Decathlon arf

serge pot

Forum veteraan
En nog een samen stelling van een arf ,maar dan met wat meer saus .

Voor een goede kennis uit het kippendorp van gelderland :D (btw nog gefeliciteerd ,was ik gister geheel vergeten ) mag ik een toestel samenstellen welke hij daarvoor tot 2x toe kort had gevlogen door overtrek op vrij hoge snelheid .

Dat gaan we dus aanpakken .Wat is er nou mooier dan verbeteren ? Ja een vrouw zwanger maken ,althans een poging doen tot .;)

Ik heb van deze beste man dus het oude toestel meegekregen om daar het beslag van af te halen en dit over te zetten op het nieuwe model .
Helaas waren alle roerhorns van schroefdraad en waren deze of krom of geborgd met epoxy of iets van dien strekking ,dus deze heb ik niet kunnen redden .
Nou vind ik die roerhorns ook ronduit bagger als ze van schroefdraad zijn ,want elke winding is een potentieel breukvlak ,vooral als het van dat chinese bananen ijzer is .
Dat gaan we dus anders doen ,mocht deze kennis nog pertinax hebben liggen (printplaat zonder print) gaan we daar ouderwets zeer goede horns uithalen .

Maar om te beginnen heb ik dus eerst een oude vleugel van wat folie ontdaan om te zien waar de achterligger loopt en de ribben .

100_1310.jpg

Zo heb ik dus gelijk bepaald waar de remkleppen komen en waar ik zonder problemen het mes er in kan zetten .

100_1311.jpg

Dus papiertape op de nieuwe vleugel om af te tekenen met een fineliner van 0.5mm.

En dan doen we dus wat menigeen een hartverzakking kan opleveren ,het mes er in .

100_1312.jpg

100_1313.jpg

En netjes langs de achterste ligger langs.

Een Decathlon met flaps?!?!?
Dat zou volgens mij de eerste zijn ;-)

Wat dat kippestront betreft heeft het toch nog iets vliegends op zich ;-)

Een Decathlon met flaps?!?!?
Dat zou volgens mij de eerste zijn ;-)

Wat dat kippestront betreft heeft het toch nog iets vliegends op zich ;-)

En dus de 1e met een relatief lage landingssnelheid wat hem makkelijk binnen te halen maakt.

Nee, wij hebben ook nog een Decathlon, Seagull of Phoenix, allemaal hetzelfde.

Zo was hij toen wij hem kochten van Joop op de Hei, oorzaak: stall tijdens start:
decathlon2.jpg

Precies een week later vloog die weer :yes:

Na veel reparaties etc. is ie zo geworden:
dec4.jpg

Hij pruttelt nu nog af en toe over de hei bij gebrek aan wat anders vliegends :roll:

Het mooi weer komt er aan ,dus straks mag je weer .
Wel een leuk kleuren schema .
Maar jullie vleugel opzet is heel anders als de gene die hier ligt qua bevestigen .en jullie rolroeren lopen over de hele achterlijst .

100_1316.jpg

1x servo gat afgetekend en uitgesneden in de onder indekking .
Het speldje wat je ziet ,daarmee zijn de verstevigingsbalkjes geplaatstop de indekking en pas tussen de ribben .

100_1317.jpg

100_1318.jpg

Remklep mbv tape vastgezet zoals het met een folie scharnier komt .

100_1319.jpg

De betere roerhorntjes .

100_1320.jpg

Servo past .

Remklep is dus afgedicht met een strook van 6mm balsa .En daar waar het horntje komt is deze opgevuld met balsa .

hallo,

ziet er goed uit! waar haal je die hoorentjes?

kleine opmerking, de koperen inbusjes in de servogaatjes moeten normaalgezien omgekeerd zitten:)
groeten chris

Die horntjes komen bij Welkom - rc-planes - vandaan .Goede service daar .

en die messing busjes komt wel goed ,is nu een kwestie van passen en meten .
Nu eerst nog op jacht naar kleien houtschroeven voor die servo's .

Tussen het ziek zijn van het ziek zijn in bed en het heen en weer vluchten naar de wc ,nog wat met folie gestoeid .

100_1322.jpg

100_1323.jpg

Is aan de onderzijde en hoefd geen nadeel te zijn.
Spaart je een luikje en makkelijker te vervangen bij defect.
Mooi toestel trouwens.

Johan.

Back