decaperm 12 V vs. 700 BB torque

• Topicstarter Topicstarter Maartje_karsten
  • Startdatum Startdatum
720 BB Torque

spanningsbereik: 6 - 13 V
Toerental onbelast: 4100 rpm
stroomopname onbelast - belast: 0.75 - 3 A
Max efficientie: 75%

Decaperm 1: 2.75
Spanningsbereik: 12 V
20.0 W
8250 rpm

Reken het zelf maar uit....
(Bron: HMBC - Modelbouw info )

hoi karsten,

Ik vind decaperm niet goede motoren vanwege ze veel herrie maken en volgens mij aardig wat kosten. Een 720bb is vele malen stiller en zal ook beter varen omdat je beter je gewicht kan verdelen omdat 720 bb minder ruimte in neemt.

tim

Ik vind decaperm niet goede motoren vanwege ze veel herrie maken en volgens mij aardig wat kosten.
Tim,
Voor de zoveelste keer: Kwaliteit kost geld!
Betere motoren als Marx motoren zijn er niet, kunnen een modelbouwersleven lang mee!
En die "herrie" komt door de vertragings kast. Jij vergelijkt een motor met een vast vertraging met een motor zonder vertraging. Dat is appels met peren vergelijken.
Haal het tandwiel er maar uit en hij maakt net zo veel herrie als een BB720!

Dus niet steeds ongefundeerd roepen dat Marx motoren geen goede motoren zijn!

@Karsten,
Stuwkracht (want ik neem aan dat je dit bedoeld, wat dat bepaald tenslotte hoe sterk een sleper is) wordt niet uitsluitend en alleen bepaald door de motor, maar is een samenspel van meerdere factoren zoals toerental, vertraging, schroef, en er zullen er vast nog wel meer zijn.
Dus zonder nadere specificaties van eerder genoemde factoren is er niks zinnings over te zeggen.

hallo,

ik heb in mijn Sl 109 decaperm motoren staan
50 MM schroef

12 Volt alles op 1 regelaar
dan wordt over 2 maanden op 2 regelaars gemaakt

Tim,
Voor de zoveelste keer: Kwaliteit kost geld!
Betere motoren als Marx motoren zijn er niet, kunnen een modelbouwersleven lang mee!
En die "herrie" komt door de vertragings kast. Jij vergelijkt een motor met een vast vertraging met een motor zonder vertraging. Dat is appels met peren vergelijken.
Haal het tandwiel er maar uit en hij maakt net zo veel herrie als een BB720!

Dus niet steeds ongefundeerd roepen dat Marx motoren geen goede motoren zijn!

Hoi Adam,

ik ben het met je eens dat het goede motoren zijn, maar ik ben het ook met Tim eens dat je de ene oplossing met de andere oplossing moet vergelijken. En als je dan van de oplossing van decaperm met vertraging vindt dat hij meer lawaai maakt dan de BB zonder, dan zou ik ook een voorkeur hebben voor de oplossing van de BB zonder vertraging.

VrGr,

Theo

En als je dan van de oplossing van decaperm met vertraging vindt dat hij meer lawaai maakt dan de BB zonder, dan zou ik ook een voorkeur hebben voor de oplossing van de BB zonder vertraging.
Dat kan, maar dat maakt de Decaperms geen slechte motoren omdat ze een vertraging hebben die geluid maakt.
Maak maar een tandwiel vertraging op een BB720, en dan maakt hij ook geluid.

Maar ik denk dat een decaperm een een BB720 niet veel voor elkaar onder doen.
En als je de uitgaande as met het tandwiel uit de vertragingskast van de decaperm haalt maakt hij ook geen herrie meer.

hallo

heel die reeks van motoren vanaf de miliperm tot de zware jongens zijn uitstekende klasse motoren
er kan geen enkele andere motor tegen op wat levensduur aangaat
in de bismarck die ik heb hebben monoperms special 25 jaar hun best gedaan zonder mopperen
ze hebben ook tot aan hun nek in het water gestaan en dit meermaals
waarom ze er uit zijn gehaalt wel dat was omdat er achteraan een knopje zat waarmee je ze kon ompolen en dat mechanik was om de een of andere reden na 25 jaar defect geraakt
er was een tapje afgebroken en daardoor bleef de deksel er niet meer goed opzitten met als gevolg dat er geen kontakt meer werdt gemaakt en de motor dus stopte
er zijn daarna speed 400 ingebouwd maar echt blij ben ik met deze motoren echt niet
en ga terug over stappen bij de volgende upgrade van deze boot op monoperms supper maar dan zonder dat schakelaartje
wat de tandwielen aangaat een likje vaseline en ze maken reeds een pak minder lawaai

groetjes raf

Het zijn inderdaad geen slechte motoren, maar het geluid is gewoon een nadeel. In de Solano van iemand van de club hoor je de decaperms over de dieselgenerator heen die ook al flink wat geluid maakt. Het zijn wel sterke motoren, dus kracht genoeg in die boot.

