historische scheepsbouwers.
Wat mij betreft ben je op een ontmoeting in de toekomst ook welkom, alleen locatie en datum weten we nog niet, maar dat heeft ook geen haast, dat gaat goed komen.
Leuk dat je onze verslagen ook volgt.
De meeste van ons houden de Victory ook in de gaten.
Sterker nog; het is uit jouw fotoalbum van de Victory, de foto van de barkas, dat ik een ankertje vondt voor mijn barkas.
Zo zie je maar:cool:

Groet, Germt

Wel germt ik volg met stijgende belangstelling jouw verslag van het WvH, werkelijk puur sang! Gr. Piet

Natuurlijk ben je meer dan welkom hier:D
17e eeuw, ja maar eigenlijk althans ik denk dat Ad daar geen problemen mee heeft, gaat het om historische scheepsbouwers.

Ja, dat was een probleem met de benaming. Ik vond dit wel een frivole benaming. Iets als de "Historische schepen Gelagkamer" of hetzelfde zonder schepen kan natuurlijk ook. Ik zie dat ik dit draadje op 3 oktober gestart heb, dus ik kan het volgens mij nog tot de 31e oktober wijzigen.

ENQUETE

Wat is een leuke benaming voor deze kroeg.

Als starter heb ik helaas het alleenrecht om de naam te wijzigen, maar ik beloof plechtig dat ik goed naar de suggesties zal luisteren!!!!

Groet,

Ad (die de bouwplank af heeft, en morgen een begin zal maken met een FW verslag)

Back