Demontage Webra t4 .40

Van een vliegmaatje een oude Webra 4 takt gehad, plus minus 6,5 cc. De motor was smerig voelde korrelig en bij opening van het carter regende het metaal. Kortom schoonmaken en vervangen van de lagers is noodzakelijk daar de metaalregen bestond uit vermalen lagerkooien. Het hele ding uit elkaar gehaald maar krijg het overbijfsel van het hoofdlager niet van de krukas. Wie weet raad? Ik zou hem best graag weer goed lopend willen krijgen om hem op een oude 'vintage' kist te bouwen en lekker rond te pruttelen.

Iedereen alvast bedankt voor de reaktie.
 
hoofdlager van de krukas halen

Warmstoken, het lager zet namelijk meer uit dan de krukas. Dat kan met de vlam maar ik prefereer een verfstripper of een poosje in de over op 180 graden. Als hij vastgeroest zit zal je ook nog wel wat moeten wrikken.
Lees voor een goede uitleg dit ook even: lagers-vervangen-os-46-ax-2
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wat zeker werkt is als je de lagerring warm maakt met een klein soldeerbrandertje terwijl je de krukas zelf koel houdt.
(dus maar kort verwarmen)
De lagerring zal dan wat uitzetten en loszitten.

De ring zit vast om 2 redenen:
1: het is een klempassing.
2: olieresten kunnen tussen de ring en de as zitten.

Wat warmte lost beide problemen op.
een temperatuurverschil van 50 graden tussen de 2 delen is vaak al voldoende.

Let op, de krukas mag niet gloeiend heet worden!

Bij montage van het nieuwe lager maak je ook het lager warm in de oven (120 tot 160 graden) dan schuif je hem zo om de koude krukas.

EDIT Hallo Arie, je was me net een paar minuten voor!

Succes Willem
 
Back
Top