De Zwarte Zee, die ik ga bouwen, is de derde in de rij van vier sleepboten van L. Smit & Co's Internationale sleepdienst, die deze naam droegen.
In 1933 kwam de Zwarte Zee in e vaart. De Zwarte Zee was niet alleen jaren het vlaggeschip van de maatschappij maar ook de sterkste zeesleper ter wereld tot de Clyde in 1957 in de vaart kwam. het schip was ontworpen om met de Seefalke, voorzien van 4200 pk dieselmotoren, van de Duitse maatschappij Bugsier te concureren. Om snel schepen in nood te kunnen bereiken werd de Zwarte Zee ontworpen met de voor een sleper hoge snelheid van ruim 17 knopen. Het schip kostte 600 000 gulden, een voor die tijd groot bedrag en vanwege de crisistijd gedeeltelijk een gok.
Het boek de boek De vier Zwarte Zeeën geeft veel informatie over deze beroemde sleepboten. (C. de Haas, D. Pilkes, De vier Zwarte Zeeën, Alkmaar, 1992, ISBN 9060139992)
Voor de bouw gebruik ik de tekening van de NVM nr. 10 14 038. Het is de bedoelimng dat het schip ooit gaat varen (RC).
De kiel en spanten heb ik gezaagd uit 4 mm triplex.
Daarna wordt de lat, die de dekrand aangeeft, aangebracht.
De ruimte tussen de spanten wordt vervolgens opgevuld met balsa blokjes van 10 mm dik.
Daarna wordt de romp glad geschuurd en de resterende gaten opgevuld met stukjes balsa.
De romp wordt vervolgens voorzien van een eerste laag epoxy.
De romp is daarna voorzien van twee lagen glaskeeperweefsel gedrenkt in epoxy.
De fundatie voor het later aan te brengen dek is op de romp geplakt en waterdicht met de romp verbonden mbv epoxy.
In 1933 kwam de Zwarte Zee in e vaart. De Zwarte Zee was niet alleen jaren het vlaggeschip van de maatschappij maar ook de sterkste zeesleper ter wereld tot de Clyde in 1957 in de vaart kwam. het schip was ontworpen om met de Seefalke, voorzien van 4200 pk dieselmotoren, van de Duitse maatschappij Bugsier te concureren. Om snel schepen in nood te kunnen bereiken werd de Zwarte Zee ontworpen met de voor een sleper hoge snelheid van ruim 17 knopen. Het schip kostte 600 000 gulden, een voor die tijd groot bedrag en vanwege de crisistijd gedeeltelijk een gok.
Het boek de boek De vier Zwarte Zeeën geeft veel informatie over deze beroemde sleepboten. (C. de Haas, D. Pilkes, De vier Zwarte Zeeën, Alkmaar, 1992, ISBN 9060139992)
Voor de bouw gebruik ik de tekening van de NVM nr. 10 14 038. Het is de bedoelimng dat het schip ooit gaat varen (RC).
De kiel en spanten heb ik gezaagd uit 4 mm triplex.
Daarna wordt de lat, die de dekrand aangeeft, aangebracht.
De ruimte tussen de spanten wordt vervolgens opgevuld met balsa blokjes van 10 mm dik.
Daarna wordt de romp glad geschuurd en de resterende gaten opgevuld met stukjes balsa.
De romp wordt vervolgens voorzien van een eerste laag epoxy.
De romp is daarna voorzien van twee lagen glaskeeperweefsel gedrenkt in epoxy.
De fundatie voor het later aan te brengen dek is op de romp geplakt en waterdicht met de romp verbonden mbv epoxy.