De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Ad,

Ik wacht met spanning en heel veel interesse je begin van het bouwverslag af:cool:

Een nieuwe naam?

Ik vondt de oude wel goed hoor:)
Eeehhhh, het "Halfdek" ??
Bij schepen uit die tijd was dat een geliefde plek waar de kapitein vertoefde.
Zij sloegen daar vaak een dekje, dus "dekje slaan" ; ontspannen, soms een beetje ijsberen.
Of gewoon "Gelagkamer" kan natuurlijk ook.

Germt

Ik vond het wel grappig dat toen ik mijn research voor de America (nog nieuwer, 19e eeuws) deed, ik erachter kwam dat de naam "cockpit" uit de scheepvaart kwam, als de ruimte (zeg maar gelagkamer) waar jonge officieren verbleven als ze vrij waren. Vanwege het "haantjesgedrag" van deze jongelui werd die ruimte "cockpit" genoemd. Bij kleinere jachten, als de America werd de stuurmanskuip zo genoemd, waarschijnlijk met dezelfde achtergrond: het haantjesgedrag van de man aan het roer.

Een typisch voorbeeld van een stukje Engelse zelfspot. Wij kennen dat in het Nederlands niet zo, behalve Rotterdammers misschien met zaken als "De Kuip", "Blunderput" en "Koopgoot".

Ad

ik vind de term zeventiende eeuwse gelagkamer wel goed staan voor ons groepje met houtsnuivers
met het oog op mogelijk meer houtsnuivers uit de modernere tijd (18e / 19e eeuw) misschien toch veranderen naar klassieke gelagkamer

Ik vind de naam ook wel goed, je moet hem alleen niet letterlijk nemen en je moet dan niet op 100 jaar kijken.
Met klassieke schepen worden ook vaak in de watersport de wat oudere jachten bedoeld.

Iets van "Historische zeilschepen " als naam we kijken immers niet op een eeuwtje maar het is wel zonder motor of radio.

Andy

T'is zo maar stillekes hier

Tja, betekent misschien wel dat ze allemaal hard aan 't bouwen zijn. Of, zoals ik een baaldag op bed hebben doorgebracht.......

Vandaag voorzichtig maar weer de draad oppakken, maar niet voor lang. Vrijdag voor een conoscopie (dikke darm) naar de poli, voorbereidingen starten dan morgenmiddag al weer.
Maar gisteren voordat de verdoving uitgewerkt was nog wel even snel 2 mm triplex gehaald voor het verdek van de FW. Hopelijk vandaag uittekenen en zagen.

Nu even ontbijt ophalen bij ce bakker. Daarna aan de slag!!!

Ik begrijp dat je net als een paar van ons ook regelmatig bij de chirurgijn zit:(

Maar goed, tussen al die bedrijven door gewoon lekker bouwen, zorgt voor de nodige afwisseling.
Ik ga vandaag proberen mijn kanons op het verdek (geschutsdek) vast te zetten.
Ik zit nu weer met een slijmbeurs ontsteking in mijn rechter schouder:confused::confused:
Kan ik nu niet gebruiken, heb nog genoeg te doen.

Germt

Ik begrijp dat je net als een paar van ons ook regelmatig bij de chirurgijn zit:(

Ach, goed voor de werkgelegenheid in die sector zullen we maar zeggen, Germt.

En dat het "patientengemiddelde" samen met het "pensioengemiddelde" hier wat hoger ligt is natuurlijk niet zo gek. Mij lukte het tot voor een paar jaar tot ik met pensioen ging absoluut niet om naast m'n werk er zo'n tijdrovende hobby naast te hebben. M'n werk slokte me voor 70 tot 80 uur per week op. Het enige wat ik nog wel deed was lezen. Ik was een fanatiek SF lezer (ik heb nu nog een verzameling van meer dan 1500 exemplaren), maar de aanwas van nieuwe boeken in dit genre is bijna tot 0 gereduceerd. Fantasy lijkt het helemaal verdrongen te hebben, en op een enkele uitzondering na is dat niet mijn "ding". Er waren een paar SF auteurs die altijd al op de grens tussen Fantasy en SF balanceerden, die ik wel goed vond. Maar daar is de pen ook al van opgedroogd.....

Ad

Ook ik heb nu tijd zat maar kan niks, ben nu de hele dag thuis en zit alleen maar 'n beetje te zitten.
Eerder was ik haast te druk om te bouwen en nu lukt het niet.
Maar ja, het zal wel weer komen met 'n beetje geluk en vooral geduld.

Maar ja, het zal wel weer komen met 'n beetje geluk en vooral geduld.

Inderdaad de moed er maar inhouden, Dick. Als je dat verliest komt het nooit meer goed. En in jouw geval is dat echt een kwestie van lange adem. Ik weet het, het is makkelijk lullen vanaf de zijlijn, maar er zit gewoon niks anders op!!!
Naast veel oefenen misschien ook wat leeswerk als afleiding misschien?

Ik zit nu weer met een slijmbeurs ontsteking in mijn rechter schouder

Oei, die ken ik ook. Ooit "frozen shoulder" gehad (gelukkig links, ik ben zo rechts als maar mogelijk is). Derde (en laatste zeiden ze) spuit hielp plotseling. Anders wilde ze hem los gaan forceren, en dan ben je verder van huis geloof ik.

Het lijkt hier wel een wachtkamer. Hoewel ik daar gek genoeg door de jaren wel een verschil zie ontstaan. Het kan ook aan mij liggen, maar vroeger werd er honderd uit geluld in de wachtkamer bij een dokter. Naast alle medische zaken passerden ook nog alle plaatselijke roddels.
Nu zit iedereen een beetje stil voor zich uit te staren, en wordt er bijna niets meer gezegd. Het is hier dus ook nog eens een "klassieke" wachtkamer......

Ach Ad, de moed hou ik er wel in en ben weer zo snel als mogelijk met de Bounty bezig.
Lezen doe ik ook veel, vooral de diverse fora dan steek ik in ieder geval alvast veel op voor als ik weer aan de gang ga dus je ziet maar, ben evengoed nuttig bezig.
Of het nu inde diverse café 's rustiger is als vroeger weet ik niet maat ik hier nog niet zo lang zit. Eerder was ik alleen actief op het forum van Beagle.

Ach, die ontsteking zorgt er weer wel voor dat ik weer wat verder in de bouwplannen kijk;)
Ik heb nu 4 gaatjes geboord, voor 2 kanons met broektouwen:rolleyes::rolleyes:
Gaat dan wel langzaam, maar er gebeurd iig iets.
Nu ga ik er rustig bij zitten en alvast de planken voor de resterend 4 dekdelen mbv mijn zaagmachine zagen.
Gewoon een hele reeks op resp. 3, 6, 9, 12, en nog een hele hoop meer van 15 cm. die kan ik dan weer zonder iets te belasten met mijn goedje van staalwol en azijn insmeren en laten drogen.
Zijn die alvast klaar:cool:
Lezen:D doe ik ook veel hoor, heb o.a. de hele serie van Captain Horatio Hornblower, spannend, en door de gebruikte scheepstermen nog leerzaam ook:cool:

@ Dick,
Geduld is een schone zaak zeggen ze wel eens, maar ik kan me voorstellen dat je graag weer aan de slag gaat.
Ik weet zeker dat dat wel weer komt hoor, dat heeft even tijd nodig;)

Germt

Back