Depron educator op brandstof

Ik zit ongeveer 20 jaar onder de gemiddelde leeftijd.

Hoeft geen probleem te zijn, maar het maakt het er niet echt makkelijker op.

Die kisten zijn spik en span en 35Mhz is van vroager....

Niks mis met de eigen brouwsels hoor, altijd voorzichtig blijven.
Het blijft expirimenteel en het is dus geen bewezen succes.
Met 35mhz ben je helemaal niet ouderwets, maar als ''wildvlieger'' zou ik je toch 2,4 aanbevelen.
Of altijd zeker weten dat je minimaal 5 km van de dichtsbijzijnde vliegclub zit.
Tegenwoordig hebben we met 35mhz ook al geen storing meer, want de helft vliegt op 2,4ghz dus ik blijf nog ff lekker op 35 :lol:

grt Ron

@luppie: je hebt absoluut het doorzettingsvermogen en de inventiviteit van een modelbouwer / vlieger, en ik vind dat prachtig. En het resultaat van je bouwen mag er wezen. Pet af.

Je bent alleen op de verkeerde manier begonnen, en dat schrikt mensen af.

Dat model van jou zou heel goed kunnen vliegen, maar misschien ook niet. En daarom waagt geen enkele leraar zich aan die kist. Daarom moet je een leskist kopen (of lenen ?). Sommige clubs hebben een 'leskist'.
1500 gram met 100kmh is gewoon een projectiel, dat levensgevaarlijke schade kan aanrichten (en als dat gebeurd, en er komt ophef in de media, dan kan de vliegclub zijn boeltje wel opdoeken). Dat moet je kunnen te begrijpen.

En duur hoeft het niet te zijn. Als je het motortje, de tank, de servo's etc. inbouwt in een tweedehands model (kun je misschien op de club wel overnemen) hoef je niet meer dan een paar tientjes kwijt te zijn. Vrijwel iedere vlieger heeft nog wel een trainer van vroeger liggen.

Laatst bewerkt:
Je bent alleen op de verkeerde manier begonnen,
Ik ben een jaar of 5 geleden begonnen met de angel XL. Heb toevallig deze week een nieuwe vleugel voor de angel binnengekregen. De oude vleugel heeft na 5 jaar vliegen (en crashen) geen schuld. Maargoed ik had volgens de regeltjes eerst een trainer moeten kopen en bouwen en dan vlieglessen :sleepy: . Ik weet het veiligheid voor alles maar dan kun je beter helemaal niet gaan vliegen.

Dat model van jou zou heel goed kunnen vliegen, maar misschien ook niet. En daarom waagt geen enkele leraar zich aan die kist.
Of het vliegtuig vliegwaardig is kun je volgens mij redelijk goed bepalen ook al heeft hij nog niet gevlogen... Ik ben zelf alleen niet degene die dat kan bepalen dat zal een ervaren vlieger moeten doen. Wanneer hij denkt dat hij voldoet zal hij er ook mee durven vliegen.

heb ondertussen niet stil gezeten:
full

toen moest er nog een laag depron overheen. Hier probeer ik een stuk van 80x40 cm te buigen. altijd een spannend moment en ja hoor KNAK grrrr.
full

uiteindelijk wel gelukt natuurlijk en hier het resultaat:
full

hier zie je het hendeltje van de servo voor de rolroeren uit de vleugel steken. Ook kun je het plakband zien waarmee ik de voorste rand heb beplakt tegen het scheuren van de vouwrand :
full

hier even de vleugel los op de romp gelegd.
full

Ik vond hier beginnersboekje nog een aardig stukje tekst voor beginners.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Luppie...

Aangezien ej niet zo ver bij mij vandaan woont, nodig ik je hierbij uit om het kistje bij ons op het veld zijn eerste vlucht te geven, ik kan er dan (eventueel) een leuk filmpje van maken...

Ik vind het er fantastisch uitzien, en ben zeer benieuwd...

ga zo door...

gr Gert uut Kampen Modelvliegclub Cumulus Kampen

Nou Gert ik denk dat ik jou uitnodiging maar aan neem lijkt me leuk!
Ik ben een week weg geweest op vakantie en omdat de auto al meer dan vol was heb ik heb maar niet me genomen. Ik verwacht dat ik hem de komende week gereed heb dan zal ik je nog wel even een PM sturen zodat we iets kunnen afspreken.

