Deelname RC3 wedstrijden

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 8 okt 2006.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Heb ik toestemming gegeven? 8O :D (maar het mag wel hoor, hoe meer foto's&video's, des te beter 8) )

    Grt.
     
  2. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @ hezik : een coach hebben is in het begin een beetje raar... maar draai dat zo vlug mogelijk om in jouw voordeel als je er goed gebruik van maakt is het vliegen zoooveeel gemakkelijker... Een goed coach kan het verschil maken tussen 1ste en 5-6-7de plaats het lijkt mss wat overdreven maar het is zo. Als je wedstrijden wil gaan doen zorg dan dat je 1 vaste coach hebt, dat is soms moeilijk (zoals bij mij) maar is veel beter!

    Ik heb al met verschillende mensen gevlogen en sommige coachen zeggen zelf dat je wat meer "links" of "rechtse" rudder moet geven tijdens je die looping aan het doen bent en dat maakt het verschil!
    Als coach kan je nog meer letten op de uitlijning dan de piloot.
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Ik kan mij voorstellen dat als je er eenmaal aan gewend bent, en je ook op elkaar ingespeeld bent, dat een coach inderdaad handig is. Sowieso was het niet mijn bedoeling iets af te kraken, ik heb notabene zelf gevraagd of ik nog een extra gecoachte vlucht mocht maken. Dat vond ik overigens ook de meest prettige vlucht, alhoewel ik het meest waardeloos stond te vliegen toen.

    Alleen; als het voor de 1e keer is, leidt het ook tot veel misverstanden en daardoor vernaggelde figuren en slecht vliegen. Gewoon omdat je elkaar niet kent en in mijn geval soms niet begrijpt.

    @Alexzzz: ja je hebt toestemming gegeven, ik heb gisteren aan de hele groep in één keer gevraagd of er bezwaar was, en daar kwam geen antwoord op ;) Maar zonder gekheid; als je denkt; die moet weg, haal ik 'm weg ;)

    Hier de rest van de filmpjes. Deze heb ik net allemaal geupload bij youtube, dus het kan tot 2 uur duren voordat ze echt werken:

    Landing Alexzzz
    [/media]

    Hans
    [/media]

    Hezik
    [/media]
    [/media]

    Voorvliegen
    [/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Hallo Heren en Dame


    Leuk om te lezen dat jullie het een nuttige dag gevonden hebben. Ik hoop dat Winfried en ik jullie een beetje op weg geholpen hebben.

    Nog even over het coachen:
    Het is een gegeven dat een ieder een favoriete manier heeft hoe hij ( of zij ) gecoached wil worden. Wat ik gisteren al aangaf praat ik op een wedstrijd minder. Dan is het meer een kwestie van "het midden" afroepen en aanwijzigen geven over het behouden van de juiste diepte. Een figuur beoordelen of zelf afkraken tijdens een wedstrijd zal ik niet doen. Wellicht wel wanneer er geland is. :wink: Een ieder zal dus zijn eigen vorm moeten vinden met zijn coach.

    Ik vond het erg leuk om te doen. Het was interessant om te zien dat iedereen ook gelijk wat met de aanwijzingen deed. Wat Winfried al aan gaf. Je wordt niet in een dag een super wedstrijd vlieger. Maar je kunt wel met enkele tips voorkomen dat iemand onnodig punten laat liggen. Ik vind dat jullie dat allemaal goed opgepakt hebben gisteren.

    Wellicht kunnen we een dergelijke dag midden in het seizoen nogmaals organiseren. Wie weet.

    Ik zou zeggen, allemaal veel trainen de komende tijd en tot op de eerste wedstrijd dag. Ik ben zeer benieuwd hoe julle het komende vlieg seizoen gaan ervaren.

    Groeten,
    John
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ha John, jij ook op het forum! :thumbsup:

    Jij uiteraard ook nog bedankt :)

    Grt.
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Idd, John ook bedankt!

