Depron DHC2 Beaver

Afgelopen winterperiode heb ik nuttig doorgebracht met de bouw van een DHC2 Beaver. Na een uitgebreide zoektocht op internet, kwam ik dit bouwverslag tegen op RCgroups:

Big Pink Beaver - RC Groups

Ik besloot dit model ook te gaan bouwen, echter niet met een spanwijdte van 1,64 meter, maar 1,40 meter. Ik heb de oorspronkelijke tekeningen van de Beaver, verkleind naar 85%. Ik heb wel de vleugelkoorde op 100% gehouden. De Beaver heeft vrij lange slanke vleugels, waardoor het model erg kritisch wordt m.b.t. het zwaartepunt. Ik heb ook de koorde van het stabilo 1,5 cm langer gehouden om e.e.a in verhouding te houden.

De kist is intussen klaar, zie hier het resultaat:

full
full
full


Specificaties:

Spanwijdte: 140 cm
Motor: Turnigy 3536/8 1000 Kv
Prop: APC-E 10x5
Servo's: 5 x HXT 900 (hoogteroer, rolroer 2x, flaps 2x)
1 x turnigy 9018 MG (richtingsroer + staartwiel)
Lipo: Zippy 3S 2200 mAh
Gewicht vliegklaar: 1490 gram


Ik ben hier en daar wat afgeweken van het originele ontwerp, bijvoorbeeld de bevestiging van de vleugels aan de romp. Ik vond dit in het originele ontwerp niet echt stevig.

Ik heb veel foto's gemaakt tijdens de bouw. Als er behoefte is kan ik wat meer foto's posten.

Paul
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oke, hier dan een bouwverslagje.

full


De rompdelen uitgesneden. 10 mm depron (2 lagen van 5mm).

full


Lijkt al op een romp.

full
full
full
full


De bouw van de staartvlakken.

full

full


De cowl, gemaakt van 3 mm depron. De voorkant bestaat uit depron ringen, op elkaar gelijmd en in de juiste vorm geschuurd.

full
full
full


Het landingsgestel. 3mm verenstaal en bekleed met 3 mm depron. Ook is de bevestiging voor de strut ingebouwd.

full
full


Staartvlakken bekleed. De livery bestaat uit A4-papier, is geprint mbv een inkjet-printer. Daarna de A4-tjes voorzien van een doorzichtige plakfolie (boeklon) en vervolgens op het depron gelijmd. Op de ronde delen lukt dit niet, deze zijn geverfd met humbrol-verf (depron eerst geseald met 2 lagen Glitsa, anders vreet het depron weg).

full


De bouw van de vleugel (5mm depron). De voorlijst is een balsaprofiel, de achterlijst een vuren latje van 3 bij 8 mm.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/picture.php?
albumid=14882&pictureid=143388

Rolroer en flap zijn van balsa (achterlijstprofielen), ook bekleed met papier en gemonteerd.

full


Een 4mm inslagmoer op een ingelijmd stukje berkentriplex, voor de bevestiging van de strut.

full


Ruimte voor een servo.

full


Vleugeldelen, boven en onderkant. De gele afdekplaatjes voor de servo's zijn gemaakt van oude halve bankpasjes en geverfd met humbrol.

full
full


De beide vleugels zijn door de romp verbonden dmv 2 carbon buizen van 5mm. Deze lopen door plastic buisjes (6mm, binnenmaat 5mm). Op de plaatsen waar de carbonbuis de vleugels uitkomt en waar die de romp ingaan, is het depron verstevigd met stukjes oude bankpas.

full


Een kale vleugeltip. Achterste stukje is van balsa. De tip wordt hier erg dun, dus depron zou snel breken.

full


Vleugel gedicht en tip geverfd en vastgelijmd.

full


Vleugel bekleed.

full


En de onderkant.

full


Mooi fotootje gevonden op internet van een oriinele Pratt en Whitney 9-cylinder stermotor. Uitgeprint, voorzien van plastic en in de cowl gezet.

full


Romp bekleed.

full
full


full


En het eindresultaat.


Je kan de livery zo gedetailleerd maken als je zelf wil. Ik heb dus klinknagels, deur-kruk en -scharnieren, De Havilland logo, etc. gewoon meegeprint.

De bekleding maakt het depron veel steviger. De vleugels bijvoorbeeld hadden voor het bekleden nog wel iets flex. Ik kon ze een graad of 2 a 3 verdraaien als ik er wat kracht op uitoefende. Na het bekleden zijn ze volkomen vrij van flex. De bekleding voegt wel aardig wat gewicht toe, de totale bekleding schat ik op een 250 gram, maar je kist ziet er wel veel beter uit en zal veel minder "slijten" dan kaal depron of depron met alleen een laagje acrylverf.

Paul
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er top uit idd!

Ik kende het pink beaver draadje wel, mooie prestatie iig.

Freek
 
Freek en Giel,

Bedankt voor het compliment. Het wordt even wachten op beter weer, dan moet de maiden er maar van komen. Ik maak me wat zorgen om het gewicht, de vleugelbelasting is 60 gram/dm2, best veel voor zo'n kist.

Paul
 
Dank je Paul,

Ik zal ook eens een update plaatsen binnenkort, hij heeft nog niet gevlogen, is soort van af en klaar om te vliegen.

Freek
 
Bekleding

Hoi Paul,

Hoe heb je de bekleding gedaan ? Je hebt het over "printen" .. is het papier ?
250 gram is inderdaad veel gewicht voor bekleding, maar het ziet er geweldig uit zo. Ik ken maar weinig depron kisten die zo mooi afgewerkt zijn.

