delta vleugel

• Topicstarter Topicstarter cessna66
  • Startdatum Startdatum
vezeltape scharnieren werken perpect mits ze goed zijn aangebracht.
2 stukjes plakband van pakweg 3 cm lang (ligt ook aan de breedte van je roer) tegen elkaar aan plakken met 5mm overlap. dan heb je dus een stuk plakband van 5,5 cm lang die aan 2 kanten kleeft en in het midden niet kleeft.
plak de ene kant van de tape op de bovenkant van je roer, ga langs de binnenkant van je roer, tussen het roer en de achterlijst omlaag en plak het uiteinde van de tape scharniet tegen de onderkant van de romp.
De volgende doe je precies ondersom, op die manier maak je groepjes van drie.
Dit loopt soepel en is erg sterk.
Misschien een beetje een onduidelijk verhaal, maar ik kon er zo snel geen plaatje bij vinden, misschien dat iemand anders dat kan vinden op het forum?

Groetjes, Jesse.

vezeltape scharnieren werken perpect mits ze goed zijn aangebracht.
2 stukjes plakband van pakweg 3 cm lang (ligt ook aan de breedte van je roer) tegen elkaar aan plakken met 5mm overlap. dan heb je dus een stuk plakband van 5,5 cm lang die aan 2 kanten kleeft en in het midden niet kleeft.
plak de ene kant van de tape op de bovenkant van je roer, ga langs de binnenkant van je roer, tussen het roer en de achterlijst omlaag en plak het uiteinde van de tape scharniet tegen de onderkant van de romp.
De volgende doe je precies ondersom, op die manier maak je groepjes van drie.
Dit loopt soepel en is erg sterk.
Misschien een beetje een onduidelijk verhaal, maar ik kon er zo snel geen plaatje bij vinden, misschien dat iemand anders dat kan vinden op het forum?

Groetjes, Jesse.

lijkt me wel handig een plaatje ik snap er echt niks van

lol, dacht ik al.
ff snel een plaatje gefixed, hoop dat het zo iets duidelijker is.

tapescharnier.jpg

ligt eraan van wat voor schuim je vleugel gemaakt is, epp kun je met gewone CA lijmen, de meeste andere soorten alleen met "foam safe" CA.
Die tape scharnieren werken prima, plus, het laat never nooit niet los, zeker niet als je er nog even met een (niet te hete) strijkbout overheen gaat.

hij zwabert alleen vreselijk op en neer
Alle vliegende vleugels zijn heel gevoelig op het hoogteroer. Als je zender dat kan, expo instellen op hoogte (maar liever niet op ailerons! Omdat die gemixt zijn, kan dat een probleem zijn).
Als je alle uitslagen verkleint (bijvoorbeeld door een ander gaatje in het roerhoorntje te kiezen) wordt de aileronbesturing ook minder direkt, misschien geen punt, dat kan ik van hier uit niet zien.
hij wil alleen maar omhoog trekken omdat het zwaartepunt helemaal niet goed ligt moet de accu een stuk naar achteren dus ik moet het accuvak naar achteren vergroten.
Wacht eens even - hij wil omhoog trekken, en nou wil je de accu naar achteren schuiven? Dan zal-ie nog meer omhoog trekken.
Ga eerst na of dat omhoog trekken afhankelijk is van de motor. Als-ie alleen up gaat met gas, dan moet je motordump inbouwen (motor omlaag laten wijzen, ook voor een duwprop). Als je zender dat kan, kan je ook wat down bij mixen in het gas.
Als-ie ook zwevend teveel omhoog wil, dan kan je het zwaartepunt naar VOREN verleggen, OF je kan de elevons in neutraalstand iets lager zetten - maar een beetje omhoog moeten ze wel staan.

oh, expo instellen op een delta gaat bij mij prima hoor, op hoogte én op ailerons. (graupner MX-12)

Het lijkt me idd dat je zwaartepunt JUIST te ver naar achteren ligt, volgens mij hebben delta's/vliegende vleugels ed. juist niet zoveel last van wegtrekken wanneer de motor helemaal recht staat, bij mij staan de motoren altijd kaarsrecht op de delta's ed. en dat gaat prima.

Ik zeg niet dat het niet kan hoor, het is goed mogelijk.
Gewoon ff de volgende puntjes doorlopen:
zwaartepunt berekenen aan de hand van onderstaande plaatjes.

Wolf_K-10_cg.jpg

de 2 lijnen die uit het midden steken hebben beide de lengte van de tip "chord" en de 2 lijnen die uitsteken van de tippen hebben allebei de lengte van de "root chord" (waar de vleugels samenkomen)
trek 2 lijnen vanaf de punten en op de kruising ligt de "mean aerodynamic chord, (MAC)".
Meet nu 30% terug van de MAC en trek een rechte lijn naar de andere kant en je hebt je zwaartepunt.

Alles in je delta netjes positioneren zodat hij balanceert op het zwaartepunt.
roeren ietsje omhoog zetten, ongeveer 5mm
motortje nog maar even laten zitten, tenzij hij iets omhoog wijst, en dan bedoel ik dat de motor in dezelfde hoek moet staan als het rechte deel van de vleugel aan de onderkant helemaal achteraan.

Als dit allemaal niet werkt kun je eventueel de motor iets naar beneden zetten, beginnen met ongeveer 1 graad, ff proberen, en zo verder.

