De Zwarte Zee (1933), naar tekening NVM.

@mark, ik heb het inmiddels geprobeerd en met ruim een ons lood achterin ligt ze recht in het water (helaas geen foto's) en ligt ze nog plm. 5 mm te hoog. Dit is voldoende reserve voor het gewicht van de opbouw. Ik ga de opbouw uitvoeren in 1mm vliegtuigtriplex dus erg licht. Het eerste deel van de opbouw is middels getekend mbv Scetchup en Snijlab in Rotterdam zal het lasersnijden doen.
 
Het achterste berghout is gemonteerd. Voor het monteren is het berghout in de juiste vorm gebogen mbv de electrische lattenbuiger.

IMG_3730.JPG


De lasergesneden onderdelen voor de bouw van de opbouw zijn aangekomen en kunnen in elkaar geplakt worden.

IMG_3726.JPG


Het dekhuis begint vorm te krijgen. Het vormen van het vliegtuigtriplex gaat vrij gemakkelijk met de electrische lattenbuiger. Ik maak het triplex goed nat onder de hete kraan en daarna buigt het gemakkelijk met de hete buiger.

IMG_3734.JPG


Het stuurhuis is in elkaar gezet.

IMG_3732.JPG


Het geheel gaat er dan zo uitzien.

IMG_3736.JPG
 
Mooie klassieke sleper waar ik 'vroeger' in Maassluis uren naar kon kijken....
Maar...zou je nog iets aan dat onderwaterschip , vooral voor, kunnen doen.Het spijt me, maar het strookt niet en ziet er een beetje verfrommeld uit.
Ard
 
Ard, ik denk dat dit gezichtsbedrog is. Ik had het schip eerst helemaal zwart geschilderd voordat ik de rode onderwaterverf heb aangebracht. Na eenmaal schilderen dekt de rode kleur niet helemaal en schijnt zo hier en daar het zwart nog door het rood heen. We zullen te zijner tijd nog een keer met rood moeten schilderen om het egaal te krijgen.
 
Ik vind het een mooi resultaat, en goed om te zien dat je onconventionele bouwmehoden niet schuwt! Dat balsa is geweldig! Dus, er zijn meer wegen naar rome...
 
Het beslag laat ik bij Shapeways 3-d printen. De ontwerpen maak ik mbv PTC-elements. Een prettig werkend 3-d ontwerp programma, waarvan de studentenversie gratis gebruikt mag worden.
Hoewel de tekening van de ankerlier nogal onduidelijk is heb ik met enig improviseren het volgende ontwerp kunnen maken.

IMG_3785.jpg


Na printen ziet het er dan zo uit op het schip.

IMG_3850.JPG


IMG_3851.JPG


De sloepen heb ik gemaakt uit een stuk balsa dat daarna in vorm geschuurd is. Afgedekt met een dekzeil. De davids heb ik bij Shapeways laten printen.

IMG_3852.JPG
+

De railing is gemaakt van messing-staf van 0,8 en 1 mm dik.
IMG_3853.JPG


De luchthappers zijn ook 3-d geprint.

IMG_3854.JPG


IMG_3855.JPG


IMG_3856.JPG


Het anker is ook een 3-d produkt van Shapeways.

IMG_3858.JPG
 
In je eerste bericht heb je het erover, dat het schip nog ca. 5mm te hoog ligt.
Je hebt geen duidelijke foto's geplaatst over de romp, daarom heb ik een deel van een foto vergroot.

IMG_3736 bewerkt.jpg


Voor mij lijkt het, dat de top van het schroefblad boven de waterlijn uitkomt, dat betekent dat de waterlijn te laag ligt.
Als de schroefbladen boven het wateroppervlak uitsteken, dan zal de schroef hees slaan, luchthappen.
Vraag, kan je een goede foto maken van de achterkant van het schip?
 
Laatst bewerkt:
@andre,

Ik zie dat je maar 1 rembediening op de ankerlier hebt gemaakt. Bij deze ankerlier heb je twee remtrommels, voor elke kant 1 dus ook twee bedieningshendels. Ook de twee poelies aan de buitenzijde van de lier behoren er op.

