De Zwarte Zee (1933), naar tekening NVM.

De Zwarte Zee, die ik ga bouwen, is de derde in de rij van vier sleepboten van L. Smit & Co's Internationale sleepdienst, die deze naam droegen.
In 1933 kwam de Zwarte Zee in e vaart. De Zwarte Zee was niet alleen jaren het vlaggeschip van de maatschappij maar ook de sterkste zeesleper ter wereld tot de Clyde in 1957 in de vaart kwam. het schip was ontworpen om met de Seefalke, voorzien van 4200 pk dieselmotoren, van de Duitse maatschappij Bugsier te concureren. Om snel schepen in nood te kunnen bereiken werd de Zwarte Zee ontworpen met de voor een sleper hoge snelheid van ruim 17 knopen. Het schip kostte 600 000 gulden, een voor die tijd groot bedrag en vanwege de crisistijd gedeeltelijk een gok.

Het boek de boek De vier Zwarte Zeeën geeft veel informatie over deze beroemde sleepboten. (C. de Haas, D. Pilkes, De vier Zwarte Zeeën, Alkmaar, 1992, ISBN 9060139992)

IMG_3680.JPG


Voor de bouw gebruik ik de tekening van de NVM nr. 10 14 038. Het is de bedoelimng dat het schip ooit gaat varen (RC).

IMG_3679.JPG


De kiel en spanten heb ik gezaagd uit 4 mm triplex.

IMG_3641.JPG


IMG_3643.JPG


Daarna wordt de lat, die de dekrand aangeeft, aangebracht.

IMG_3644.JPG


De ruimte tussen de spanten wordt vervolgens opgevuld met balsa blokjes van 10 mm dik.

IMG_3667.JPG


Daarna wordt de romp glad geschuurd en de resterende gaten opgevuld met stukjes balsa.

IMG_3669.JPG


De romp wordt vervolgens voorzien van een eerste laag epoxy.

IMG_3671.JPG


De romp is daarna voorzien van twee lagen glaskeeperweefsel gedrenkt in epoxy.

IMG_3672.JPG


De fundatie voor het later aan te brengen dek is op de romp geplakt en waterdicht met de romp verbonden mbv epoxy.

IMG_3673.JPG
 
Het idee om de romp zo te maken, vind ik niet eens zo slecht bedacht. Had het idee dat je het als een soort plug zou gebruiken. Dat betekent dat je na het aanbrengen van de epoxy met keeperdoek, de binnenkant, het houtwerk dus, er weer uit zou halen. Zo houd je een mooie strakke en ruime romp over. Je binnenkant ziet er daarna ook mooi glad uit en je hebt meer ruimte voor je apparatuur.
 
Een mooi schip die Zwarte Zee 3, misschien was je hem al eens tegen gekomen, Paul Burghoorn heeft hem ooit in oorlogskleed gebouwd en hier op het forum verslag van gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Leuk schip om te bouwen Andre.

Dit model heb ik in het verleden twee maal gebouwd. 1 x in de Smit kleuren en 1 x in oorlogskleed.
Let er op dat de tekeningen van de NVM voor de opbouw niet geheel kloppen met het origineel. Aan het boek heb je het meest qua leidraad.

@Bert, klein typfoutje in mijn achternaam... Burghoorn moet het zijn.

Groeten Paul
 
Romp ziet er netjes uit. Ook ik dacht dat je er een plug van zou maken.
Nu weegt het balsa hout wel niet veel, maar het zuigt wel veel water op met gekend fenomeen achteraf.
Nu zal met de epoxy buitenkant de kans op water wel heeeeeeeel klein zijn,....
Misschien de binnen kant toch voor de zekerheid maar even met een lak behandelen. Gewoon flinke scheut er in gieten en laten rondlopen is makkelijk in dit stadium van de bouw.
succes met het vervolg.
 
Hallo André, Raad je aan om de roerconstructie zo te maken dat het roer voor onderhoudswerk kan worden verwijderd. Dan kun je gemakkelijker de schroefas eens trekken. In één van mijn oudere schepen kan het roer er niet uit en is het erg bewerkelijk om de as te trekken. De motor zou ik wat anders bevestigen. Een zo'n klemband is moeilijk uitlijnen. Een stuk alu hoeklijn werkt ook goed. Wel zorgen dat je de ventilatiegaten in het motorhuis niet afdicht. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.
 
Klaas, Ik lees je commentaren/aanbevelingen altijd met veel plezier.
Vooral je hulp, ervaring, die je deelt/aanbiedt.
Vooral op het gebied van onderhoud, reparatie, hetgeen door menig modelbouwer van varende modelschepen onderschat wordt.
Met waardering, Henk.
 
Laatst bewerkt:
@klaas,

Geen punt om een vast schroefraam te hebben. De as kan er via de binnenkant ook uit. Je moet alleen rekening houden hoe je het maakt/bouwt want hoe je het maakt heb je het...

Het lastige zit in het spitse achterdek om daar een goed roermechanisme te bouwen. Andre heeft keus in twee mogelijkheden hoe de situatie bij het origineel was van voor of na de verbouwing.

