Decals aanbrengen: Een Ramp

• Topicstarter Topicstarter Backstage88
  • Startdatum Startdatum
B

Backstage88

Guest
Beste forumleden,

Nu heb ik bijna alle discussies bekeken over dit onderwerp. Voor het aanbrengen van stickers wordt geadvisiseerd om de decal eerst even onder lauw water te houden om vervolgens met een pinset de decal op het toestel te plaatsen.

Nou heb ik deze raad opgevolgd bij het beplakken van mijn cockpit. Nu was het probleem dat niet alles bleef zitten. (na het te hebben gedroogd). Gelukkig heb ik dit kunnen oplossen door met een pinset wat secondenlijm aan te brengen.

Wat doe ik verkeerd?

Ik heb zojuist de laatste hand gelegd aan mijn Halifax B2 schaal 1:72. Een erg mooi model wat ik overmorgen wil voorzien van de decals.

Hoe doen jullie dit?

Model als eerste goed schoonmaken. Daarna decals in een sopje lauw warm (25-30 graden ongeveer met een drupje afwas middel laten weken tot hij loskomt. Daarna aanbrengen op het model en voorzichtig het water er onderuit stijken. Dan laten zitten en goed laten drogen. Als het echt vast moet gaan zitten dan met lak vastzetten. Zonder lak kunnen ze los gaan laten maar zelf op mijn heli blijven ze aardig zitten.

In plaats van een pincet gebruik ik een wattestaafje. Heeft als voordeel dat je daarmee de decals niet beschadigd bij het glad strijken.

thx.... daar kwam ik dus achter bij het gebruiken van die pincet.

Ook ERG belangrijk is dat je de decal op een gladde ondergrond aanbrengt. Dat betekent dus werken met glanzende verf of een laagje glansvernis aanbrengen op de plaats waar de decal moet komen. Een matte laag is te onregelmatig (dat zie je met het blote oog niet zo goed, maar het is echt zo) en daardoor is er te weinig hechtingsoppervlak tussen decal en ondergrond.

Je moet de decal ook niet te lang in het water houden, omdat daarmee de wateroplosbare "lijm" onder de decal verdwijnt. En zonder lijm geen hechting.... Het hangt een beetje af van het merk decal, maar in het algemeen is even onderdompelen en het water een paar seconden in het decalpapier laten intrekken voldoende. En knip de decals dan zo dicht mogelijk langs de randen uit voordat je ze onderdompelt, dat scheelt ook weer iets.

Aanbrengen van de decal met een wattenstaafje is beter dan met een pincet, maar ik gebruik daar zelf altijd een klein penseel voor. Wattenstaafjes kunnen nog wel eens haartjes achterlaten.

Als laatste: het gebruik van decalhechtingsmiddelen werkt ook heel goed. Micro-Set en Micro-Sol zijn de klassieke merken, maar er zijn ook van bijvoorbeeld DACO zulke vloeistoffen leverbaar.

Succes!

Rob

een decalsetting gebruiken en je zal geen problemen meer hebben.

Back