Voor 60 gram /dm2 moet je inderdaad het gas er goed op houden. ....

Hoe zit het landingsgestel vast in de romp ?


Succes mer de maiden.
 
Hoi Paul,

Mooi gemaakt, ziet er strak uit! Ben zelf een echte old-school "houtbouwer" maar dit is een interessante manier van bouwen, had ik nog niet eerder gezien deze combinatie van een Depron model met geprint papier!

Succes met de maiden!

Groeten, Ramses
 
Rames, bedankt voor het compliment.

Ik was vroeger ook van de balsa-modellen. Maar depron is vele malen goedkoper dan balsa, in deze kist zit slechts voor zo'n 12 euro depron. Ik vind het ook wat makkelijker te bewerken en het is lichter dan balsa.

Nadeel vond ik dat het er minder mooi uitzag, maar ik heb denk ik het tegendeel bewezen door deze wijze van bekleden......


Harm,

Ja, de bekleding is normaal A4 printerpapier. Uitprinten op je inkjetprinter, de livery-bestanden staan in post#1 van de link op RCgroups in mijn eerste post, je kunt kiezen uit diverse kleurenschema's. De uitgeprinte A4-tjes heb ik voorzien van doorzichtig plakplastic (boeklon) en ze vervolgens op de kist gelijmd.

En ja, het is wel zwaar, moet nog maar zien hoe het vliegt, de boel weer strippen en daarna verven kan altijd nog. Ik vraag mij wel af wat ie gewogen zou hebben als ik hem volledig in balsa (met ingedekte vleugels) zou hebben gebouwd, niet heel veel lichter denk ik. Ik ben ook niet de meest "lichte" bouwer, mijn Spitfire was ook veel zwaarder dan die van jullie. Door alle verf werd die ook 100 gram zwaarder dan het kale model. Maar ja, mijn motto is: het oog wil ook wat...... en dat kost gewicht.



Hier zie je de bevestiging van het onderstel.



full




Groeten,

Paul
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga er toch een 10 x 6 prop opzetten.

Ik heb de overtreksnelheid berekend, deze is 34,7 km/uur. De static pitch speed van de prop zou minstens 2,5 x de overtreksnelheid moeten zijn. Met de 10 x 5 prop en een 1000 Kv motor op 3s, kom ik op een static pitch speed van 72 km/uur, iets te weinig dus.

De 10 x 6 prop heeft een static pitch speed van 85 km/uur, precies goed dus. De static thrust van de setup is berekend op 1297 gram, het opgenomen vermogen is 234 watt, wat neer komt op 157 watt per kilo. Nette waarden voor deze kist.

Groeten,

Paul
 
Hier nog een foto van een 1:1 Beaver
Deze heeft een 3-bladsprop, ze worden standaard met een 2-bladsprop gebouwd. De 3-blads worden toegepast om het geluidsniveau terug te dringen.


full


Paul
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Paul jouw kist ziet er erg strak uit.
Ik heb een vraag waarmee heb je het geplastificeerde papier op het depron geplakt?

Ik zelf heb het geprobeerd met verdunde houtlijm maar daardoor gaat wel de inkt een beetje doorlopen.

Heb jij een andere oplossing ben er zeker van dat een hoop mede hobyisten dit ook willen weten.

m.v.g Trein (Frans)
 
Ja, ik heb ook eerst houtlijm geprobeerd op een afval stukje depron, daarna nog een paar verschillende soorten hobbylijm en pu-lijm. Allemaal met hetzelfde resultaat : je krijgt vlekken in de inkt.

Uiteindelijk met UHU-por gedaan, geen vlekken, als je tenminste 10 minuten wacht met het plaatsen van het papier op de kist. Dus op de kist en het papier, dun lijm aanbrengen en dan eerst 10 minuten laten drogen. Het doorzichtige plastic heb ik als eerste op het papier geplakt.

Nadeel van por is wel dat het meteen goed moet zitten, corrigeren gaat niet meer, dan trek je het papier kapot.

Paul
 
Maiden

De Beaver heeft vandaag de maiden succesvol doorstaan. Er was nog wel een straf windje (ik schat kracht 3) maar dit was geen enkel probleem.

Het depron rond de veerpoten van het landingsgestel vertoond wat barstjes. Ik moet dit anders oplossen, had gehoopt dat het depron voldoende kon meebuigen met het verenstaal, maar dat werkt dus niet. Eerste landing was redelijk, maar de beaver sprong na de eerste touch-down nog 20 cm omhoog. Het verenstaal buigt dan een stukje door (daar is het ook voor bedoeld) maar dat blijkt dus teveel voor het depron.

full


De flaps heb ik alleen op hoogte uitgetest, hebben teveel uitslag. De Beaver trekt dan bijna een looping. Ik heb alleen een 2-standen schakelaar op mijn zender, dus ik kan eea niet traploos regelen. Uitslag maar aanpassen dus.

Filmpje van de maiden volgt deze week.

Paul
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gefeliciteerd! Die van mij moet er binnenkort ook een keer aan geloven :). Ben benieuwd naar het filmpje.

Freek
 
De flaps heb ik alleen op hoogte uitgetest, hebben teveel uitslag. De Beaver trekt dan bijna een looping.
Hoi Paul,
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met flaps maar dat hij omhoog gaat is normaal als je te snel vliegt en geen down bij mixt.
De bedoeling is dus om zo langzaam mogelijk te gaan vliegen, flaps zetten en down bij mixen tot je met nóg minder snelheid en flink dalend blijft vliegen.
 
Back
Top