depron frog midge

Hier een bouw verslag van de frog sporty.(midge! :oops: )
Eigenlijk een rubber powerd modelletje wat met uitprinten op twee a3 tjes paste, erg klein :wink:
nu rond de 50 cm spanwijdte (heb eigenlijk alleen maar erg groot gemaakt en nog niet gemeten dus de exacte maten volgen nog!)

het is mijn 3e model wat ik van depron ga maken de eerst 2 waren redelijk eenvoudige vliegtuigjes, een 3dx en een bipie dubbeldekkertje.

om wat inzicht te krijgen in het bouwen met depron (na een aantal vliegtuigen van balsa gebouwd te hebben jaren terug) heb ik voor dit modelletje gekozen omdat het ook een beetje romp heeft en da's toch ook wel mooier eigenlijk

alles is tot nu toe van 6 mm depron en morgen haal ik mijn lading 3 mm op (is maar 10 vierkante meter dus ik denk wel even vooruit te kunnen :D )
ik heb alles eerst met sec lijm vast gezet en daarna de delen die veel te voorduren krijgen met epoxy "nagestreken" in de naden

ik ben begonnen met de romp
normal_frog-sporty%40.jpg

en een stapje verder
normal_frog-sporty-%285%29%40.jpg

het stabilo, alleen ben ik nog niet zeker over hoe groot ik de roeren nou zal maken.. ik denk dat ze nu te groot worden maar dan beperk ik de uitslag wel een beetje :roll: (tips anyone?)
normal_frog-sporty-%286%29%40.jpg

de vleugel, met een balsa spar om de v stelling erin te zetten
eigenlijk denk ik dat het tijdens het vliegen niet sterk genoeg zal zijn en dat de vleugels omhoog gaan flexen, daarom zet ik er straks struts op die tot de romp lopen..
normal_frog-sporty-%284%29%40.jpg

tips zijn welkom, ik vrees dat ik wel wat hulp kan gebruiken :)

Heb je misschien een foto van het uiteindelijke model? of tekeningen?
Maar het ziet er tot nu toe goed uit :!:

Check dit draadje even (eerste 5 pagina's of zo voor de bouw)! (Moth-draadje)
Vooral de vleugels en hoe ze gevouwen/gelijmd worden met V-stelling en ribbetjes (van depron of balsa) kan je wat aan hebben.
Het mothje is vrij gevoelig in de roeren dus zullen ze stukken kleiner kunnen, heb je wellicht ook iets aan.

Eefjan

Even kleine aanpassing!

De frog sporty heb ik gekopieerd om uit 3mm depron te gaan bouwen het gaat eigenlijk om de frog midge :oops:

deze :roll:

normal_midge_frog.jpg

Het draadje van de moth heb al eens door gelezen maar da's al even terug dus zal een kijken welke tips er nog in te vinden zijn
de roeren zal ik meer volgens tekening maken, da's een stuk kleiner :wink:

de tekening vind je hier (iets naar beneden scrollen): frog pagina met tekeningen

net even gemeten
spanwijdte word 84 en lengte 61.5 cm

iets groter als ik gedacht had en als mijn ander vliegend materiaal maar dat hoeft met de motor die erop komt geen probleem te zijn :P

BM2409-12A Brushless Outrunner 1570KV

deze ga ik waarschijnlijk (nog even testen) op een 3s 1p lipo laten lopen maar eerst een keer kijken of ie een beetje vermogen heeft met 2s1p want 3s1p moet ik dan kopen.. en als ik vooruit kan voorlopig zo is dat ook goed :wink:

ik denk dat ie met een 3s1p ietsie te veel power zal hebben, als ik zo wat rond lees zal ik ongeveer rond de 300 gram (erboven eerder als eronder) gaan komen
En die motor zou op 3s bijna één kilo moeten trekken.... dat heb je one heck of a wild midge denk ik!

ook kijk ik of ik bamboe struts ga maken of toch een extra versteviging ik de vleugel, ik denk dan aan een cf strip op de eindlijst die dan op de rand van het rolroer ertegenaan komt en verder ingelijmd word..
of een cf strip als strut.. (wel hitech 8) )

met een redelijk grote pauze:? even weer een update..