Groetjes, Jesse.

Laatst bewerkt:
Jesse, indrukwekkende tekening... maar:
Meet nu 30% terug van de MAC en trek een rechte lijn naar de andere kant en je hebt je zwaartepunt.
Wat bedoel je met die 30%; 30% waarvan?
En: in de tekening staat ook: 5cm. Dat zal wel geen algemeen geldende norm zijn neem ik aan?

ooh sorry:

30% van MAC (de blauwe verticale lijn) die 5cm moet je niet naar kijken, dit is een oude tekening van mijn Wolf K-10.
De algemene richtlijn voor het berekenen van het CG voor delta's / vliegende vleugels aan de hand van het MAC (mean aerodynamic chord) is 30%.
dus als de MAC (blauwe lijn) 30 cm lang is trek je daar 30% vanaf = 9 cm
stel dat de MAC op 15 cm links van de neus ligt, meet je aan de rechterkant ook 15 cm af en trek je een horizontale lijn tussen die 2 punten en in het midden van die lijn ga je vervolgens 9 cm naar beneden et viola, je hebt je CG.

@Cessna66: mocht je het nog niet snappen, geef me dan even de maten van je delta, dan bereken ik het CG even voor je.

Batwing

Nou heb ik ergens plans gezien voor de maak van een batmanvleugel, maar ik kan ´n nergens meer vinden. Iemand de URL?
Ik vond het zo´n mooie unieke deltavorm.

Olaf,
nou is de club van Woerden al zo vaak in Weert geweest en jij weet niet waar de batwings vandaan komen??
Modelbouwclub Weert Batwing

Ook te electrificeren zoals te zien is in het filmpje (link) van Igortje..
Kennelijk vliegen de batwings al over de gehele wereld.

Grt Frank

Mijn wel gemeende excuses.
Ik overdenk hetgeen ik wil gaan zeggen altijd erg goed voordat ik probeer iemand te helpen maar het lijkt erop dat ik deze keer iets te haastig te werk ben gegaan.
Ik zou het moeten weten aangezien ik zelf ook al enkele vliegende vleugels gebouwd heb.
Kijkend naar de tekening van de K-10 klopt die 20% ook wel, de koorde van dat ding is zo'n 25cm en de streep staat zo te zien aardig op 1/5 van de MAC.

Mooie calculator overigens, maar ik heb er wel een vraag over: wat als je nu én het CG niet weet én het MAC balance point niet weet ?
dan moet je toch nog gaan rekenen zoals in mijn voorbeeld denk ik ?

Heb destijds ook gebruik gemaakt van deze calculator voor het berekenen van het cg voor een zagi.(merci Theo)
Bleek niet te kloppen en moest het cg nog een centimeter of 2-3 naar voren schuiven.
Mijn advies: eerst berekenen met de calculator en daarna proefondervindelijk wijzigen.

Veel plezier met de wing. Ook leuk voor aan de helling.
Frank

Alle vliegende vleugels zijn heel gevoelig op het hoogteroer. Als je zender dat kan, expo instellen op hoogte (maar liever niet op ailerons! Omdat die gemixt zijn, kan dat een probleem zijn).
Als je alle uitslagen verkleint (bijvoorbeeld door een ander gaatje in het roerhoorntje te kiezen) wordt de aileronbesturing ook minder direkt, misschien geen punt, dat kan ik van hier uit niet zien.

Wacht eens even - hij wil omhoog trekken, en nou wil je de accu naar achteren schuiven? Dan zal-ie nog meer omhoog trekken.
Ga eerst na of dat omhoog trekken afhankelijk is van de motor. Als-ie alleen up gaat met gas, dan moet je motordump inbouwen (motor omlaag laten wijzen, ook voor een duwprop). Als je zender dat kan, kan je ook wat down bij mixen in het gas.
Als-ie ook zwevend teveel omhoog wil, dan kan je het zwaartepunt naar VOREN verleggen, OF je kan de elevons in neutraalstand iets lager zetten - maar een beetje omhoog moeten ze wel staan.

sorry ik heb het verkeerd gezegd het moest zijn dat hij altijd heel erg naar voorover trok en dan moest je up geven en dan begon hij erg te zwabberen.
maar dan nog vlieg ik altijd met iemand die een jaar of 3 ervaring heeft dus die helpt me altijd en die heeft precies gezegd wat ik moest doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee. Hij bedoelt dat je van 2 stukjes plakband een stukje maakt waarvan aan het ene uiteinde de bovenkant plakt, en aan het andere uiteinde de onderkant.
't Is ingenieus bedacht, maar geef mij voor lichte toestellen maar gewoon een strook tape over de hele naad. Dit blijf je ook altijd erg zien, denk ik.

Nee. Hij bedoelt dat je van 2 stukjes plakband een stukje maakt waarvan aan het ene uiteinde de bovenkant plakt, en aan het andere uiteinde de onderkant.
't Is ingenieus bedacht, maar geef mij voor lichte toestellen maar gewoon een strook tape over de hele naad. Dit blijf je ook altijd erg zien, denk ik.

Jaaah, maar dat maakt voor zo'n zagi / k-10 / delta (whatever) rag-bakkie toch geen bal uit !?:) het werkt echt top, en het loopt super soepel, wat ik van een strook plakband over de lengte niet altijd kan zeggen.

Back