Delta stratos

Waarom ?

Als je hem lanceerd met een start voorichting kun je er wel mee vliegen.

Alleen van hand is die niet te starten.

Ik start de mijne ook op een schans met elastiek.

Mvg Johan

Waarom ?

Als je hem lanceerd met een start voorichting kun je er wel mee vliegen.

Alleen van hand is die niet te starten.

Ik start de mijne ook op een schans met elastiek.

Mvg Johan

ja ik zat ook aan zo iets te denken

en dan zet ik er een 10cc met tune pipe op

want hij vloog eerst ook wel goed met die 15 maar het starten dat is een probleem.

of ik maak iets van een landing gestel die ik er dan onderweg kan laten vallen naar de start

mvg dennis

Bespaar je de moeite en breng 'm terug. Ik heb indertijd ook wel met een stratos gevlogen (zelfde groep als Antoine), ook wel met een zware stratos met 6.5cc en veel vuurwerk er op. Startgewicht omstreeks 2.5kg. Zwaartepunt omstreeks 3 cm vóór de knik in de voorlijst. Gelukkig was er bij de start de nodige wind om vanuit de hand te kunnen lanceren. Het vloog, daar is alles mee gezegd. 3kg is echt veel te veel. Als ie met 7.5cc ook nog steeds die 3kg weegt, dan moet je 'm terugbrengen. Gewicht is echt veel te hoog. Vraag desnoods om een voorvlieg demonstratie... Miskoop, sorry.... maar je koopt het vliegtuig om fatsoenlijk mee te kunnen vliegen. Het gewicht hoort omstreeks 1.5kg te zijn om prettig mee te kunnen vliegen. M'n huidige electrostratos 5s3300mAh weegt 1.3 kg (incl accu meen ik) en gaat als een speer....

Laatst bewerkt:
Ben het met bovenstaande heren eens.

Heb zelf ook een vliegende schijf (zelfde opbouw als de stratos in feite maar dan rond, 1 meter doorsnede) en die vliegt zelfs nog met een oude gammele webra 40fp (te zien op de foto's). Starten vanuit de hand geen probleem. Momenteel zit er een Irvine 6,5cc op, daarmee gaat hij als een bat from hell :).

Gewicht ligt rond de 1,5 kg meen ik. Die 3 kg is veel te veel, ga je niet lekker mee vliegen (of beter gezegd landen).

P30-05-09_192702.jpg

P03-06-09_183301.jpg

Hallo red-devil
deze stratos is gemaakt van het blauwe styrofoam isolatieplaat
het is voor een gedeelte ingedekt met 1.5mm balsa
met een carbon 5mm buis er in die je er zit zitten als je de deksel ar af haalt
het hout gedeelte is van 3mm triplex waar de servo's en tank zit
er zat een rossi 11.5cc met pijp er op met een 11x11graupner speed prop
en daar vloog ie mee
en zeker een 10tal mensen hebben het zien vliegen op de club
de reso pijp was nog niet eens goed afgesteld
en vloog hij al redelijk snel

Hallo red-devil
deze stratos is gemaakt van het blauwe styrofoam isolatieplaat
het is voor een gedeelte ingedekt met 1.5mm balsa
met een carbon 5mm buis er in die je er zit zitten als je de deksel ar af haalt
het hout gedeelte is van 3mm triplex waar de servo's en tank zit
er zat een rossi 11.5cc met pijp er op met een 11x11graupner speed prop
en daar vloog ie mee

Ok want met een 15 cc hype motor wou het niet goed
Waar had jij het zwaarte punt ongeveer
En die rossi motor heb jij die nog

(hij wel strak. Gebouwd complimenten)

de motor heb ik nog in mijn bezit
het is een rossie 60 je zou zeggen een 10 cc nee
dit is een 11.5 versie met 5 spoelpoorten
een bere sterke motor met zeer goede comprressie
zonder prop niet er door heen te krijgen
ben best sterk in de handen maar het lukt me niet
vlieg wel met 15%nitro
met resopijp en een graupner 11x11 cam speed prop

het zwaarte punt ligt op31,6cm van de voorlijst van de triplex gedeelte bij de motor
ongeveer een vingerdikte voor de knik moet je uitkomen die afbuigt naar de zijkant toe
daar moet hij liggen

Laatst bewerkt:
de motor heb ik nog in mijn bezit
het is een rossie 60 je zou zeggen een 10 cc nee
dit is een 11.5 versie met 5 spoelpoorten
een bere sterke motor met zeer goede comprressie
zonder prop niet er door heen te krijgen
ben best sterk in de handen maar het lukt me niet
vlieg wel met 15%nitro
met resopijp en een graupner 11x11 cam speed prop

het zwaarte punt ligt op31,6cm van de voorlijst van de triplex gedeelte bij de motor
ongeveer een vingerdikte voor de knik moet je uitkomen die afbuigt naar de zijkant toe
daar moet hij liggen

Wil je de motor niet kwijt anders pm
Me even

en daar vloog ie mee

Ik geloof wel dat ie vloog hoor. Maar het is (met dat gewicht) zeker geen ding om prettig mee te vliegen en ook lastig om te starten. We hebben als stratos team indertijd zo'n 30...60 stratossen versleten denk ik. Die wogen aan het begin 1100...1300g en na de nodige crashes ging het dan richting 2kg. De fijn vliegende exemplaren zaten allemaal beneden de 1.5kg.

Laatst bewerkt:
Even als vraagje tussendoor.. (leuk om te zien hoeveel er nog met de stratos gevlogen wordt / werd)..

Is het jullie al eens gelukt om de stratos in een flatspin te krijgen (en hem er ook weer uit te halen?) :)

@5p1k3:

Even als vraagje tussendoor.. (leuk om te zien hoeveel er nog met de stratos gevlogen wordt / werd)..
Mmm. Met "versleten" bedoel ik "af"/"op" en ook dat de meeste toestellen van onze ploeg daarom niet meer vliegen:D (enkele daargelaten en wat nieuwe elektro toestellen).

Is het jullie al eens gelukt om de stratos in een flatspin te krijgen (en hem er ook weer uit te halen?) :)
Vlakke spin ging vrij lastig. Meestal moest het model dan redelijk op leeftijd zijn (en krom). Soms lukte het alleen op de kop. Met wat gas geven kwam je er gewoon weer uit. Er was er eentje bij ons die er wat meer ervaring in had, ik kan 'm wel een keertje vragen om wat tips als je graag meer wil weten.

Laatst bewerkt:
Back