Groeten Paul
 
Inderdaad, misschien kan de as er naar de binnenkant ook uit.
Even terug naar de foto : https://www.modelbouwforum.nl/threads/de-zwarte-zee-1933-naar-tekening-nvm.275880/#post-4130056
Maar: gezien de lengte van de as, de plaats van de motor en de lengte van de schroefaskoker zal het trekken van de schroefas misschien een probleem geven.
De ruimte op de foto tussen het schroefas einde en de binnenkant van de boeg is waarschijnlijk te weinig voor het uitnemen van de schroefas.
Je kan wel met een weinig terugtrekken de schroef demonteren.
Voor mij, volg het advies van klaas, @k-k
Henk
 
Andre moet het doen zoals het hem het beste lijkt/voelt. Ook ik bouw veel op gevoel, maar vind het vervelend om het schip uit te moeten ruimen voor een relatief kleine klus. Trek het je maar niet aan Andre en maak er een mooi schip van. En blijf je vorderingen posten. Vind het altijd interessant om te zien hoe anderen bouwen en een mooi resultaat tot stand brengen. Gr. Klaas.
 
@klaas,

De as van binnen uit er uit halen is evenveel als niet minder werk dan via de buitenkant, zie foto's. Voordeel is dat je een vast schroefraam kan maken en het roer kan blijven zitten. En zo vaak komt het niet voor om de as er uit te halen. Het is wel van belang dat er een degelijke gelagerde schroefaskoker in komt te zitten. De meeste assen die ik gebruik zijn gekogellagerd en gaan er vrijwel nooit uit bij mijn schepen.

Ik ben het met je eens dat je moet bouwen wat je zelf prettig vindt.

View media item 255006
View media item 255005
View media item 255007

Groeten Paul
 
Paul, Bedankt voor je uitleg. Had alleen de roerkoning met hak gezien en niet dat er ook nog een stijl voor de koning komt. En dan wordt het moeilijk om het deelbaar te maken. Gr. Klaas.
 
@Heren, Ik heb het roer zo gemaakt dat het niet eenvoudig (dwz zonder sloop) gedemonteerd kan worden. Hoewel ik de stijl voor de roerkoning weglaat om ruimte te winnen voor mijn schroef, zal dus in voorkomende gevallen de schroef verwijderd moeten worden door de schroefas naar voren te bewegen. Overigens gebruik ik een onderhoudsvrije schroefas van Raboesch waardoor ik denk dat dit niet vaak zal voorkomen (zeker ook ivm mijn beperkte vaargedrag).
Het achterschip voer ik uit zoals na de verbouwing, zij het dat de kast boven het roer iets groter is dan bij het origineel ivm de roerconstructie.

Het achterdek is gemonteerd met daarop de beplanking en het dekhuis op het achterdek.

IMG_3710.JPG


De verschansing op het achtertdek (1 mm vliegtuigtriplex) is geplaatst, zoals het er na de verbouwing na de oorlog uitzag.

IMG_3711.JPG


Met behulp van PTC-elements heb ik een aantal beslagonderdelen ontworpen en laten printen bij Shapeways.

IMG_3713.JPG


Voor het eerst te water in onze vijver.

IMG_3717.JPG


Ze ligt nog iets boven d'r merk en ze ligt nog voorover door de accu, die voor de motor ligt. Er zal dus lood in het achterschip moeten om haar verder te trimmen.
Meteen viel wel op dat het een rank scheepje is, wat de rompvorm al deed vermoeden. Ik denk (hoop) dat het nog beter kan worden door het achterschip dieper te leggen. Het achterschip biedt iets meer vormstabiliteit. De nog te bouwen opbouw zal het ook niet beter maken. Maar dat is van later zorg.
 
ziet er zeker niet slecht uit, zelfs goed.
zou geen lood achteraan leggen maar batterij trachten te verplaatsen anders ga je de bovenbouw in papier moeten bouwen vrees ik.
door je schip op de waterlijn te brengen met behulp van enkel 1/2 L ped flesjes krijg je een goed beeld waar en hoeveel gewicht je nog kwijt kan.
 
Beste Andre,

Waarom heb je het roer rond gemaakt? Je hebt het boek en tekening, daar is duidelijk te zien dat het een recht roer was.

Groet Paul
 
@Paul, op deze manier heb ik wat meer vlees in het schroefwater, ik hoop dat de manoevreerbaarheid daarmee iets verbeterd wordt. Overigens behoor ik niet tot de zogenaamde klinknageltellers (de modeltreinliefhebbers die vinden dat het aantal klinknagels op hun plastic modelletje precies moet overeenkomen met de werkelijkheid). Maar laat dat je niet weerhouden om op- of aanmerkingen te maken.
 
@Andre,

Dat had ik al begrepen dat je geen "klinknagelteller" bent en ik begrijp je beweeg reden voor het roer maar je kon net zo goed een recht roer maken en 5 mm vergroten. Dan behoud je de oorspronkelijke vorm van het roer en zit je met de vaareigenschappen goed.

Ik heb haar twee keer gebouwd en het reageren op het roer was buiten gewoon goed.

Groet Paul
 
Back
Top