Defecte cel in Lipo

Hallo,

Ik bezit een 4s lipo 5000MAh hard case. Ik heb bij het verwisselen van de aansluit connector een kortsluiting gemaakt. Iets wat ik al tientallen keren heb gedaan maar soit, het is nu zo.

Er is 1 cell defect. Ik meet op de balancer plug telkens 3.7, 7.4 en 11.1 volt. Enkel op de laatste cel niets. Als ik rechtstreeks meet op de aansluit connector die ik er heb aangezet meet ik niets.

Ik heb de hard case opengemaakt en visueel zie ik geen beschadiging, de laatste cell is ook niet opgezwollen of verbrand. Als ik de lipo aansluit op de lader geeft hij telkens de melding dat de verbinding is verbroken, zowel met de gewone laadconnector als via de balancer plug.

Kan ik deze lipo nog herstellen of is het einde verhaal?

Mvg,

Kenneth

Voor de prijs van een Lipo: einde verhaal.
Je kan natuurlijk beginnen je pack uit elkaar halen en met de soldeerbout aan de slag gaan.
En dan verstrooid weg met een stanleymes uitschieten of iets dergelijk?

Als je niet op voorhand weet wat dit inhoudt (en jouw vraagstelling doet me dit vermoeden, no hard feelings) zou ik het zo laten.
Stekkers eraf knippen (draadje per draadje) en 't zout water in. En dan naar 't containerpark.

Als ik intern in de batterij de laadkabels hersoldeer kan ik er toch perfect een 3S van maken? De defecte cell mag volgens mij blijven zitten.

Ja, dat kan. Tenminste als je weet wat je waar moet solderen.

Bedenk ook dat je nooit een betrouwbaar pakket krijgt. Die kortsluitstroom is door alle cellen, aansluitstrips en verbindingen gegaan. Bij een cel is iets mis gegaan. Maar hoe zit het met andere verbindingen? Die kunnen een flinke tik hebben gehad en op breken staan. Wanneer dat dan gebeurd? Dat weet niemand.

De lip van de laatste cel is doorgesmolten door de kortsluiting.
Heb dat ook eens gehad. Die lip is niet te solderen dat hecht niet.

Een 3s pack maken kan maar ik raad het af als je met de gesmolten soldeer kortsluiting maakt heb je en kleine brandbom.

Lipo's zijn geen speelgoed. Ik spreek uit ervaring. Bij mij is de complete bovenverdieping van mijn huis afgebrand door een falende lader en een bijna nieuwe 6s Zippy...

accu's zijn tegenwoordig zo goedkoop daar moet je geen risico voor lopen.

Het hecht wel... Maar dan moet je wel de speciale alu soldeer hebben en weten hoe je die moet gebruiken ;) Heb je dat niet en geen ervaring in het solderen van lipo's moet je er niet aan beginnen , zelfs met de goeie spullen en ervaring is het al lastig genoeg.

Veiligheidshalve heb ik de batterij laten zwemmen in een zoutoplossing. Maandag wordt hij naar het containerpark gebracht.

De nieuwe is besteld.

Dank voor jullie reacties!!

Veiligheidshalve heb ik de batterij laten zwemmen in een zoutoplossing.

Heb je voordat je dat gedaan hebt wel eerst de accu ontladen en de "verpakking" open gesneden zodat het zoute water er in kan komen? Zo niet dan is het in zout water gooien van een accu compleet zinloos!

Uit een al veel ouder draadje:
Op de sites van diverse LiPo fabrikanten kan je de volgens hen beste manier van "vernietiging" vinden.

Stap 1.
Accu helemaal ontladen. Niet door kortsluiten maar door bijvoorbeeld een fietslampje op de accu aan te sluiten en hem zo een paar dagen te laten liggen.
Stap 2.
Met een scherp mesje de accu boven en onderaan open snijden. Niet te diep snijden, alleen de "verpakking" open snijden is genoeg.
Stap 3.
Leg de accu's in een bak met zout water (2 tot 3 afgestreken eetlepels keukenzout op een liter water). Zorg ervoor dat het zoute water goed in de accu komt.
Stap 4.
Na een dag (of twee) de accu uit het zoute water halen, uit laten lekken en in de grijze afvalcontainer weggooien.

Het idee hierachter is als volgt:
Door de accu helemaal te ontladen kunnen er geen "gevaarlijke" stromen meer lopen waardoor er van alles en nog wat zou kunnen gebeuren.
Door het zoute water worden de Lithium zouten (de Lithium Ionen!) geneutraliseerd waardoor geen zuiver lithium meer vrij kan komen. Het is namelijk het vrijkomen van het Lithium dat brand kan veroorzaken. Lithium is namelijk een alkali metaal, net als Natrium en nog een paar, dat spontaan in de brand kan vliegen als het in contact komt met de buitenlucht.
Een LiPo accu bevat geen geen stoffen die echt schadelijk zijn voor het milieu. Bij verbranding in een afval verbrandingsoven komen geen gevaarlijke stoffen vrij.
Er zitten ook geen stoffen in die terug te winnen zijn voor hergebruik. Tenminste tot nu toe is er nog geen enkel proces dat materialen uit een LiPo op een economische manier (financieel en milieu economisch) kan terugwinnen.

Back