De roeren zitten niet in de luchtstroom van de aandrijving, en ook vrij dicht bij het draaipunt over de lengte as. Ik denk dat je snelheid tekort komt. waar zit je accu? Laag zwaartepunt zorgt ook voor meer (te veel?) stabiliteit.
Als ik alleen al de tekening beoordeel is dit veel te ver naar voren. Ik heb nog ergens een Nick Ziroli tekening liggen van een F-15 voor een Kress-Jets fan. Ik zal die later vandaag eens opzoeken en kijken waar daar het zwaartepunt ligt, dan heb je vergelijks materiaal.
Zwaartepunt is overgenomen van het werpmodelletje. Met deze tekening is de verdenking van een te achterlijk zwaartepunt ook verleden tijd. Ik ben benieuwd. Groeten Halmar
Jouw model heeft een vleugelprofiel, had je werpmodelletje dat ook? Ik weet niet of dit van invloed is op het zwaartepunt maar misschien heeft iemand anders hier een antwoord op.
Bij die F-15 van Ziroli ligt het zwaartepunt op ongeveer 43,5% vanaf de voorzijde van het wortelprofiel. Voor de duidelijkheid probeer ik foto's toe te voegen. ter hoogte van de meetlat ligt het zwaartepunt bij deze F-15, de pen ligt op de voorzijde van het vleugelprofiel. Van opzij gezien, aan de onderzijde van de romp staat een klein pijltje met als tekst Balance. Hopenlijk kom je hier een stuk verder mee.
Ik heb vandaag gevlogen met mijn F15 met speet 400 6V met 8 cellen N-500. ik heb het zwaartepunt eerst 5 cm naar achteren verplaatst, hiermee een paar keer proberen te vliegen. In een woord HOPELOOS! De vliegeigenschappen zijn volstrekt niet veranderd als met het zwaartepunt verder naar voren met minder gewicht en impellers. Daarna nog eens geprobeerd met het zwaartepunt nog eens 2 cm naar achteren. Het maakt allemaal niets uit. :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: Wat wel opvalt is dat hij heel graag horizontaal naar beneden valt, daardoor valt hij bijna altijd met de buik in het gras. Voor mij een beetje einde project. Dus… Gratis af te halen: Een depron F15 die totaal niet wil vliegen. Alleen geschikt voor mensen met een zeer rijke fantasie over het toch de lucht in krijgen van deze kist. :lol: Groeten Halmar
> Wat wel opvalt is dat hij heel graag horizontaal naar beneden valt, daardoor valt hij bijna altijd met de buik in het gras. klinkt als zwp nog niet ver genoeg naar voren..
@Niek, ik heb et zwaartepunt ongeveer in het hele gebied tussen de overgang van romp naar vleugel gehad en de tien centimeter er achter, maakt geen verschil. Misschien een zwaartepunt op het puntje van de neus. Bungee, moet ik hem wel eerst behoorlijk gaan verstevigen. Kan ik als ik weer goede zin heb eens uitproberen. Nog iets wat opvalt: na een stukje uit de handstart gegaan te zijn draaide hij zijn kont om en kwam een paar keer op mij af. (zou die me gewoon niet aardig vinden?) En die kielvlakken zijn al zo groot. Of heb ik teveel stuwkracht en duwt de motor de achterkant voorbij de neus. Ja alles is nog mogelijk… Groeten Halmar
is het niet mogelijk om bepaalde gedeelten te vervangen zodat die lichter wordt??? Of bepaalde gedeelten weghalen die niet nodig zijn?? Zonde dat die niet kan vliegen anders het is dat ik niet in de buurt woon anders had ik hem wel komen ophalen. mzzl 8)
@Halmar; ik weet niet of je al ervaring had met delta's?? of zagi's?? ik heb zelf een pibros gehad en heb nu een zagi, wat mij opvalt is dat ik dezelfde problemen had, en wat Niek zij klopt. het zwaartepunt moet idioot ver naar voren liggen. bij een pibros was dat geloof ik 21cm achter de punt van de neus en bij mijn zagi bijna hetzelfde verhaal; m'n accu is de neus, zover ligt hij naar voren. ik zou het gewicht zo ver naar voren leggen zodat hij niet meer horizontaal naar beneden komt maar gelijk begint met een duikvlucht (niet te overdrijven natuurlijk) misschien eventueel lood toevoegen in de punt (heb ik met mijn speed400 zagi ook gedaan, hij vliegt nu goed)
Ik heb leren vliegen met een delta. :lol: Is inderdaad wel een idee om deze kist eens als een delta te gaan beschouwen. Groeten Halmar
Halmar Leuk toestel zeg.... Heb je ook enkele technische gegevens ? gewicht(met of zonder motor/batterij), vleugelspan, lengte ..... Ik ben bezig een F22 aan het bouwen..... in poly urethaan (vleugeldikte is bij mij 15 mm.....in PUR, waarschijnlijk wel sterk genoeg....) Ten gepaste tijd zet ik mijn bevindingen bij het draadje van de F22 (van TITA) groeten steffe