Groeten Paul
 
Bij de tweede proef in onze vijver bleek helaas dat de metacenterhoogte van het schip te klein en misschien zelfs wel negatief is. Eenvoudiger gezegd het schip slaat om. Helaas blijkt dus dat deze bouwwijze toch te veel ruimte vraagt binnen het schip, waardoor de accu te hoog in het schip komt. Ik ga een tweede romp bouwen van epoxy met glasvezel waarbij ik deze romp als mal ga gebruiken. Ik hoop dat het dan goed komt.
@klaas, Stoompomp.Paul dank voor jullie opmerkingen, ik zal hier straks rekening mee houden.
 
De oude romp is inmiddels ontdaan van dek en opbouw. De romp is daarna een keer of 7 ingewreven met lossingswas om dienst te kunnen doen als plug voor de nieuw te bouwen romp. De romp is daarna opgebouwd uit twee lagen keeperweefsel van 300 g/m2 doordrenkt met epoxy.

IMG_3867.JPG



Het teveel aan glasmat aan de bovenkant van de romp wordt doorgesneden met een slijpschijfje op de dremel. Waarna het geworstel om de romp te scheiden van de plug een aanvang kan nemen. Ondanks de lossingswas was de romp toch wel erg gehecht aan de plug.

IMG_3868.JPG


Na een middag prutsen met plamuurmessen en stukken vliegtuigtriplex, die tussen romp en mal geprikt worden, lukt het uiteindelijk de romp van de plug te scheiden.

IMG_3869.JPG


Ondanks dat de huiddikte slechts 1 mm is valt de stevigheid van de romp mij alleszins mee. Desondanks lijm ik toch 15 spanten in de romp met epoxylijm.

IMG_3870.JPG


De romp smeer ik nog een keer in met epoxy om de glasweefselstructuur zoveel mogelijk te verdoezelen.
 
Je kan hem ook plamuren met epoxy gemengd met glasparels, schuurt makkelijker.
20200624_185528.jpg

Heb ik ook gedaan
grt peter
 
Laatst bewerkt:
André, De vorm van de romp met het dek erin maakt alles sterk genoeg. In wezen heb je dan een sterke doosconstructie. Al die spanten zitten straks alleen maar in de weg. In het begin is de epoxy nog aardig flexibel, maar wordt steeds harder/steviger.
Zou zeker de helft van de spanten weer weghalen. Even kijken waar de dragers zitten voor het dek. Zoveel te minder spanten, zoveel te meer ruimte om je accu's diep in de romp te leggen. Kijk maar wat je ermee doet. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Romp ziet er wel fantastisch uit,
ik kan Klaas en Peter enkel bij treden.
stevigheid komt pas na enkele weken. Je kan de spanten zolang wel laten zitten om te beletten dat de romp bovenaan wat dicht trekt.
Ik zou wel de spant laten zitten waar je de motoren aan bevestigd, verder zoveel mogelijk verwijderen als je het dek vast lijmt.
Als laatste laag op de romp gebruik ik epoxy plamuur uit het auto herstel gamma, deze is met water te schuren maar is veel zachter dan de lamineer epoxy.
veel bouwplezier verder
 
De motor en roerbediening is ingebouwd.
De eerste test in onze vijver is geweest,

IMG_3879.JPG


IMG_3880.JPG


Zoals duidelijk te zien is ligt het schip nog te hoog in het water.

Het achterdek is gemonteerd.

IMG_3881.JPG


Dan loop je meteen tegen het dilemma aan, hoe houdt ik de stuurinrichting bereikbaar voor eventuele reparaties. Op die plaats zit bij het origineel geen luik.
Na ampele overwegingen heb ik toch besloten het dek dicht te maken met een luik dat ik dmv plamuur camoufleer maar in geval van onderhoud toch relatief makkelijk te verwijderen is.

IMG_3883.JPG


IMG_3884.JPG


De dicht verschansing heb ik gemaakt uit 1 mm vliegtuigtriplex en met epoxylijm op z'n plaats gelijmd.

IMG_3885.JPG


Van de verschansing op het voordek heb ik vergeten foto's te maken.
Maar wel van de laatste vaartest in onze vijver.

IMG_3886.JPG


IMG_3887.JPG


Zoals te zien is mag het schip nog wel een cm dieper komen te liggen. Ik denk dat daar nog ongeveer een pond lood voor nodig is.
 
Waterlijn gaat helemaal goed komen. Je kan nu je schip rustig afwerken terwijl je niet op 10gr moet letten. Dat werkt altijd prettig.
Later als ze helemaal klaar is kan je mooi uit trimmen met voor en achter wat lood.
succes met de verdere afbouw
 
Back
Top