De vakantie is voor mijn angel XL fataal geworden :(. We stonden op een camping in het natuurgebied spaarnwoude zeer dicht bij de vliegclub aldaar. Natuurlijk even een paar keer gekeken bij die jongens. Zelf heb ik ergens anders gevlogen. Het was mooi kalm weer en hij vloog prima maarrrr toen gebeurde het onvermijdelijke. De servo voor de ruddder (zijn enige besturing) was niet al te lekker meer maar ik heb er niks aan gedaan en toen na een paar rondjes begon ik aan de 2e accu.... Ik was lekker hoog en opeens stuurde hij niet meer dus ik gas los maar hij zweefde lekker door over een bomenrij richting een groot stuk bos. RIP :(.....

vanavond weer eens wat geknutseld aan de vleugel. Ik heb de ailerons er nu aan zitten. Ik begon met het uitsnijden van de plek waar ze moesten komen.
full

Hier een pic van een aileron met een schaniertje er in geplakt:
full

Ik was alleen vergeten om de roerhoorntjes er aan te maken toen het nog kon. Ik heb hem nu op een groter plakje pvc geplakt en die weer aan de aileron gelijmd. Toen heb ik er nog twee schroefjes door gedaan.:
full

Omdat iedereen houd van filmpjes heb ik er maar even 1 gemaakt van het geheel in werking...
[URL="
- testing controls[/URL]
Oja en iedereen die zich af vraagt waar dat hoogteroer is. Die brak af na een val van 2.5 meter van de kast waar hij normaal op ligt 8-O.
Verder geen schade.

Gisteren de hele dag druk geweest met restpuntjes.
Ik moest de vleugeltip nog maken. Ik heb 6 plaatjes depron op elkaar gelijmd:
full

full

en toen schuren. Ik zag er uit als een sneeuwpop met dit als resultaat:
full

full

Ik heb onder de vleugel een strip aluminium geplakt dat ik over had gehouden van een luxaflex. De Nieuwe vleugel paste niet helemaal omdat de oude een iets andere vorm had dus moest er nog iets aangepast worden. Ook heb ik de wielen er nu vast onder zitten. Je kunt zien dat het zwaartepunt ongeveer 2cm verder naar voren moet
full

en natuurlijk een overzicht span is 157cm
full

Help ik snap het niet

Hey menschen ik zit een beetje te stoeien met dat zwaartepunt maar het lukt me niet echt. Het zou logisch zijn als het zwaartepunt ter hoogte van de hoofdligger is. Op dit moment zit het zwaartepunt er 1,5 a 2 cm achter. Dit betekend dat ik 200 gram aan de neus moet hangen om hem goed te krijgen.
swordfish gaf al eerder een progje om het zwaartepunt te berekenen:
om het uit te vissen met een progje waar je zwaartepunt ligt
is dit misschien bruikbaar voor u ;)

ik denk dat (Teil 1) voor uw vliegtuig te berekenen het beste is :
Berechnung des Schwerpunktes
succes

Dus als er mensen zijn die het wel snappen en die het even willen proberen graag.
hier nog even de afmetingen:
full

dit is mijn berekening maar wat de uitkomst mag zijn???? 16% of 8% en waarvan???
full

even 2 uurtjes zoeken heb ik een andere gevonden die een stuk duidelijker is.
Aircraft Center of Gravity Calculator

ik heb voor de Static Margin 10% genomen
Volgens die berekening het volgende:​

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Mean Aerodynamic Chord MAC =197[/FONT][FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]​

Sweep Distance at MAC (C) = 0

From Root Chord to MAC (d) = NaN

From Wing Root LE to AC = 49.25

From Wing Root LE to NP =128.03

From Wing Root LE to CG =108.33

Wing Area =309290

Stabiliser Area =75000

[/FONT]kortom CG op 108 mm van de Wing root dus dus waarschijnlijk dus die 83,7 tot 99,4 van de andere berekening. De 2e berekening geeft een optimale CG op 91.2 van de LE dus de rand van de vleugel. Op dit moment ligt de CG op ongeveer 70mm van de rand van de vleugel kortom de staart moet zwaarder worden!!​