    Even een tijdje laten zakken en stiekum toch meer opgestoken dan je denkt.. viel me vandaag tijdens het vliegen op :)

    Ander probleem ook opgelost.. ik weet niet of het iemand is opgevallen, maar mijn toestel had zo af en toe een 'tik'.. dat was niet de piloot (althans, niet alle tikken) maar echt het toestel.

    De ontvanger was nieuw, nergens metaal-op-metaal, alles zat vast, dus het was voor mij een raadsel. Had het wel al eerder gehad, maar - zeg - 1 tik per 10 vluchten en ging er maar vanuit dat dat normaal was.. plan was nog om ooit de antenne iets te verleggen, zodat er een hoek inzat.

    Vandaag 4 uur aan het strijken, lijmen en plakken geweest in een poging die $#*($@*($#@(*$#@ kyosho folie er weer een beetje strak op te krijgen en toen viel me bij het staartwieltje iets op.. dat is een metalen busje wat op z'n plek gehouden wordt door een metalen afdekplaatje.. ik denk dat ik verder niets meer hoef te zeggen :p

    De 70~80 landingen hadden het afdekplaatje verbogen, met als gevolg speling en een metaal-op-metaal contact..
     
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Zo weer een week verder met redelijk vliegweer .... 8)

    Ben best een beetje benieuwd of de aspirant F3A-C vliegers na de trainingsdag bij zichzelf al nieuwe inzichten en bijbehorende vliegstijl aan het ontwikkelen zijn ?

    Zijn er nog zaken die echt tegenvallen? Dingen die op de trainingsdag niet aan bod zijn gekomen, maar waar je nu wel tegen aanloopt?

    Let us know :D
    Winfried
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Er zaten wel een paar goede dagen tussen -vandaag ben ik ook wezen vliegen- maar door de harde wind viel er niet echt serieus te trainen (bij ons op de club windkracht 6......)

    Ik hoop dat april beter weer biedt qua wind.

    Grt.
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Er valt juist goed te trainen met die prutwind, je wordt dan gedwongen veel te rudderen.

    Vandaag weer prut gevlogen, vergelijkbaar met hoe ik vloog op de invliegdag. Hans stond wel strak te vliegen, dus maak jullie borst maar nat.

    Op de valreep nog even m'n motor gesloopt (nou ja, niet actief zelf m'n motor gesloopt, maar hij was kapot).. achterlager is de voorlopige diagnose. Als dat het is, dan is het niet zo'n probleem.. is er meer kapot, dan zullen jullie de 1e wedstrijd zonder mij moeten vliegen (hele zware straf voor jullie want dan kunnen jullie ook ineens laatste worden ;))
     
  10. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    veel geoefend van de week resultaten zijn wissellend.
    veel last van te weinig vermogen vooral bij de hogehoed en de victorie rol.
    mijn vliegtuig eens gewogen, het gewicht viel zwaar tegen 3642 gram. 8O 8O
    ben maar gaan slopen heb nu al 163 gram er uit gegooid.
    valt niet mee om er zo maar een paar 100 gram eruit te gooien.
    voor de rest gaat het redelijk, figuren komen nu goed in het midden.
    en de volgorde is geen probleem meer.

    ga nu gauw veder met op bouwen van m'n kist
     
  11. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha Winfried, leuk dat mee leeft.
    Voor mijn gevoel ben ik nog steeds ver van wat ik zou willen kunnen. Wat gaat er fout:
    - Stuur nog steeds regelmatig de verkeerde kant op met rudder, voornamelijk in figuren met een richtingsverandering.
    - De drie hoogtelijnen hebben bij de verschillende figuren steeds een andere plek (in hoogte gezien)
    - Het vasthouden van de diepte is lastig. Het verwaaien van de diepte (naar mij toe) leidt tot het afraffelen van het figuur omdat je dan steeds minder tijd hebt om het figuur netjes af te maken
    - Het corrigeren van de dwarswind wreekt zich tijdens het figuur in schuine uplines. Terwijl wanneer ik het rudder weer loslaat in het figuur er verwaaining plaats vindt waardoor ik voornamelijk in de samengestelde figuren (dubbele immelman bijvoorbeeld) in het tweede deel problemen krijg (zie vorige punt)

    Ben er voorlopig nog lang niet, maar heb wel het gevoel dat het steeds wat beter gaat.
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Hoogte houden is mijn grootste probleem. Niet zozeer tijdens een figuur, maar meer in het algemeen.. ik vlieg al snel 10m boven de grond, of dat m'n looping voorover zo'n 3 meter boven de grond het laagste punt heeft.. dat kan natuurlijk niet.

