Deltapeak instellen

• Topicstarter Topicstarter HenkG
  • Startdatum Startdatum
H

HenkG

Guest
Sinds enige tijd maak ik gebruik van een Graupner Ultramat 14-lader. Inmiddels heb ik behoorlijk wat gelezen over het laden van accupacks. Toch blijft een aantal dingen onduidelijk en ik kan er ook onvoldoende over vinden. Voorbeeld: het ontvangerpakket waarvan ik gebruikmaak bestaat uit vier cellen NiCd van 1400 mAh. De nominale spanning van elke cel is 1,2 Volt. De maximale spanning bij het laden mag ongeveer 1,45 Volt zijn; daarboven wordt de cel overladen. Als ik versneld laad met 1C en de deltapeakwaarde instel op 15 mV dan raakt het pakket behoorlijk verhit dus waarschijnlijk overladen. Ik ben nu aan het laden op 0,5 C en heb de deltapeakwaarde ingesteld op 12mV. Inmiddels geeft de lader aan dat het pakket op 6,45 Volt zit terwijl dat 5,8 Volt zou mogen zijn. Wat doe ik verkeerd? Hoe kan ik variëren met die deltapeakwaarde? Wat en hoe moet ik meten?

Met vriendelijke groet,

Henk

Ik denk niet da tde cel daadwerkelijk overladen word als tijdens het laden de spanning hoger komt dan de door jouw genoemde waarde.

Wel kan het zo zijn dat de cel schade oploopt door een hogerere amperage, welke bij de door uw opgegeven voltwaarde. Enif volgens mij kan het echt geen kwaad om een cel op 1/2 C te laden....
Zeker nicads niet.

Standaard laad je een nicad op met 10-15mv afslag.
een nimh zit zo tussen de 3 tot 7mv..

Een cel mag bij het laden handwarm worden (40 graden)

Wat de lader weergeeft is de spanning die nodig is, om de accu met een halve C te laden.. dit is natuurlijk niet de spanning welek hij af zou geven als je hem van de lader af zal pakken en hem onbelast meet. Zie he tas het terug drukken van water in eenbuis, hiervoor zal je harder moeten drukken om het terug te duwen dan het eruit stroomt....

Een opgeladen pakket wat net van de lader afkomt zal en stukje meer volts geven dan als je het pakket een uurtje of een dag zal laten liggen...

Wat nu voor jouw DE exacte gangbare waarden zullen zijn hangt af van vele factoren, ik zal gewoon het pakket op een halve c laten liggen , en de peak instellen op een 12mv, wordt het pakket niet warm?, dan een stapje hoger,(vica versa ook, wordt hij wel warm, dan en stapje lager....) en vermoedelijk zit je met 0,5 C en 15mv op nicad wel safe...

Stel de delta peak gewoon wat lager in, ik laad niCads zonder problemen met 8mV/C

De waardes verschillen per fabrikant/cellen, het beste kun je even kijken bij de fabrikant van de cellen of daar de technische specificaties te vinden zijn van jouw cellen, daar staat precies in welke waardes je moet gebruiken.

Het laden van Nixx accu's gebeurt met een constante stroom. Zoals Psygho al schreef zal de lader de spanning zo aanpassen als nodig is om de gewenste stroom te laten lopen. Het is dus helemaal niet vreemd als die (behoorlijk) hoger is dan de nominale accuspanning.

De delta piek is een fenomeen dat bij alle Nixx accu's optreedt en het is een handig middel om te lader te "vertellen" dat de accu vol is. Er is wel een klein probleempje mee en dat is dat de accu eigenlijk al vol is voordat die delta piek optreedt. De accu wordt dus een klein beetje overladen. Dat geeft helemaal niets en zal de levensduur van de accu slechts in heel geringe mate verminderen. Hier geen problemen dus. Je merkt het wel aan het feit dat de accu dan net even de tijd krijgt om een flink deel van die (overtollige) laadenergie om te zetten in warmte. De accu zal dus warmer worden dan "normaal".

Houdt de accu eens goed in de gaten tijdens het laden. Als de accu slechts handwarm wordt tijdens het normale laden dan gaat alles goed. De temperatuur zal normaal gesproken pas op het einde snel gaan oplopen en berijkt zijn hoogtepunt kort nadat de lader gestopt is met laden. Als het zo verloopt is er dus feitelijk niets aan de hand.
Je kan de delta piek gevoelligheid wat groter maken door de waarde wat lager te kiezen. Als je daarmee de temperatuur aan het einde van het laden duidelijk omlaag krijgt is dat prima maar als de lader dan (veel) te vroeg stopt met laden doordat er een "valse" delta piek wordt gedetecteerd dan heb je een ander probleem. Je zal dan moeten gaan kijken wat je het liefste wilt, een echt volle en dus een wat warmere accu of een koudere maar mogelijk niet helemaal volle accu.

Ik laad met de Ultramat 12 gewoon op de automatische stand. Paketten worden wel lekker warm maar niet te heet ofzo.
Voldoet mij goed. En ik heb de paketten in de luchtstroom van een ventilator (PC-Voeding) liggen.

Back