depron F-15

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Halmar, 25 dec 2003.

  1. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.271
    Locatie:
    Veldhoven
    De roeren zitten niet in de luchtstroom van de aandrijving, en ook vrij dicht bij het draaipunt over de lengte as. Ik denk dat je snelheid tekort komt.

    waar zit je accu? Laag zwaartepunt zorgt ook voor meer (te veel?) stabiliteit.
     
  2. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.194
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
  3. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Amersfoort
    [​IMG]

    Dit stelt een F-15 van boven voor, de rode lijn is het zwaartepunt.

    Groeten Halmar
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Als ik alleen al de tekening beoordeel is dit veel te ver naar voren.
    Ik heb nog ergens een Nick Ziroli tekening liggen van een F-15 voor een Kress-Jets fan. Ik zal die later vandaag eens opzoeken en kijken waar daar het zwaartepunt ligt, dan heb je vergelijks materiaal.
     
  5. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Amersfoort
    Zwaartepunt is overgenomen van het werpmodelletje.
    Met deze tekening is de verdenking van een te achterlijk zwaartepunt ook verleden tijd.
    Ik ben benieuwd.

    Groeten Halmar
     
  6. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    Jouw model heeft een vleugelprofiel, had je werpmodelletje dat ook?
    Ik weet niet of dit van invloed is op het zwaartepunt maar misschien heeft iemand anders hier een antwoord op.
     
  7. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.771
    Locatie:
    Almere
    Vleugelprofiel heeft invloed omdat dit het liftpunt bepaald
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Bij die F-15 van Ziroli ligt het zwaartepunt op ongeveer 43,5% vanaf de voorzijde van het wortelprofiel. Voor de duidelijkheid probeer ik foto's toe te voegen.
    ter hoogte van de meetlat ligt het zwaartepunt bij deze F-15, de pen ligt op de voorzijde van het vleugelprofiel.
    [​IMG]
    Van opzij gezien, aan de onderzijde van de romp staat een klein pijltje met als tekst Balance.
    [​IMG]
    Hopenlijk kom je hier een stuk verder mee.
     
  9. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Amersfoort
    super,
    dat ga ik zeker proberen :yes: :yes:

    Groeten Halmar
     
  10. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.194
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
  11. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb vandaag gevlogen met mijn F15 met speet 400 6V met 8 cellen N-500. ik heb het zwaartepunt eerst 5 cm naar achteren verplaatst, hiermee een paar keer proberen te vliegen. In een woord HOPELOOS! De vliegeigenschappen zijn volstrekt niet veranderd als met het zwaartepunt verder naar voren met minder gewicht en impellers. Daarna nog eens geprobeerd met het zwaartepunt nog eens 2 cm naar achteren. Het maakt allemaal niets uit. :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
    Wat wel opvalt is dat hij heel graag horizontaal naar beneden valt, daardoor valt hij bijna altijd met de buik in het gras.

    Voor mij een beetje einde project.

    Dus…

    Gratis af te halen:
    Een depron F15 die totaal niet wil vliegen.
    Alleen geschikt voor mensen met een zeer rijke fantasie over het toch de lucht in krijgen van deze kist. :lol:

    Groeten Halmar
     
  12. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.584
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    vlieg hem maar de prullenbak in.

    helaas, was het proberen waard.
    volgende bouwsel beter
     
  13. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.771
    Locatie:
    Almere
    > Wat wel opvalt is dat hij heel graag horizontaal naar beneden valt, daardoor valt hij bijna altijd met de buik in het gras.


    klinkt als zwp nog niet ver genoeg naar voren..
     
  14. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.271
    Locatie:
    Veldhoven
    Bungee?
     
  15. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Amersfoort
    @Niek, ik heb et zwaartepunt ongeveer in het hele gebied tussen de overgang van romp naar vleugel gehad en de tien centimeter er achter, maakt geen verschil. Misschien een zwaartepunt op het puntje van de neus.

    Bungee, moet ik hem wel eerst behoorlijk gaan verstevigen. Kan ik als ik weer goede zin heb eens uitproberen.

    Nog iets wat opvalt: na een stukje uit de handstart gegaan te zijn draaide hij zijn kont om en kwam een paar keer op mij af. (zou die me gewoon niet aardig vinden?) En die kielvlakken zijn al zo groot. Of heb ik teveel stuwkracht en duwt de motor de achterkant voorbij de neus.
    Ja alles is nog mogelijk…

    Groeten Halmar
     
  16. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.502
    Locatie:
    Nieuwegein
    is het niet mogelijk om bepaalde gedeelten te vervangen zodat die lichter wordt???

    Of bepaalde gedeelten weghalen die niet nodig zijn??

    Zonde dat die niet kan vliegen anders het is dat ik niet in de buurt woon anders had ik hem wel komen ophalen.

    mzzl 8)
     
  17. hilbren

    hilbren Guest

    @Halmar; ik weet niet of je al ervaring had met delta's?? of zagi's??

    ik heb zelf een pibros gehad en heb nu een zagi, wat mij opvalt is dat ik dezelfde problemen had, en wat Niek zij klopt. het zwaartepunt moet idioot ver naar voren liggen. bij een pibros was dat geloof ik 21cm achter de punt van de neus en bij mijn zagi bijna hetzelfde verhaal; m'n accu is de neus, zover ligt hij naar voren.

    ik zou het gewicht zo ver naar voren leggen zodat hij niet meer horizontaal naar beneden komt maar gelijk begint met een duikvlucht (niet te overdrijven natuurlijk)
    misschien eventueel lood toevoegen in de punt (heb ik met mijn speed400 zagi ook gedaan, hij vliegt nu goed)
     
  18. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb leren vliegen met een delta. :lol:
    Is inderdaad wel een idee om deze kist eens als een delta te gaan beschouwen.

    Groeten Halmar
     
  19. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.194
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
  20. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.460
    Locatie:
    Belgie
    Halmar

    Leuk toestel zeg....
    Heb je ook enkele technische gegevens ?
    gewicht(met of zonder motor/batterij), vleugelspan, lengte .....

    Ik ben bezig een F22 aan het bouwen..... in poly urethaan
    (vleugeldikte is bij mij 15 mm.....in PUR, waarschijnlijk wel sterk genoeg....)

    Ten gepaste tijd zet ik mijn bevindingen bij het draadje van de F22 (van TITA)


    groeten
    steffe
     

Deel Deze Pagina