    En keerfiguren binnen de box vliegen in plaats van 3 boxen verderop.

    Wat mij op de invliegdag opviel, was de snelheid waarmee de slow-roll gevlogen wordt. Ik deed 'm echt veel te langzaam (het idee was dat je dan nog zou kunnen sturen, alleen moet je dan wel de goede kant op sturen :p) maar bij veel mensen leek hij mij erg snel.. de slow roll zelf (de rol) zou toch iets van 4 seconden moeten duren?

    Wat betreft wel of niet vliegen.. het blijkt het lager te zijn, dus als er niets anders mis blijkt, ben ik er de 29e wel :)
     
  13. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Goed te lezen dat er flink geoefend en ge-experimenteerd wordt.

    Veel van de zaken die ik bij jullie lees, zijn ook zaken waar ik zelf tegen aanloop. Grappig genoeg zijn dat dus ook weer niet de figuren die voor problemen zorgen, maar vooral de positionering van de figuren en het aanvliegen van de figuren. Als je in de gelegenheid bent om ook wat F3A wedstrijden te bezoeken, dan zal je zien dat bij veel vliegers die positionering het grootste probleem is. Blijkt dus toch gewoon echt moeilijk.

    Maar laat je ook weer niet gek maken, zoals verteld gaat het om het hele plaatje wat je aan de jury presenteert. Dat er een keer een figuur te hoog, te laag, te dichtbij of te ver zit gebeurt iedereen. Het gaat er ook om hoe je die problemen weer netjes oplost zodat het volgende figuur wel weer op zijn plek ligt.

    Hezik: Succes met je lager vervang excersitie !!

    Groet
    Winfried
     
  14. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    vandaag gevlogen met mijn aangepaste extra
    zit nu met een gewicht van 3413 gram een gewichts besparing van 229 gram.
    het verschil is goed merkbaar
    nu het volgende aan de hand de spinner heb ik verwijderd.(48 gram)
    gaat het vliegtuig bij verticaal omhoog sterk naar links.
    met spinner geen afwijking, kom dit nu door de veranderde airodynamica of door het gewicht van de spinner (verandert het zwaartepunt)
     
  15. hezik

    hezik Guest

    229 gram is toch best veel gewichtsbesparing al!

    Je verhaal mbt de afwijking naar links vind ik erg raar. Klopt de zijstelling van je motor wel?
     
  16. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    met de spinner er op doet hij het normaal.
    ik heb vanavond zowel met als zonder spinner gevlogen
    met spinner is het goed.
    is wel een vreemd gezicht het is net of dat je vol rudder geeft.
    bij rudder correctie ga ik als een krab omhoog

    als het aan de airodynamica licht dan ga ik een lichtere halen.
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Draait je motor ook meer toeren zonder spinner?

    Zuiver op boerenlogica vind ik het een raar idee dat een toestel bij verticaal klimmen naar links zou gaan afwijken louter door het verwijderen van een spinner. Begrijp me niet verkeerd, ik geloof je 100%, maar denk dat de oorzaak dan ergens anders zit..
     
  18. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    van de toeren weet ik niet
    reageert wel beter op het gas
    achter de spinner zit een groot gat waarin de as van de motor uit het midden zit
    dus aan de ene kant gaat er meer lucht stroming in
    die moet er ook weer uit vermoed dat dit ergens een tubulentie geeft (bedenk ik me net)
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Alleen de achterplaat van de spinner monteren, is dat geen optie? Dan is dat gat dicht en kun je kijken of daar het probleem vandaan kwam..
     
  20. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    valt te proberen
    zal het morgen eens proberen
     

Deel Deze Pagina