Uit alle info begrijp ik dat een zwaardere neus resulteerd in traag stuurgedrag en evt moeilijk te landen door een elevator stall maarrr als belangrijkste een stabiel toestel. Ik doe er dus maar niks aan voorlopig en wacht tot de eerste vlucht of er ergens een paar gram bij moet. Wel heb ik de vleugels gebalanceerd​

hey hallo!

ik heb met plezier dit draadje door geploegd!

een stukje terug zag ik dat je bij die club een beginners toestel moest hebben..
ik heb het beginners stadium al een tijdje (lees aantal jaren) achter me gelaten, en daarom een freedom liggen.
da's een prima beginners model met rolroeren en ik heb er veel mee geleerd (vooral vliegen :) )
mag je voor een tientje in het noorden van limburg op pikken of we komen elkaar halverwege ergens tegen en vliegen samen een rondje!

maar eerst met deze maar eens vliegen (wel laten filmen ;) )
mijn freedom ligt er al een tijdje en ligt hier goed

have fun !

Hij vliegt...

Na een grondige check-check-dubbelcheck-reikweidte-servoreverse....etc. is de DEPRON Educator de lucht in geschopt...

Voor de mieren-n...... en kritici onder u..het enige echt zwakke punt was het landingsgestel en het zwaartepunt :cool:

Ik neem m'n petje af voor je Johannes...:bday: zo zie je maar weer...if you put you'r mind to it ...you can do anything..

gr Gert

educator

Ik mocht hem invliegen en het is Johannes gelukt om een perfecte trainer te bouwen. Dat heeft hij zelf kunnen bewijzen door er enkele vluchtjes van ca 10 minuten mee te vliegen. Hij vliegt heerlijk rustig maar zeer direct op de roeren.
Max

hahaha die grote glimlach van vanmiddag ben ik nog niet kwijt :D.

Het was fantastisch. Sommige mensen op dit forum hadden toch gelijk en dat hoor je terug bij elke landing "motor uit landing" dus zeer waarschijnlijk is de gedraaide tank toch niet optimaal. Ja en het landingsgestel word een slagje zwaarder want die boog bij de eerste landing.
Maar het was echt super. Lekker loopings draaien en motorvermogen genoeg!!
Zelf vloog ik 80% stationair zonder zichtbaar hoogte te verliezen maar een klein nadeel was dat 1mm op de stick direct effect had dus de uitslag mag wat minder.

Ik was druk bezig mijn filmpjes te uploaden maar dat heeft geen zin zie ik want gert heeft een prachtig filmpje gemaakt.

Gert en Max BEDANKT maar ook hier op dit draadje iedereen bedankt voor de info zonder jullie was het een hoopje depron geworden.

full

full

full

zo nu eens denken hoe en wat voor kleurtjes er op gaan

Gefeliciteerd!
Ik had wel verwacht dat ie zou vliegen, maar niet zó goed!
Nu nog ff de puntjes op de I zetten, en begin maar alvast met het bouwen van de laagdekker opvolger ;)

grt

Nu nog ff de puntjes op de I zetten, en begin maar alvast met het bouwen van de laagdekker opvolger :wink:
bouwverslag-descent-spaceship
Oke oke het is dan geen laagdekker maar vast net iets spannender te sturen dan de educator. Hoewel ik vandaag ook bijna mijn broek vol had toen ik de controle kwijt dacht te zijn. Dus voorlopig bied deze voldoende uitdaging.

Eh, nou ik wil best nog meer filmpjes hoor :smile:
oke maar de kwaliteit is beschamend vergeleken met die van gert
zQ5zhNnArJk[/media] - eerste vlucht van The educator
NVaNC5vRSX4[/media] - tweede vlucht

proficiat met de geslaagde maiden

beter kon niet , en het tegen deel is bewezen dat het wel degelijk mogelijk was een methanol motor op een depron toestel te zetten, mits goed gebouwd ,
en is alle unbelievers het tegen deel bewezen ;)
nog vele leuke vlieg uren toegewenst

Back