Greetz,
Bart

Hallo,

Het zijn wel kwaliteit motoren met een lange levenstijd daar hebben jullie gelijk in. Het zijn kwaliteits motoren en die kosten wat daar heb je gelijk in adam. Alleen vind ik het jammer dat de vertraging aardig wat geluid maakt. Volgens mij komen de perm motoren weer helemaal terug maar dan vernieuwd en beter heb ik ergens gelezen of dit klopt weet ik niet 100 procent zeker. Waarom worden ze niet meer verkocht?

tim

hallo.

Ik wil graag ook mijn mening kwijt over welke motor geschikt is.
Grotendeels deel ik de mening van adam.
Echter waar hier over gesproken wordt gaat het om schroeven welke een diameter hebben van tussen de 50 en 60 mm.
Deze schroeven hebben een gemiddeld toerental nodig van minimaal 4500 tpm.

Dus beide motoren zijn daar geschikt voor.
Natuurlijk levert de deca meer tpm wat een voordeel kan zijn.

Maar als de motor in een sleepboot wordt gebouwd heeft deze juist kracht nodig waarbij het model langszaam vaart (sleept) hier wordt het koppel van de motor belangrijk. (de motor moet zijn toeren vast houden terwijl het model stil ligt)
En daar zijn beide motoren geen hoogvliegers, zij leveren wel koppel maar het stroomverbruikt (amp)neemt dan aanzienlijk toe.

Mijn voorkeur is dus geen van beide maar een Buhler of VDO motor.
Deze worden regelmatig op internet goedkoop voor ongeveer 10 tort 15 euro aangeboden. (dus Adam goedkoop hoeft geen duurkoop te zijn)
Deze motoren zijn 13 polig waardoor ze meer koppel leveren bij minder stroomverbruik.

En een vertraging bij deze schroefmaat is absolut niet nodig.

Kijk eens bij www.hobieplaza.nl

gr leen

Laatst bewerkt:
hallo

leen je hebt gelijk maar de vraag was of de decaperm of de BB720
wat motoren aangaat is er maar 1 goed merk en dat is maxxon
maar die motoren kosten heeeeeeeeeeel veel geld
maar zijn wat koppel en heel de mikmak niet te over treffen door geen enkele andere motor brushed
alleen het prijskaartje is er dan ook naar
ik heb er een paar in een duikboot zitten

groetjes raf

Maxxon ? ken ik niet , wel Marx .
Ik heb zelf al 30 jaar een duoperm in mijn sleepboot zitten en ik wil geen andere motor hebben .
En als je de vertraging goed gesmeerd houd valt het goed mee met het geluid .

gr hans

Laatst bewerkt:
Hallo Raf en Hans.

Toch wil ik jullie tegenspreken.
Marx is een prima motor, ik heb het hele assortiment op voorraad liggen omdat ik deze ook altijd gebruikte.

Na een aantal tests met 3 verschillende maten schroeven (45-60 en 100 mm) blijkt dat marx het prima doet, echter het stroomverbruik is bij de 45 mm 40 % hoger maar bij de 100 mm 3oo% zoveel.

Daarbij de aanschafprijs welke abnormaal hoog is, is er voor mij maar een motor en dat is buhler of VDO, zeker meegrekend de aanschafprijs.

Dit wil niet zeggen dat Marx en de 700 slechte motoren zijn.
Ze gebruiken alleen te veel stroom, tov minder koppel.

Nu heb ik zelfs 2 motoren op een schroefas, met een schroef van 100 mm, waarbij het stroomverbruik 3,4 amp is.
Dit gaat nooit lukken met Marx, ook nieut met duoperm.
Sorry.

gr leen

g

Hoi hans,

Ik ken leen persoonlijk en weet over de master dat hij dit gedaan heeft omdat hij meer kracht en zuiniger is als ik dit goed zeg hoor.
3574111528_c75c6c46b4.jpg

tim

Hallo Leen en Tim ,

Misschien is het omdat RAF en ik al over de 50 zijn en we te veel vasthouden over de marx-motoren .
Maar ik ben even gaan nameten en dat word dus een andere motor voor mijn rijnsleper .
Dus een Buhler .
Nu nog er 1 aanschaffen .

Mvg Hans

Back