decals

• Topicstarter Topicstarter trucker
  • Startdatum Startdatum
T

trucker

Guest
hallo

ik ben net begonnen aan mijn eerste 2 projecten in de modelbouw namelijk de mercedes actros 1854ls (v8) en de reefer trailer.
nu zit ik met het probleem dat ik niet weet hoe het plakken van de "decals"? in zen werk gaat.
kan iemand me op weg helpen voor wat dient bijvoorbeeld het kalkpapier dat meegeleverd is? en hoe krijg ik de tekeningen los van het blad waar ze op zitten enz?

heb al gekeken maar kan nix vinden hierover in de handleiding

alvast hartelijk bedankt
greetzz bart

hoi,

je moet je decals uit knippen en in het water leggen een min.of twee en ze komen los en dan voorzichtig op zijn plaats leggen en laten drogen .

Nog een tip voor het aanbrengen van decals:

Zorg dat je model zo glad is als een spiegeltje als je decals gaat aanbrengen.
Je kan bijvoorbeeld eerst het model een laag hoogglans of Parket Plus geven, dan goed laten drogen en vervolgens breng je de decals aan.

De volgende stap is het aanbrengen van Sol zodat je decals zich mooi kunnen zetten.
Als je de Sol met een zacht penseeltje op je decals hebt aangebracht, dan zal je zien dat de 'plakkertjes' zullen gaan rimpelen. Niet panikeren, dat is héél normaal.
Het enige wat je nu niet moet gaan doen is trachten die decals met je vingers mooi effen te krijgen! Dit is taboe!
Door de Sol zullen ze zeker gaan scheuren als je er met de vingers aankomt.
Laat gewoon de tijd z'n werk doen: tijdens het opdrogen van de Sol zullen de decals zich terug mooi en egaal op het model zetten, net alsof ze erop gespoten zijn.

Eens de decals droog en terug strak zijn kan je je model afwerken met ofwel een hoogglans blanke lak of - en dit in geval van een militair voertuig of een vliegtuig- met een matte blanke lak.
Die laatste laklaag zorgt ervoor dat de decals na verloop van jaren, niet van het model gaan afvallen. Ze zijn nu als het ware verzegeld.

Waarom die hoogglans (eventueel Parket Plus) voor het aanbrengen van de decals?
Wel, die hoogglans gaat ervoor zorgen dat je nu geen last hebt van 'silvering'. Als je nu decals op matte lak gaan aanbrengen dan crëer je de perfekte ondergrond voor de silvering.
Dit verschijnsel is niets meer dan kleine luchtbelletjes die zich onder de decal hebben genesteld en die ervoor zorgen dat er rond de decals een zilveren glans te zien is . Dit kan de totale look van je model om zeep helpen, hoe mooi het ook moge gemaakt en gespoten zijn.

Nog vragen? Dan geef je maar een gil. :wink:

Gr. Droop

Ja dat Parket Plus spul gebruik ik ook volop. Niet alleen om voor dat ik de decals erop doe, het hele model er mee te bedekken. Maar ook voor de tranparante onderdelen. Dit voorkomt krassen op de onderdelen, en als je ze met secondelijm erop lijmt voorkomt het ook dat er een witte waas op de onderdelen komt. Wat je model echt kan verpesten.

Super spul is het.

Domme vraag: waar koop je dat Parket Plus?
Gewoon in een willekeurige bouwmarkt/vloerenhandelaar?

Thanks,

Richard

Gewoon in elke supermarkt. Zo ziet de fles eruit.

parketplus.jpg

En dit kan je er allemaal mee doen:

http://www.swannysmodels.com/TheCompleteFuture.html

Back