ik ga de roeren een stuk kleiner maken, als ze op zo'n tiger moth al zo klein zijn en goed functioneren dan zal het hierop ook wel werken!
ik hoef er geen 3d manouvres mee te kunnen maken dus...

ik heb gisteren bij rc t een andere motor besteld want bij het testfitten merkte ik dat ik een v8 in een fiat 500 aan het stoppen was:p
het paste prima maar gewichts verdeling zou erg raar worden!
de motor voorin en de accu op de staart ongeveer (niet getest ;))

ondtussen zit ik te twijfelen of ik de vleugel niet nog een keer zal maken maar dan uit 3mm depron..

ik las ook dat er ook 2 mm of 1.5 mm depron is.... wel interessant
zal mijn connecties in weert (depron fabriek)eens vragen:rolleyes:)

en dan heb je de motor snel binnen ;)

zo gelijk maar even test passen en gelijk een picje maken om hier erbij te plakken..

kan ik gelijk kijken hoe ik het motorspant aan kan passen omdat deze motor graag voor 't spantgeschroefd word en niet erachter zoals die andere.

Há ook handig op die website lijkt mij die styropor snijder,,,

Het nadeel van de plaatjes depron is dat het a4 formaat is...

Igor

idd een beetje aan de kleine kant zo'n a4 velletje.. maar wel goed om te weten via welke weg ze te vinden zijn..

ik betaal nu voor een 4kante meter 2 euro (3mm depron) dus ze zijn ook een beetje aan de prijs ;)

wat betreft mijn setup het ik nu een 18 a regelaar met een 2208/14 1450a motortje
dat loopt dan samen met verschillende 2c 1p lipo's

wat kleine 5 grams servo's maken het geheel af..

het berekenen wat voor een trekkracht een motortje gaat leveren kan ik niet dus ik ga af op wat ik lees links en rechts.. deze zou voor vliegtuigjes tot 500 gr goed zijn daar zal ik ruim onderblijven..
heb ook een 3/3d liggen die is zeker te zwak!

ik heb ook zo'n 2208/14 motortje ,ik ga op kort termijn de trekkracht ervan meten ,
met verschillende props .
als je geintreseerd ben post ik die gegevens wel hier .

zouden die 5 grams servos wel sterk genoeg zijn voor een 84cm breed toestel ?

Grx Wickinger

als je de gegevens hebt heb ik zeker interesse!

ik hoop dat de servo's sterk genoeg zijn.. anders heb ik ook nog wel en paar zwaardere liggen :)

Dit heb ik gevonden by himodel , ik ga zelf het na meten
accu :2-3 Li-Poly, 6-8 Ni-Mh/Ni-Cd
RPM/V:1450 RMP/V
:80%
:5-9A (>74%)
/ 10 V: 0.6 A
max:12A/60 s
interne weerstand: 140 mΩ
afmeting:27.5x26 mm
as dia: 3 mm
gewicht:36g /1.27 oz

HiModel
===========================
(11.1V GWS7060)

motor: HiModel 2208-14
spanning: 11.1V
prop: 7x6 GWS
stroom: 10A
: 873
: 440
max spanning: 13.6A 60s
: 957
trekkracht: 550g
: 0.15

2- (7.4V GWS7060)

spanning: 7.4V
prop: 7x6 GWS
Stroom: 8.2A
: 738
trekkracht: 300g

3- (11.1V GWS7035)

spanning: 11.1V
prop: 7x3.5 GWS
Stroom: 6.5A
: 1332
trekkracht: 440g

vorderingen al zijn het maar kleine!
wel ff een paar foto's erbij gemaakt want dat houd het allemaal een beetje leesbaar;)

de roeren heb ik afgetekend en ik denk dat ze zo wel groot/klein genoeg zijn.. het stabilo heb ik nog een keer uit 3 mm depron gesneden maar da's te dun om zo erop te bouwen en omdat ik nu alles klaar heb in 6mm laat ik het zo
normal_PICT4744%40.jpg

