De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Maar wie kan mij vertellen.
Hoeveel bomen werden er gekapt om een 17 eeuws oorlogschip te maken?

Groetjes,
Frankwin

ik heb het ergens gelezen het zouden een 80 eiken bomen zijn voor een schip . maar weet echt niet meer waar ik het gelezen heb . en of dit wel waar is of niet.

maar het zou denk wel ongeveer kunnen kloppen hoor, er werd ook nog een hoop espicia hout gebruikt voor de binnen afwerking en voor de masten

Het lijkt mij dar het er meer zijn Dirk,maar het is wel moeilijk te zeggen.
Heb je bv. lange bomen en 'n kort schip of korte bomen en 'n lang schip? :D
Het zal ook wel aan de periode liggen want 'n feit is dat de bomen in de loop van de jaren wel steeds korter werden.

dacht het op de side van de batavia gelezen te hebben .
ik zou het nog eens moeten opzoeken

80 bomen kosten nu iets van een 200000 euro
zal eens in het grote boek kijken wat het toen koste ;)

Nicolaes Witsen en Cornelis van Yk kwamen op de kosten van respectievelijk net onder en net boven de 100.000 gulden voor een 165 voet VOC schip. Dit waren dan de totale kosten, inclusief arbeidsloon.

ik heb het gevonden

Michiel de Ruyter

bij bouw kun je lezen dat er 1400 cube eiken hout nodig was voor een schip van +/- 40 meter of 140 voet en dat zijn rond de 80 bomen eiken hout.

er komt natuurlijk ook nog een hoop ander hout bij kijken maar je kan het hier op de link lezen
Om een ruw idee te geven van de hoeveelheden hout benodigd voor de bouw van één groot schip van ca 40-45 meter lengte:ca 1400 m3 eikenhout, ).Om een ruw idee te geven van de hoeveelheden hout benodigd voor de bouw van één groot schip van ca 40-45 meter lengte:ca 1400 m3 eikenhout,

).Om een ruw idee te geven van de hoeveelheden hout benodigd voor de bouw van één groot schip van ca 40-45 meter lengte:ca 1400 m3 eikenhout, ).Om een ruw idee te geven van de hoeveelheden hout benodigd voor de bouw van één groot schip van ca 40-45 meter lengte:ca 1400 m3 eikenhout,

hoi ad daar zou je nu ongeveer de helft eiken hout voor kopen zoals de 7 prov er nu bij staat maar dan wel alle spanten gezet tot aan de overloop

1400m3 hout
Behanktrecht eiken 130mm-155mm kost €4290/m3.
4290 keer 1400 is 6006000

Alleen het hout kost nu €6006000 :schrik:
Ruim 6 miljoen
En dan moet je het schip nog bouwen:confused:

Groetjes,
Frankwin

Ruim 6 miljoen

In 1995 schatte Kamer dat de bouw van een 1:1 replica van een VOC schip tussen de 10 en 15 miljoen gulden zou kosten, als je de arbeidskosten volledig mee zou rekenen. Daar mag je ondertussen wel Euro's van maken, maar dan lijkt het nog wel aan de lage kant.

ik weet niet waar jij eik gaat halen maar €4290 dat is tog wel ver boven de prijs hoor.

1100 euro is de normale prijs ongezaagd.

Behanktrecht (bekantrecht?waarschijnlijk?) eiken 130mm-155mm kost €4290/m3.

ik weet niet waar jij eik gaat halen maar €4290 dat is tog wel ver boven de prijs hoor.
1100 euro is de normale prijs ongezaagd.

Heb jij de machines om te zagen en verder te bewerken? :p :p
Frankwin zegt er toch bij "bewerkt tot balken"

PRIJSLIJST EIKEN MASSIEF HOUT

Heb hier zelfs gratis eiken in de tuin staan :D moet alleen nog wat jaartjes wachten tot het dik genoeg is ;)

Ik zal proberen te vragen wat ze bij de Shtandart betaald hebben voor de huidgangen.

1400m3 hout
Behanktrecht eiken 130mm-155mm kost €4290/m3.
4290 keer 1400 is 6006000

Alleen het hout kost nu €6006000 :schrik:
Ruim 6 miljoen

Groetjes,
Frankwin

het is ook een stuk goedkoper te vinden hoor:
FRANS EIKEN
Diktes: 20mm, 27mm, 35mm, 42mm, 52mm, 65mm, 82mm, 102mm
Lengte: tot 650 cm
Prijs: € 900,00 tot € 1.250,00 per m3
Prijs bekantrecht: € 1.500,00 (alleen 27mm)

INLANDS (NL) EIKEN / BALKHOUT
Zeer geschikt voor balkhout vanwege sterkte en de duurzaamheid.
Afmetingen: vele mogelijkheden tot 30 x 30 cm
Lengte: tot 800 cm
Prijs: € 950,00 per m3
Vereniging Facilitaire Sectie AFN - Home
maar het blijft een dure grap ☺

die prijzen lijken me normaal johan.

het hout in een schip zijn ook alemaal dikke balken 20x20 cm en zagen koste vroeger ook niets of tog bijna niets.

natuurlijk als je nu eerste keus plankjes koopt kosten die meer dan een gewone balk gewoon omdat de uren zo duur zijn en alle plankjes waar een knoest in zit worden er uit gehaalt. daar keek men vroeger ook niet naar.

maar het is en blijft een dure grap

zojuist terug van een weekendje Stockholm, natuurlijk het Vasamuseet bezocht. je wordt er stil van als je daar binnenkomt en rakelings langs deze dame loopt.

in de loop van de week zal ik de foto's uitzoeken en hier natuurlijk delen.

zojuist terug van een weekendje Stockholm, natuurlijk het Vasamuseet bezocht. je wordt er stil van als je daar binnenkomt en rakelings langs deze dame loopt. in de loop van de week zal ik de foto's uitzoeken en hier natuurlijk delen.
Dan hebben wij tenminste ook nog een beetje een vakantie gevoel en tenslotte; je hebt ons wel verwachtingsvol gemaakt met je aankondiging van vakantie en een museum bezoek!

zojuist terug van een weekendje Stockholm, natuurlijk het Vasamuseet bezocht. je wordt er stil van als je daar binnenkomt en rakelings langs deze dame loopt.

in de loop van de week zal ik de foto's uitzoeken en hier natuurlijk delen.

Je kan ze op" Picasa" zetten dan kan iedereen er makkelijk bij om ze te downloaden

Andy

Back