De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

ja hoor ad maar het staat voorlopig op stal het begint wat koud te worden.

daar was ik ook hier op het forum omdat ik na de heemskerck terug een 17 eews rc zeiler wil gaan maken en dit is denk nog het beste forum voor rc zeilschepen dus ergens begin volgend jaar ga ik er aan beginnen. maar had alvast een vraag inverband daarmee die ik ook gepost had . en toen zag ik deze leuke kroeg :)

ja hoor heb de plannen al 2 jaar op mijn pc staan en er licht al een dikke laag stof op dus tijt om het stof er af te blazen.

het zal wel geen 3 master zijn hoor maar een oorlogsjacht met redelijk wat snijwerk aan.

http://www.cornwallmodelboats.co.uk/acatalog/corel_yacht.html

ga er wel een holander van maken maar ga wel het plan gebruiken want vind het een erg mooi jacht

de schaal moet ik nog eens bekijken maar tussen 1m en 150 zou ik het ongeveer willen hebben

Heeyyy Dirk,

Even aanmelden bij de ontmoeting hé.
Ik maak je eregast:cool:
Even voor de outsiders; Dankzij Dirk kon ik na een medisch probleem rustig aan mijn rompbeplanking beginnen!!

Germt

Mooi schip, en nog wat overzichtelijk voor rc, denk ik. Een driemaster lijkt me een ramp, ik moet eens kijken waar Luc op dit moment staat.

En dan kom je ergens of 1:25 of zelfs 1:20. Dat is natuurlijk wel een schaal waarop je details kwijt kan.

Ik zie ernaar uit.

Groet,

Ad

hoi germt ik heb de link van jan gekregen heb me ook direkt aangemeld .
alleen de datum weet ik niet maar dat zal ik zeker nog wel te horen krijgen ;)

eregast hoeft echt niet hoor ik ben ook maar zoals jullie gewoon gepasioneerd door deze schepen.

ad dat vond ik ook het is een mooi scheepje om rc te maken en juist genoeg detaié aan om me eens helemaal uit te leven op het snij werk.

Hai Dirk, leuk je hier ook tegen te komen en van je kunsten te genieten.
Ook weet ik nog wel toen Germt in de lappenmand zat dat je hem op weg hebt geholpen naar dit prachtige resultaat omdat hijzelf dat op dat moment niet kon.

Goed gedaan Dirk:D
Wij wonen zo dicht bij elkaar dat we misschien kunnen carpoolen.
Kunnen we de kosten delen, maar dat zien we wel als we weten waar en wanneer.:cool:

Germt

ja dat mag geen probleem zijn germt dan kom ik je wel oppikken .

als je nog geen masten en boegspriet op het wvh hebt staan kunnen er net 2 schepen in mijn auto denk ik ;)

Dat is dan ook een Brandenburgs schip.
Nu nog iemand die de "Berlin " gaat bouwen:rolleyes:
Ik las even de beschrijving op bovengenoemde site.
Volgens mij is de naam van de bouwer niet helemaal juist geschreven.
"Peckeherius" lijkt verdacht veel op "Peckelhering" dezelfde bouwmeester als van de Friedrich Wilhelm:yes:

Germt

dat zou kunnen germt.
denk ook wel dat dit een heruitgave is want de originele kid is van eind jaren 60 dacht ik . waar je alles nog zelf kon uitzagen .
ik heb het plan online kunnen vinden en vandaaruit ga ik bouwen mits de nodige aanpassingen natuurlijk. er komt zeker al een leeuw op als boegbeeld :) en de spiegel gaat er ook aan moeten geloven .
nu het weer kouder word zal ik onderhand eens wat gaan uittekenen zodat ik volgend jaar kan starten

"Peckeherius" lijkt verdacht veel op "Peckelhering" dezelfde bouwmeester als van de Friedrich Wilhelm

En dat is wat de Duitsers ervan gemaakt hebben. Oorspronkelijk heette hij gewoon Pekelharing. En die heeft inderdaad in die tijd ook in Kolberg gewerkt:

Jelis Pekelharing, in Duitsland werd dit Peckelhering, wordt belast met het toezicht op de scheepswerven van Brandenburg en Pruisen te Kolberg, Königsberg, Pillau en Berlijn en verbetert deze naar Hollandse maatstaven.

Zal wel kloppen dus.

Groet,

Ad

Vanmiddag misschien even langs de Droogdok Jan Blanken in Hellevoetsluis. Daar ligt de Shtandart nu in dok, en er is gelegenheid tot bezichtiging.
Harm (Baggeraar) is daar actief met zijn stoomkraan. Hij is vanmorgen al heel vroeg er heen gegaan, want het duurt een tijdje voor hij op stoom is. Dan ging hij wat zaken (ik dacht rolpaarden ed) van dek op de wal hijsen. Lijkt me een leuk gezicht.

Ad

Laatst bewerkt:
Al weer terug. Was best wel leuk, maar veel te druk. Het schip krijgt een behoorlijke onderhoudsbeurt. Meerdere huidgangen onder de waterlijn worden vervangen. En kennelijk in de tussentijd (gepland vertrek dacht ik half december) ook wat onderhoud aan boord, want Harm had inderdaad alle rolpaarden met kanons van boord gehesen.

full

Hier zie je er links nog een paar staan, net onder Harm's kraan.

Maar aan boord was het bijna niet te doen, zo druk:

full

Dus foto's van details was gewoon niet te doen.

Maar wel leuk om rond te kijken.

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
Jij hebt iig een interessante da gehad:cool:
Heb je nog ideeën op kunnen doen voor de FW?

Germt

Heb je nog ideeën op kunnen doen voor de FW?

Behalve dat er een wereld van verschil is tussen model en echt, niet echt Germt. En dat er vreselijk veel touwen zijn.........

Was wel grappig, ze moesten de grote ra brassen omdat Harm anders niet bij een last kon komen. Dat is behoorlijk sjorren zo te zien, en dan is het nog zonder zeil!!!!

Ik kon het niet zien omdat ze aan wal gezet waren, maar die hebben ze nauwelijks opgetuigd geloof ik. Maar hier bijvoorbeeld bij de fokkemast heb ik een tijdje gestaan om de functie van de verschillende touwen te achterhalen, maar ik kwam er op een enkele na niet achter:

full

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, blijft toch indrukwekkend, maar zie ik dat nou goed? staat daar iemand in een soort middeleeuwse klederdracht:confused:

Germt

Back