Decal´s

full
full
Ik ben bezig met de bouw van een Black Hawk 1:35 van Academy.
Nu ben ik bezig met het aanbrengen van de decals waarvan ik het resultaat gewoon erg slecht vind, het lijkt of er lucht onder de decal zit.

De hoofdkleur is semi-gloss black (Tamiya x 18)
Ik heb toen als onder laag op de hoofd kleur voor het aanbrengen van de decals gewoon clear (Tamiya x22) gebruikt met als gevolg dat er bijna geen een decal netjes er op zit, hoogst irritant.
voor het aan brengen van decals gebruik ik micro sol en micro set.
Ik had al aan een kant decals aangebracht. de andere kant heb ik toen opnieuw over gespoten met semi gloss clear (Tamiya x-35) in de hoop dat de decals nu wel netjes en strak er op komen, niet dus erg frustrerend m,n model is verziekt.
Weet iemand wat hier mogelijk aan de hand is ik weet het niet. Het zou ook kunnen zijn de dat de decals te oud zijn.

(sory ik weet nog niet hoe ik wat foto´s kan bij voegen)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Om je probleem goed te kunnen beoordelen probeer een paar foto's online te krijgen.
Dan weten wij ook wat er aan de hand is.

Om foto's te kunnen laten zien moet je eerst een fotoalbum aanmaken in je account.
Hier kun je foto's naar uploaden en deze foto's kun je weer via de knop '' mijn foto's , toevoegen '' in je verslag zetten.

gr.
modelmaker

oke ga het proberen, dan wordt het wat duidelijker.Het is een beetje groot maar wel duidelijk te zien wat het probleem is.

Laatst bewerkt:
Gebruik je de spuitbussen van Tamiya of de potjes???
Zelf heb ik ook problemen gehad met de potjes van Tamiya (waterbasis) ik gebruik nu modelcolor en werkt super met decals, zelfs zonder micro set of sol. (ik gebruik het wel altijd.)
De spuitbussen werken goed zolang je maar eerst een hoogglans ondergrond gebruikt. Dan decals en later mat afspuiten als het mat moet worden.
Als je de potjes gebruik ook eerst een hoogglans ondergrond spuiten, bijvoorbeeld blankelak en dan de decals. Daarna weer afspuiten met hoogglans of mat. Als je micro gebruikt dan wel 24uur wachten totdat alles onder de decal verdampt is.
Let op met terpentine verf dat je niet dik spuit over je decal, hij kan dan smelten en zo je decal echt verpesten.
Als je je decals in het water stopt laat hem er ook niet te lang inliggen daardoor lost ook de lijmlaag te veel op waardoor hij ook niet meer plakt.

Daar heb je nu al last van als je hem er nu weer afhaalt.
Het beste wat je nu kan doen is een hoogglans ondergrond spuiten en dan weer plakken. Met micro. En daarna afspuiten met blankelak.

Succes

Gr Sander.

Bedankt voor de handige tips sander.
Ik werk na genoeg precies het zelfde zoals je beschrijft
Ik gebruik de potjes van Tamiya
Ik verdun altijd m,n verf met Tamiya thinner en brengt het aan met een airbrusch.
Ik gebruik geen terpetine
Had voorheen nooit problemen met het aanbrengen van decals.
Bedankt voor je reactie.

Groet
Marcus

Het verschijnsel heet op zijn engels "silvering" en Dat gebeurt soms met decals. Natuurlijk is een hoogglans ondergrond belangrijk maar ook dat helpt niet altijd. Het is per merk verschillend en dan kan het binnen het merk zelfs nog per model verschillend zijn hoe goed de decals werken. Ik zou in elk geval adviseren om altijd de speciale decal vloeistoffen te gebruiken, Micro Set en Sol werken in mijn ervaring het beste.

Als dat niet helpt kun je nog proberen om de decals vast te "lijmen" met verdunde Tamiya glanslak X22. De lak en verdunner maken sommige decals zacht en verhinderen bovendien de silvering. Voor de decals die er al op zitten zou je nog kunnen proberen om er met een scherp mes een klein krasje in te maken en daar een druppel zwaar verdunde Tamiya glanslak op te doen. Dan zuigt de vloeistof onder de decal en heft een deel van de silvering op.

Als echt niets meer helpt, zoals ik laatst had met oude Airfix en Italeri decals dan kun je het volgende nog proberen (zoals in deze link beschreven op 1 oktober: WWW.IPMS.NL ? Toon onderwerp - Airfix 1/72 AC-47 Gunship ): breng de decal aan met een acryl lak op waterbasis (Revell, Vallejo etc), beter geen Tamiya want die wordt kleverig bij de volgende stappen. Wrijf voorzichtig met een doekje of wattenstaafje de lak onder de decal weg zodat die net op zijn plaats blijft zitten. Druk vervolgens de decal op zijn plaats met een zo heet mogelijk nat wattenstaafje. Je kunt daarvoor kokend water nemen of een wattenstaafje nat maken en boven een aansteker verwarmen. Het moet echt heel heet zijn. Daardoor wordt de decal even zacht, vervormt zich over de contouren en plakt meteen vast. Alleen drukken, niet heen en weer wrijven. Een wattenstaafje is nogal klein dus je moet dit vaak herhalen.

Succes.

Erik

.

Back