Demonteerbare v-staart

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Hein.z, 4 dec 2021.

  1. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Alternatieve titel: help Hein aan een zomer-helling-boot-vliegtuig!

    Ik heb via rc-network een Blejzyk Mefisto op de kop getikt in een opwelling. Gaaf kistje, en zou
    denk ik voor mijn vakantie wensen goed voldoen. Meestal zit ik dan ergens op de wadden, ik
    wil het liefst zweven met lijnstart of helling aan (lage) duinen. Het moet dus niet te zwaar zijn,
    bij voorkeur een beetje robuust en zeker OPVOUWBAAR. Dat laatste is vrij kritiek omdat het
    anders op de boot gewoon niet heel blijft. Nou hebben we een boot met vrij ruime bakskisten,
    dus een doos van zo'n 90 cm lang is nog wel te verstouwen, mits alles daar maar netjes en veilig in past.

    De blejzyk voldoet aardig: licht, oogt mooi, fineer vleugelindekking (robuust), deelbare vleugel, en
    met een pakmaat van zo'n 90-95 cm en een romp die daar niet voorbij gaat, niet gek.
    Maaarrrr, een v-staart (en hele fragiele staartvlakken).
    Ik ben op zoek naar tips om dit geheel demonteerbaar te maken, bij voorkeur zonder al te veel
    schroeven. Tape is prima als "vergrendeling".

    Ideeen tot nu toe:

    - ombouwen naar een normale staart met demonteerbaar stabilo en kielvlak, eventueel zonder ri-roer te vliegen.
    - de v-staart "steekbaar" maken. Maar hoe?
    - rechthoekige CFK strips onder 100 graden uit de staart laten steken, een vierkante "bus" in de staartvlakken maken die over die CFK strip schuift.
    - ball-links voor de aansturing? moet makkelijk los/vast kunnen

    Ik ben benieuwd naar jullie creatieve ideeen!
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2021
  2. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Net een tip gekregen via het aloft forum over de demonteerbare v-staart die ik jullie niet wil onthouden. Betrekkenlijk briljant als je het mij vraagt!
    De oplossing met busjes / pennetjes hou ik nog even in gedachten als backup.

    Met dank aan Konrad van het Aloft forum.

    Nesting Vtail.jpg
     

Deel Deze Pagina