[Depron] devine II - kleinere uitvoering

• Topicstarter Topicstarter mi-hoen
  • Startdatum Startdatum
M

mi-hoen

Guest
Hallo!

k'ben bezig met een kleine versie van de Devine II. de spanweidte is 60 cm ipv 75. ik heb van 3mm en 6mm depron de fusulage al gemaakt. Zit nu op een gewicht van 38 gram zonder electronica. ik heb hier al 2 micro servo's liggen van 6 gram t'stuk.

nou mijn probleem: welke motor? brushless lijkt mij het mooist. en ik heb er ook al 2 gevonden die mij wel aanstaan, echter weet ik niet of deze motortjes wel passen! de 2 motoren die ik voor ogen heb:

http://www.perba.com/product_info.php?cPath=24&products_id=129
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=925

de motor bij perba is 24gram, zo'n beetje de lichtste die ik heb kunnen vinden :s de motor bij rc-technics is 33 gram, iets zwaarder, maar wel goedkoper (en dichterbij, k'woon in zoetermeer, 10 minuuten fietsen) ik zou echt niet weten of die 9 gram uitmaakt, daarom vraag ik het aan jullie :lol:
verder komt er nog een 5grams ontvanger in, nog een 10 grams basic brushless regelaar en!: een lipo cel. wederom weet ik weer niet welk formaat lipo ik kan gebruiken. de s2 cellen zijn platter, wat een voordeel heeft bij crashes, zeker sinds de lipocel onder de romp hangt. een s3 cel heeft weer het voordeel dat er een hogere spanning uitkomt. maar is ook zwaarder. iemand die mij hier bij kan helpen?!

ohjah, nog even een klein detail. ik wil ook langzaam kunnen vliegen. snel is goed, maar ik wil eerst leren vliegen op een wat langzamere snelheid. maar wil met het zelfde motortje ook een flink stuk harder gaan op den duur.

mvg,

klaas.

Beide motoren lijken mij geschikt maar een iets zwaardere motor kan weer een iets beter rendement opleveren waardoor de prestaties weer gelijk uit vallen.
Aantal cellen is een kwestie van keuze of je later naar meer snelheid of naar minder snelheid bij minder gewicht gaat. :D

60 cm devineII heb ik ook eens gebouwd. Als indoor pylon racer. Met T staart.

afb2343.jpg

Ging best hard :)

En na een Mid Air zag hij er zo uit:

pylon_crash.jpg

cdrom flyer zei:
Beide motoren lijken mij geschikt maar een iets zwaardere motor kan weer een iets beter rendement opleveren waardoor de prestaties weer gelijk uit vallen.
Aantal cellen is een kwestie van keuze of je later naar meer snelheid of naar minder snelheid bij minder gewicht gaat. :D

hmmmm, ok, dat steld me al een hoop gerust. ik heb geen ervaring met vliegtuigjes, dus ik moet het leren van de ervaringen van anderen, bedankt cdrom flyer!

als ik de brushless gebruik van rctechnics uit de startpost, plus een 3s lipo pack, is het dan mogelijk om op te stijgen vanaf de grond? ik heb namelijk 2 van die licht gewicht wieltjes.

nog een klein vraagje, de flappen op de vleugels (aileron?), hoe ver moeten die kunnen bewegen? ik kan ze namelijk ongeveer tot 90* bewegen, en dat lijkt me niet echt goed. tips om dit te beperken?

greets,

klaas.

mi-hoen zei:
ohjah, nog even een klein detail. ik wil ook langzaam kunnen vliegen. snel is goed, maar ik wil eerst leren vliegen op een wat langzamere snelheid. maar wil met het zelfde motortje ook een flink stuk harder gaan op den duur.

mvg,

klaas.

hoe kleiner dat je je vleugel maakt, hoe sneller je moet vliegen voor je kist in de lucht te houden (stall speed)
ik had de orginele Devine II gebouwd en de vleugel 10cm vergroot.
dit vloog traag :D en je had toch nog een beetje snelheid, zeker voor een beginner!! ik vloog met een gewone speed 280, motertje van 5euro, en met 2s1p 700mah lipo woog 170 gram vliegklaar :)

hallo airbus.
mijn theoretische vlieggewicht is 165 gram, maar dat is met een 1300mah 2s1p lipo. met een 820 mah lipo word het vlieggewicht rond de 145 gram. is dit te zwaar voor een 60cm vliegtuig? zo ja, aan welk gewicht moet ik dan denken. het is voor mij geen probleem om een nieuw model in elkaar te knutselen, k'heb nog 3,5 m2 depron liggen! maar ik wil het wel zo klein mogelijk houden.

greets,

Klaas.

