Deagostini Yamato bouwvorderingen, tips en meer

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Danny van Dijk, 22 sep 2007.

  1. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  2. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  3. David69

    David69 Guest

    Beste Danny,

    Ik ga ook aan de Yamato beginnen. Ik heb tot nu toe alleen maar plastic modelletjes gebouwd en wil eens iets nieuws proberen. Voordeel van de manier waarop Deagostini dit uitbrengt is voor mij: wanneer het te hoog gegrepen is voor mij (op die instructie DVD vind ik het er best moeilijk uitzien 8O ) kan ik er tussentijds mee kappen. Een totaalpakket voor een paar honderd euro in één keer vind ik dan ff te tricky.
    Het lijkt me leuk om mee te schrijven aan het verslag. Ik hoop daarnaast ook een heleboel van jullie ervaren bouwers te leren!

    Om maar meteen het spits af te bijten meteen 2 vragen van mijn kant:

    1. In de instructiefilm gebuiken ze spuitbusverf. Ik heb ff bij Tamiya gezocht en gezien dat er een primer is voor hout en metaal maar dat de kleuren geschikt zijn voor hout en plastic. Kunnen die ook op metaal als er eenmaal een primer op zit?

    2. Die plamuur die ze in de instructiefilm gebruiken, is dat speciaal voor modelbouw of voldoet een tube van de Praxis of de Gamma ook?

    Groeten van een nieuwsgierige beginner :wink:
     
  4. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Zo zou die dus moeten worden?
    Woody Joe Yamato
    Vergelijk;
    Yamato van Nichimo
    Schijnt dat je voor de Nichimo kit ook nog photo-etched en andere metalen onderdelen kunt krijgen.
    Succes met bouwen.
     
  5. Wilco Wagner

    Wilco Wagner

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Meppel
    Hij ziet er leuk uit van Woody Joe
    Persoonlijk zou ik dan toch voor die Nichimo.
    Het is dan even sparen maar dan heb je wel wat moois en hij is rc voorbereid.

    toch wil ik iedereen die er mee gaat beginnen succes wensen met de serie.
     
  6. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  7. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  8. David69

    David69 Guest

    Dank voor je tips Danny!
    Ga jij trouwens de losse ijzeren onderdelen wel alvast per stuk schilderen of wacht je tot het hele commandobrugdeel compleet is?
     
  9. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  10. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Dus nu weer over het model:

    Ik lees dat er metalen delen voor de bovenbouw bij zitten.
    Je wilt het model (neem ik toch even aan) RC maken.
    denk je niet dat dit te zwaar gaat worden?

    (Wat gaat overigens de totale WV worden voor zo een model?)

    Wim
     
  11. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Over mijn vorige bericht:

    ik ben even aan het rekenen geweest.
    Volgens onze vriend Wiki is de originele waterverplaatsing (WV) 65000 ton.
    De schaal is 1 op 250.
    De model WV is dan dus :
    Code:
    WV origineel / schaal ^3)
    Ik kom dan op een model WV van 41 kilo.

    Is wel veel, niet waar?
    Ergens een rekenvautje?

    Wim

    Ja dus: na opnieuw uitrekenen kom ik op 4,16 kilo.
    En DAT is nu weer niet zo veel.

    Toch iets om rekening mee te houden?
    (Zie mijn vorige bericht over de metalen onderdelen.)
     
  12. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Op diezelfde Wiki pagina wordt ook even verwezen naar een modelletje van de Yamato:
    Hier de link
    Het modellletje heeft als schaal slechts 1 op 10 ;)

    Wim
     
  13. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  14. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  15. aarweghorst

    aarweghorst Guest

    Wat kun je beter volgen ?
    De aanwijzing via de bijgeleverde dvd of al meteen beginnen met de geleverde onderdelen.
    Via de dvd moet je n.m.l. eerst wachten tot je heel veel onderdelen binnen hebt.
     
  16. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  17. V. Oortgiesen

    V. Oortgiesen

    Lid geworden:
    25 nov 2002
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Hengelo
    Ik heb mij ook op de Yamato geabonneerd.
    Ik ben een Yamato fan.
    De Yamato is een van de mooiste slagschepen die gebouwd is.

    Ik heb zelf 2 Yamato's van Nichimo (allebei nog op de bouwhelling).
    Bedoeling is om de Musashi of een oudere Yamato te maken.
    Waarom ik aan deze serie gaat beginnen.
    Ten eerste, houten romp, houten dek(nichimo heeft kunststof dek).
    Metalen onderdelen, enz.
    Wat mijn wel een beetje zorgen maakt is de pasvorm van de metalen onderdelen.
    Dat word veel plamuren.

    Op internet zag ik de Woody Joe bouwdoos voor 650 Amerikaanse dollar.
    Om gerekend is dat 475 euro, daar bovenop komen de verzendkosten en eventuele meerdere kosten. (Het is ook nog de vraag als je het kunt bestellen, en als het pakje wel overkomt).
    Bij de Yamato krijg je ook nog een encyclopedie over slagschepen en beroemde zeeslagen.

    Een paar jaar geleden heeft Deagostini de Eendracht uitgebracht ik heb al de 100 afleveringen gekregen. Hachette heeft de Titanic uitgebracht, alle afleveringen gekregen.
    In Duitsland is Hachette bezig met Bouw de Bismarck schaal 1:200 van hout en photo-etched.
    Ik ben op de Bismarck ook op geabonneerd, dat schip wordt echt mooi. Wat een details.
    http://www.die-bismarck-bauen.de
    Misschien was dat niet on topic, maar ik vind het de moeite waard om te vermelden.

    Een tip koop het boek van Janusz Skulski : The battleship Yamato van de reeks Anatomy of the Ship.
    In het hele boek staan tekeningen hoe je de Yamato nog gedetailleerde kan maken.

    Nog een tip, wacht even met bouwen totdat je hele romp binnen hebt, geld ook voor de opbouw, kannonnen, enz. Dat bouwt prettig dan steeds te wachten.
     
  18. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  19. Paul1965

    Paul1965

    Lid geworden:
    6 okt 2007
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Zuiddorpe
    Beste mensen,
    Ook ik ben begonnen aan de Yamato, heb een abonnement genomen en zal proberen de 130 uur die voor de bouw van het model staan vol te maken.

    Inmiddels heb ik de houten onderdelen van deel 2 gemonteerd en alle metalen onderdelen nog even gelaten voor wat het is.

    Ik heb namelijk een vraag over de kleur grijs die de yamato uiteindelijk zou moeten krijgen. In deel 1 is er sprake van marine grijs. Onderzoek op het internet leert echter dat ook daar verschillen in zijn. Het Nederlandse marine grijs is lichter dan het amerikaanse marine grijs.

    Omdat ik het model zo waarheidsgetrouw wil maken - dus ook de kleuren - ben ik op zoek naar de juiste kleur. Zowel bij Revell, Humbrol ed kon ik niets vinden dat marine grijs wordt genoemd. Genoeg andere grijstinten dus het kiezen wordt moeilijk. Als iemand mij op weg kan helpen met een juiste kleur voor de yamato ben ik zeer erkentelijk.

    Mocht iemand belangstelling hebben op het internet heb ik een powerpointpresentatie gevonden over de yamato ± 6MB (106 dia's) van het superschaalmodel in japan.

    http://www.bigfun.be/Presentation/Scale+Model+of+the+Japanese+Battleship+Yamato.htm

    Paul
     
  20. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009

Deel Deze Pagina