depron dlg, zal het vliegen???

robert14

Forum veteraan
ik verveelde me vandaag een beetje en had zin om ff wat te doen. dus ik heb zo uit de losse hand van wat resten depron een dlg achtig iets gebouwd. eens zien of het zal vliegen, eerst wachten op mn lipo van theo. als ik die binnenheb kan ik gaan testen :D het is een 1 kanaals dlg die alleen een richtingsroer heeft, ik had nog maar 1 ongebruikte servo liggen. ik zal me dood lachen als het zou vliegen. we zullen het zien :lol:

het modelletje is volledig gebouwd uit 6mm depron en hout. hoe zwaar?? ik zou het niet weten. ook de werpstift en de pook zijn van hout. als ik nog ff een tweede servo erbij neem kan het toestel ook hoogte krijgen. het hoogteroer is makkelijk weer te verwijderen.

nou genoeg gezeurd, de foto's:

img0803131850gw2.jpg

Ik zou geen al te spetterende prestaties verwachten. Om meerdere redenen:
- de staartboom is bij de meeste dlg's langer om teveel uitbreken na het loslaten te voorkomen
- kielvlak mag (zeker bij zo'n korte staartboom) veel groter (denk ik, is niet goed te zien op de foto)
- horizontaal staartvlak is ook te klein
- zonder hoogteroer krijg je een dlg niet fatsoenlijk vliegend. Na de stijgvlucht zal het vliegtuig rechtgelegd moeten worden. Anders overtrekt hij bovenin en begin je al lekker pompend aan de vlucht. Hij zal waarschijnlijk niet stabiel vliegen voordat hij de grond raakt (dat zal denk ik vrij snel zijn...) 'Down' instellen zodat hij vanzelf bovenin recht komt te liggen zal resulteren in een duikvlucht erna.
- Heeft de vleugel wel V-stelling? Anders zal hij met alleen richtingroer niet de bocht om willen.

Succes met proberen!

v-stelling?? wat is dat?? :lol:
er komen zo nog meer foto's. of het vliegt?? ik probeer wel gewoon :D

VV DLG's

- zonder hoogteroer krijg je een dlg niet fatsoenlijk vliegend. Na de stijgvlucht zal het vliegtuig rechtgelegd moeten worden. Anders overtrekt hij bovenin en begin je al lekker pompend aan de vlucht. Hij zal waarschijnlijk niet stabiel vliegen voordat hij de grond raakt (dat zal denk ik vrij snel zijn...) 'Down' instellen zodat hij vanzelf bovenin recht komt te liggen zal resulteren in een duikvlucht erna.
Daar ben ik het niet mee eens. Vrije vlucht kisten hebben geen enkele besturing, en er bestaan ook VV DLG's. Kijk eens in het VV forum

Ik denk inderdaad dat het niet geweldig zal vliegen. Kielvlak en stabilo te klein, en V-stelling heb je inderdaad echt nodig.
Google eens op Winlaengs. Dat is een tooltje waarmee je perfect het zwaartpunt kunt uitrekenen. Zit je meteen goed.
Hij doet me een beetje denken aan de Steelhead Fry, ziet er wat 'vierkant' uit maar doet het toch ook vrij aardig.

Veel succes!

V-stelling is dat de tippen hoger zitten dan de vleugelwortels (=waar de vleugels aan de romp zitten). Als je V-stelling hebt zit er dus een knik in de vleugel bij de romp (of in elke vleugel een knik halverwege). Als je geen rolroeren hebt MOET de vleugel V-stelling hebben, anders zal hij met alleen richtingroer niet of nauwelijks de bocht om gaan.

Leon, dat wist ik nog niet. Blijkbaar kan het dus wel.

ik bedoelde die vraag eigenlijk sracasisch, sorry voor het misvrstand. hier nog wat meer foto's:

op de kop
img0803131854jo3.jpg

de staart
img0803131848at2.jpg

img0803131847jn3.jpg

binnenkort denk ik wat meer foto's oo betere kwaliteit

Oke. Sorry voor de onderschatting!
En toch zie ik geen V-stelling, hij zal dus echt slecht de hoek om gaan.
Ik zou een wat groter hor. staartvlak snijden (snijden en plakken lijkt me het werk niet ;) ).

Hmm, misschien overweeg ik dan ook een stel servo's en een ontvanger en een 1c lipo te laten komen...

En anders bouw je zoiets als dit:
nanoplanes_glider

Ook depron, alleen geen tekening, maar je kan hem altijd ongeveer namaken.

Ik weet niets van dlg en hlg, maar wat is nou het geheim? Zo licht mogenlijk?

Verder nog depron tekeningen van depron dlg's?

het kanaal over op 1 lipo??? leuk :lol:
ik zit nog te wachten op mn lipo voordat ik de maiden kan maken :D
ff kijken wanneer theo ze binnen heeft

hallo allemaal,

Ik heb een tijdje geleden ook een depron dlg gebouwd. De tekeningen komen van RCGroups.com. Deze vloog, (ja vloog, hij ligt al weer in de container) er goed maar ik denk dat ik hem te zwaar heb gebouwd, 140 gram met een spanw. van 70 cm. Hij is gemaakt uit 6 mm depron met kline fogleman profiel.

Specs:

- 2x towerpro 5grams servo
- Protech ontvangertje (10 gram)
- 1 cel lion accu, van +/- 700mAh (37 gram, dat is eigenlijk te zwaar voor dit ding)

Oke, oke... misschien beetje veel ducktape, maar de combinatie ducktape met depron zorgt er voor dat de neus heel sterk word.

Dit is het DRAADJE!:D waarin je veel foto's en uitleg kunt vinden.

Heb er wel veel lol aan beleefd, dus ik wil hem sowieso nog een keer bouwen maar dan lichter.

Groet,

Freek

je kan beter gaaan voor een 1s lipo onder de 200mah. deze wegen meestal onder de 10 gram. ontvanger kan ook nog iets lichter. b.v. een corona

nope, ik zit nog te wachten op mn 1s lipo's van theo. ik hoop dat hij ze vanavond voor me heeft, maar ik weet niet of hij ze al binnen heeft :?

Back