Demper voor saito FA-182-td, niet koop maar zelf maken, hulp gezocht

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door hoeby, 24 apr 2023.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Ik heb een saito FA-182-td.
    Standaard zitten hier geen dempertjes aan, maar 2 pijpjes. Bij rustige loop, is dit geen probleem. Maar vanaf 3/4 gasstand, komt er toch een aardig geknetter uit de pijpjes, waar ik iets aan wil doen.

    Ben best wel fan van de merker dempers, maar deze zijn schaars aan het worden.
    Maar denk, dat een dergelijke demper na te maken is, maar ik heb helaas geen afmetingen.

    Wat gewenst is, is 1 demper te maken met 2x in en 1x uit. Zoals onderstaande foto, als idee.

    Heeft iemand een tekening met de afmetingen voor een 30cc 4-takt? Of kan me de juiste weg op helpen, hoe je dit bepaald?

    [​IMG]
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Gewoon een bus van 40 rond waarin de pijpjes gaan en dan 1 pijpje uit van dezelfde diameter als ingaand.
    Ik gebruik daar rvs dunwandig voor . En met zilversoldeer alles in elkaar solderen .
     
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    De tekst klinkt simpel, geeft toch wat vragen.

    Kamers inbouwen is niet nodig, om het geluid te dempen?

    Moet de in- en uitlaat pijpjes voor bij elkaar steken (inwendig)? Zodat de gassen inwendig de demper weer om moeten draaien naar voren, om dan pas via de uitlaat pijp weer eruit te kunnen? (Is dit te volgen?)
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt dat zelf doen, zoals Serge zegt, en heel erg moeilijk is dat niet.
    Je kunt ook even kijken wat er te koop is.
    Bij bijvoorbeeld JustEngines kunnen ze je dit: 65 -91 FS Silencer Baffled – Just Engines en dit Saito 65 – S115 Knuckle Manifold – Just Engines leveren. Moet je desnoods even een berichtje aan wagen dat ze voor je checken of de draad-maten kloppen. Enigszins prijzig, maar neem van mij aan dat het prima voldoet (en iedereen hier die mijn BigLift wel eens heeft zien vliegen kan dat denk ik beamen), en het ziet er prima uit.

    De Merker dempertjes zijn inderdaad supermooi, licht, en klinken absoluut goed, maar aangezien Merker er al een hele tijd geleden mee opgehouden is, is er nagenoeg niet meer aan te komen... Helaas, en onbegrijpelijk.
     
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Ik heb 3 nieuwe merker dempertjes, maar ik kan nergens vinden welk typenummer van Merker geschikt is voor welke cilinderinhoud, dan kan ik wat voor je opmeten (of me overhalen om hem te verkopen:D)
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Cilinder inhoud voor 4takt maal 6 en je hebt je demper inhoud .
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis

Deel Deze Pagina