Dekkende gelcoat laag krijgen?

• Topicstarter Topicstarter M@rc
  • Startdatum Startdatum
M

M@rc

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ik moet zeggen dat het er zeer goed uitziet en ik er al veel bruikbare tips heb gezien.

Ik ben een modelboot aan het maken en heb op de mal, na het aanbrengen van 5 lagen loswas(goed uitgeboend tot een egale laag), een laag gelcoat aangebracht, aan deze gelcoat heb ik 10% pigment en 3% verharder toegevoegd en dit goed geroerd.
Toch krijg ik er moeilijk een egale laag op, het aanbrengen met de kwast gaat prima, maar dan vloeit op sommige plaatsen de gelcoat weg en zie ik de mal er weer doorheen(kleine crikels of langere strepen). Als ik hier weer overheen strijk dekt het weer, maar even later vloeit het toch weer weg :cry: .

wie weet een oplossing??

Alvast bedankt.

Groeten,
Marc

De gelcoat niet te veel verdunnen. Als de laag enigszins dekkend is, de volgende lagen polyester en glasmat met dezelfde pigment aanbrengen. Hierdoor ontstaat een vrij dikke gepigmenteerde laag en zal een wat dunnere laag gelcoat toch voldoende dekking geven.

Groetjes Hans.

waar het hier misgaat om het zo maar te zeggen is dat er een oppervlaktespanning is. en dan wil de gelcoat niet hechten op de lossingswax.

waarschijnlijk is de wax niet goed uitgesmeerd. maar ik zit me af te vragen of 5x een laag erop genoeg is.

verdunnen is zeker mogelijk. met aceton is het wel te verdunnen. maar daar los je niets mee op. want dan krijg je nog meer last van fisheyes, kraters enzo. bel even met je leverancier. misschien is het niet de goeie lossingswax ofzo.

de celcoat kan je ook 2 keer aanbrengen , na iederelaag laten drogen.
je kan ook een pigment is de lamineerhars doen.
polyester celcoat kratert altijd wel een beetje, dit ligt ook aan of je de was goed uitgevreven heb.
het is jammer dat je niet in de buurt woond.
ik heb 12 jaar in de kunstoffen gewerkt.
dus heb je vragen stuur een email of pm me even.

Bedankt voor jullie uitleg en tips.
Ik heb inmiddels een 2e laag gelcoat aangebracht en het is nu mooi dekkend geworden. Nu nog even wachten totdat alle lagen glasmat opgebracht zijn en ik het model kan lossen om te zien of het een egale kleur gekregen heeft.

Groeten,
Marc

Als je nog een restantje gelcoat hebt, kan je dit bij de eerste laag lamineerhars kiepen. Elegant is het niet, werkzaam is het echter wel.

Deze problemen doen zich voornamelijk voor bij minder goed uitgewreven of minder goed aangebrachte wasen, of te snel de gelcoat aangebracht na de laatste waslaag. (minimaal een uur maar liever een dag wachten, is overigens ook afhankelijk van de was)

Laat na aanbrengen van de was deze even indrogen, dan de oppervlakte breken, 15-30 minuten laten drogen, dan uitwrijven met een SCHONE doek of met papier. Veelvuldig papier verwisselen of iedere keer schoon stuk doek nemen. Dan na 15-30 minuten droging weer een laag aanbrengen. Dit herhalen tot je tevreden bent, of zoveel nodig is als de fabrikant voorschrijft.

Overigens werkt niet elke combinatie gelcoat even goed met elke was.

Succes!

Gel-coat probleem

Hallo Broeders.....

waarom niet gewoon de gel-coat iets verdikken met "aerosil" of poederkalk ?
Deze blijft dan beter "staan" en zal lang niet zo makkelijk wegzakken !
Jaren geleden hadden wij dezelfde problemen met een serie windmolenwieken en gelcoat van een niet nader te noemen firma uit Biddinghuizen !

We hebben toen de gelcoat verdikt met Aerosil en weg was het probleem !

Probeer anders een dure epoxy gel-coat.
Deze is zo dik dat je hem bijna met een plamuurmes aan moet brengen :wink:

Je kan idd de gelcoat verdikken met aerosil. Nadeel is echter dat je het vloeigedrag ook verandert, dus dat de gelcoat niet meer goed uitvloeit, en je dus strepen krijgt. Dit kan weer leiden tot dunnere plekken, waar de gelcoat minder goed is doorgehard, en die hierdoor aangevallen wordt door de styreen uit de lamineerhars. Dat is ook weer niet de bedoeling...

Als je toch aerosil in de gelcoat wil mengen, doe dit dan een dag van te voren, en roer de gelcoat naderhand weer goed door, minimaal een uur voor je hem gebruikt. (dan kunnen de luchtbellen nog een uurtje ontsnappen (als je de gelcoat niet te dik hebt gemaakt). (doe je dit niet dan heb je kans dat je nog klontjes aerosil in de gelcoat aantreft bij het uitstrijken, en dat levert een lelijke plek op.

Epoxygelcoat kan je het best verwarmen voor je het verwerkt. Epoxygelcoat is echter minder goed UV (zon) resistent, en vaak maar in beperkte kleuren te verkrijgen.

waarom gebruiken jullie geen 2komponentenlak,autolak is uitermate geschikt hiervoor,zo doe ik het al een lange tijd.nadat ik ong.3maal de wax gezet heb zet ik de dag erna een uv op.na droging gewoon spuiten en dan soppen resultaat is zeer strak.

Extra: Ik weet niet welke 2componentenlak je bebruikt hebt, maar mijn vader heeft ook zoiets gebruikt (misschien was het 1componentenlak), maar daar is het toch wel grondig mis gegaan.

http://ingenieur.kahosl.be/elektromechanica/eco/
doorklikken naar: "De wording van..."

model2.jpg

Dit was hun eerste mal (waar ze dan een echte mal van gemaakt hebben)
Zoals je kan zien is het kontje eraf gezaagd en zijn er stukken van de flank weg.

Om nog maar van hun zitje te zwijgen:
(Sorry geen foto)
Daar hebben ze de mal vanrond het zitje moeten slaan met een dikke hamer.

Welke loswas gebruikt de topicstarter?

1k of 2k lak zou ik niet aanraden. Veelal krijg je hechtingsproblemen, problemen met de lossingswas, en dat soort gedoe.

Back