60cm is 0.8 keer 75cm.

Om de 60cm versie vergelijkbaar te maken met de 75cm versie moet deze 0.8 x 0.8 x 0.8 = de helft van de 75cm versie wegen.

165g voor de kleine komt overeen met 320g voor de grotere.
Aan de zware kant dus.

mi-hoen zei:
cdrom flyer zei:

hmmmm, ok, dat steld me al een hoop gerust. ik heb geen ervaring met vliegtuigjes, dus ik moet het leren van de ervaringen van anderen, bedankt cdrom flyer!

als ik de brushless gebruik van rctechnics uit de startpost, plus een 3s lipo pack, is het dan mogelijk om op te stijgen vanaf de grond? ik heb namelijk 2 van die licht gewicht wieltjes.

nog een klein vraagje, de flappen op de vleugels (aileron?), hoe ver moeten die kunnen bewegen? ik kan ze namelijk ongeveer tot 90* bewegen, en dat lijkt me niet echt goed. tips om dit te beperken?

greets,

klaas.
Nog nooit gevlogen?
Dan heb je meer problemen met de stabiliteit van zo een kleine snelle kist met elleron besturing en weinig V stelling.
Van de grond starten lukt wel maar hangt meer af van het oppervlakte van waar je start.
Bij te lang gras lukt het zeker niet maar van asfalt weer wel.
Flappen 90graden is veel te veel zeker voor beginner.
Gaten in roer hoorntjes verder van draaipunt af of/en gaatjes van servo hefboom dichter bij as gebruiken.
Lees eerst maar flink wat bouw tips daar is dat onderwerp voor. :D

hallo mensen,

ik ben even op vakantie geweest, vandaar dat ik niets meer van me heb laten horen.

de devine II @ 60cm is niet echt een succes geworden. ik heb gevlogen, een aantal minuuten, de besturing is inderdaad ernstig gevoellig, en daarom heb ik nu ook een prop minder. geen probleem, die dingen kosten 2 euro, en ik heb er nog een paar.

ik ben vorige week begonnen met een slowstick achtig model. omdat ik geen goede bouwtekening kon vinden heb ik alles maar op gevoel gedaan. en het werkt :) k'heb gister ff heerlijk gevlogen, echter heb ik nu een nieuw probleem.

m'n accuduur is ongeveer 3 minuuten op een 350mah 7,4v. veel te weinig naar mijn weten. ook word de motor, de accu en de regelaar behoorlijk heet. zelfs zo heet dat na een vlucht de motor een soort van ''vastloopt'' ik denk door de lagers die te warm worden. de motor heeft dan teveel wrijving en slaat na een slag of 3 af met een klik.
nou weet ik dat motortjes warm kunnen worden, maar ik meen dat de efficientie van mijn motortje ongeveer 70% is, no way dat die laatste 30% de hele boel zo opwarmt! ik weet niet bij welke temp depron smelt, maar zo heet word het dus :P

ik gebruik een 10x4,7 prop, deze zou geschikt moeten zijn. iemand een idee?

greets, klaas.