omdat ik nog net niet tijd genoeg heb gehad om echt goed verder te bouwen heb ik alles maar eens netjes bijelkaar gelegd om een idee te krijgen van hoe het er straks ongeveer uit gaat zien, en ik moet zeggen dat maakt de jeuk om eens wat meer tijd te kunnen besteden aan het bouwen alleen maar groter:)
normal_PICT4745%40.jpg

de sarge erop .... en ik hoop dat ik e'm straks erop moet zetten om het zwaarte punt goed te krijgen want eigenlijk is ie (in verhouding) best zwaar! (het blijft een rubber balletje ooit op de kermis gewonnen)
als ie straks te zwaar blijkt is dat jammer, maar ik er een foto van en gebruik ik die!
normal_PICT4747%40.jpg

ik twijfel nog of ik de sate prikkers als struts ga gebruiken ....
balsa gelamineerd is ook erg sterk... als ik dat dat haaks op elkaar plak moet ik een erg sterk latje kunnen maken en plat is toch iets mooier maar het moet wel functioneel zijn!
tips over hoe de nerf van het balsa moet lopen zijn welkom.
ik twijfel tussen + dus gewoon overdwars...
of x onder een hoekje dus...

nou als het een beetje meezit moeten er wel weer eens een paar avonden zijn dat ik verder kan binnenkort.... let's hope so:xmas:

ondertussen met niet zo veel tijd ben ik even mijn bipie aan het voorzien van een kf profiel.... (kline fogleman)

eens kijken of ik daarmee die kleine dubbeldekker een beetje meer aan het vliegen kan krijgen.. nu vliegt het wel maar toch niet echt... (we want more!!! ;) )

en dan vandaag of morgen weer ff vliegen! die aerofly op de pc is toch niet helemaal zo leuk als in't echie:xmas:

Je zou de struts ook naar de wielassen kunnen maken, dat is mooier en dan kan je ze héél dun maken (desnoods van 0.3 mm staaldraad) omdat ze op trek worden belast en niet op compressie.

Dat die eerste motor te zwaar was komt vooral door de lange neus van dit toestel. Tenzij de schaalgetrouwheid je erg na aan het hart ligt zou je kunnen overwegen gewoon een stuk neus weg te snijden, tot het volgende rompspant....

Bij de meeste outrunners kan je redelijk eenvoudig de as omzetten van voren naar achteren. In de bell zit-ie met een inbusje vastgekneld, en achterop met een veerklemmetje (tenminste bij de buitenlopers die ik in m'n handen heb gehad). Veertje los, inbusje los, asje doorschuiven, inbusje weer vast (veertje heb je niet nodig als de prop aan de achterkant zit) Nu kan de motor achter de voorste spant gemonteerd worden.
Bart

de grote motor was ook wel erg groot (moet tot bijna 1 kilo thrust hebben...)

als ik de struts van de wielassen maak moeten ze wel van staal draad worden, of ik moet er een balsa constructie voor verzinnen. (of zou stevig visdraad ook lukken?)

maar de struts moeten wel de vleugel verstevigen, anders moet ik er als nog een extra stuk versteviging inzetten (op de achterlijst zou die dan komen..)

heb als proef een paar struts van balsa gelamineerd (3x 1mm) en dat maakt een stevige strut die ik ook nog een beetje aerodynamisch vorm kan geven..

maar zit ook te denken hoe ik van visdraad een mooie strut kan maken! ziet er ook mooi uit en is mischien wel lichter!

als ik die op de as vast zet en door een buisje in de romp vast maak zal dat ook wel werken denk ik!
alleen moeten er dan 1 of 2 draden lopen?

komend weekend waarschijnlijk even tijd om te hobby'en kan ik gelijk dat kf profiel afmaken heb ik een excuus om te gaan vliegen tussendoor een keer! :)

2 draden ik wil het ook gaan toepassen , met dynema 0.5mm 20 kg trekkracht
dracron kan ook is meestal wat dikker

ik heb ondertussen even gemeten met een GWS 7060 370 gram stuw vermogen en met een APC(SF) 8x3.8 440 gram stuw
omstandigheden 3 cell lipo (11.1V) en 12A regelaar

Laatst bewerkt door een moderator:
Back