Slowstick :thumbsup:
dat is een beter beginners toestel :P

met welke moter vlieg je die omdat je er problemen met hebt
je gebruikt toch wel een gearbox?
Is dit gewoon een 10C accu?
als hij maar 10c is kan hij maar continu 3.5ampere leveren, als je moter meer vraagt kan je je lipo binne de korste keer weggooien.
En welke regelaar gebruik je?

ik heb hem gewoon gekocht :P en vloog op 2s1p 1500mah
eigelijk wel een te grote accu maar vloog wel 30min+ mee :lol:

ahja als je nog wil, bouw een devineII met een span 10cm groter, met de orginele setup.
En de uitslagen niet te groot instellen he :wink:
Je zult zien dat dit wel beter vliegt :P

Steven

3 minuten is een twintigste uur, dus je gebruikt 20C. Dat is veel en verklaard heet worden van de accu (zelfs als het een 20C versie is)

Als je dan uitgaat van 300 mAh, dan heb je:
0.3 x 20 = 6A x 6.6V = 40 watt.
Dat zou niet te veel moeten zijn voor een 20g motor als die op een behoorlijk rendement draait. Mogelijk ben je hier toch aan het overbelasten, wat wel klopt met heet worden van de motor.

Ik ga hier dan nog uit van gemiddeld gebruik. Het piekvermogen is waarschijnlijk nog veel hoger.
Probeer eens een kleinere prop. 10x4.7 klink ook wel erg groot voor een 24g motor.

Wat voor motor is het eigenlijk?

hallo allemaal. ik gebruik deze onderdelen:

A2406-32T Brushless Outrunner 1150KV
[A2406-32T] 16.75EUR

A2406-32T.jpg

Specifications:
Type: A2406-32T
KV: 1150
Io: 0.8A (10V)
Working Currency: 4A-8A
MAX Eff: >70%
Shaft: 3mm
Weight: 33g / 1.2oz
Size: D28 x L17.5mm

Bedrijfsspanning: 4,8 - 12V (4-10 NiCd / 2S-3S LiPo)
Belastbaar continu: 10 Ampere
BEC Belastbaar tot: 1,5 Ampere
Gewicht: 10Gram
Automatische Timing

De lipoafslag wordt ingesteld met een jumper.
Jumper geplaatst is voor 2 Cell packs (5 Volt afslag).
Jumper verwijdert is voor 3 Cell packs (7,5 Volt afslag).

ESC-10P.jpg

Lipo 7,4V 350Mah (20C)
[LP7-350-20] 16.50EUR

LiPo 7,4V 350MAH (Belastbaar 20C continu, 25C piek!)

Specificaties:
Afmetingen: 50x32x9mm
Gewicht: 25 gram
Standaard uitgevoerd met JST/BEC Connector.

LP7-350-20.jpg

ik gebruik geen gearbox

greets, klaas.

hmmm, ik zal een nieuwe snelheidsregelaar moeten kopen, de rook is er uit, dus hij leeft niet meer :? k'zal eens kijken of ik garantie kan claimen, die regelaar is hooguit 20 minuuten gebruikt.

tot over een tijdje, greets,

klaas.

mi-hoen zei:
hmmm, ik zal een nieuwe snelheidsregelaar moeten kopen, de rook is er uit, dus hij leeft niet meer :? k'zal eens kijken of ik garantie kan claimen, die regelaar is hooguit 20 minuuten gebruikt.

tot over een tijdje, greets,

klaas.
Garantie claimen?
Wat was de stroom dan?
Met die prop was dat veel te veel voor motor accu en regelaar dus ik geef je wijnig kans.
Voor je weer gaat testen/aanschaffen beter eerst even advies vragen dan helpen we met plezier. :)

hallo, ben ik weer.

ik heb gisteravond een nieuwe speedo en lipo accu gehaald, maar heb een probleem,

zonder prop doet de hele setup het prima, maar zodra ik de prop monteer hapert de motor, maakt hij geen toeren en word warm. k'heb er een nieuwe 7,4v lipo cel aan van 1000mah, en zo'n zelfde speedo als ik eerst had.

de motor maakt nu 2 piepjes zodra ik de zender aan doe ipv 1 piep.

motortje overleden oid?

greets,

klaas.

Wat voor prop? :?
Toch niet de zelfde he?
Begin eerst eens met een veel kleinere prop(6X4 of zo iets).
Met die grote prop kom je al snel op 13A als ik zo even in schat.
Als je motor onbelast goed loopt en niet warm wordt dan is hij niet overleden.
De zender moet eerst aan gezet en dan pas je accu aansluiten.
Aantal piepjes heeft waarschijnlijk betrekking op de rem die in of uit geschakeld is.

Back