depron frog midge

dan gaan we voorlopig voor de apc 8x3.8 en moet ik een paar 3cell lipos kopen want die heb ik nog geen.
500 gram thrust haalt ie dus never nooit niet! (zoals die jongen in een review op rc techn vertelde)
of hoe zit dat nou met de verhouding tussen thrust en gewicht?

en hoeveel mah was jou lipo?

Laatst bewerkt:
540 mah accu heb ik gebruikt voor de test ,ik ga de motor ook nog even omdraaien (omhoog) en stroom meten maar met een 8x3.8 maar de motor en ecs werd tijdens de test niet warm , wel met een 7x6 prop
maar de prestaties van de motor viel tot zover mij een beetje tegen.

hoe de verhouding tussen stuwvermogen en model gewicht zit weet ik niet.

maar 350 gram model moet zekers vliegen ,zoiets gaat die frog midge toch ongeveer wegen van jouw

greetz Wickinger

dat gaat dan wel goed komen :)!

want eigenlijk hoop ik er een beetje onder te komen.. en da's dan alleen maar beter!

mijn dubbeldekkertje (bipie) heeft net niet genoeg aan dit motortje dus daarom maakte ik me zorgen om de trekkracht.
maar die heb ik op 2cellen gedraaid en op drie ga ik dus ook nog eens proberen.

Als rc technics weer open heeft bestel ik gelijk wat, dan kan ik testen.

thnx ;)

nou weer een stapje verder!
het stabilo is gelijmd en kan dit weekend op de romp gelijmd..

ik heb het kline fogleman profiel op de dubbeldekker klaar en even in de wind getest... en het werkt goed! echt wel meer lift :) en veel te veel wind.... dus maar snel weer terug naar moeder aarde!
later op de avond op mijn werk na sluit even binnen getest... (in een grote sporthal aaaaarrrggghh dat kon ik niet laten)
en ook binnen enorm effect... alleen het zwaarte punt moet nu anders.. dus das voor de eerste rustige avond!

nou ben ik aan het bedenken of ik de vleugel afneembaar kan maken , dan kan ik er een beetje mee experimenteren.
maar met allerlij struts of spandraden kan dat niet dus even een dilemma:?

ook weet in niet of ie een mooi kleurtje moet gaan krijgen of alleen als test vliegtuig moet gaan dienen ... weer een dilemma!
we zien wel beetje bij beetje komen we verder

straks een paar picjes doen en weer even posten:) valt er weer wat te kijken en da's nooit weg!

na twee weken mag er wel weer eens wat aan het vliegtuig gebeuren...

de roeren zijn uitgesneden (maat op gevoel...)
de hele achterkant zit nu gelijmd en is klaar voor een (simpel) kleurtje

de wielen heb ik zelf gemaakt (1e keer)
heb volgens mij ooit ergens gelezen van deze manier.. 1 triplex rondje met een asje erdoor, daar aan een kant de zijkant tegenaan plakken.
dan een foam wiel ertussen, en met redelijke druk de ander zijkant ertegen aan plakken (ook depron schijfje)

Het wiel is redelijk zacht (zacht foam gebruikt) en draait redelijk recht, dat ligt meer aan mijn bouw kwaliteit:rolleyes:
ook het hele landingsgestel zit in de romp gelijmd met een triplex plaatje tegen een spant aan

de vleugel heb ik een beetje aangepast, ik had er eerst een zachte kromming in gebogen maar bij naderinzien wil ik toch liever eens het Kline Fogleman profiel gaan proberen.. dus maar netjes 2 lappen 3mm depron erop gelijmd.
De 1e stap zit op 50% en de 2e op 75%.. (= KFm3)

en beetje zweven los uit de hand laat al zien dat het goed zweeft alleen het zwaarte punt moet verder naar voren.. maar die zwaartepunt test komt nog wel als het wat minder waait!

ok foto's!

besturingsvlakken uitgesneden
normal_PICT4776%40.jpg

rolroer(en)
normal_PICT4775%40.jpg

wielen
normal_PICT4793%40.jpg

stapje 1 (asje met depron plaatje)
normal_PICT4794%40.jpg

stap 2 (foam wiel ertussen dan het andere plaatje erop lijmen en klaar is kees)
normal_PICT4795%40.jpg

romp met landingsgestel (?wielen?)
normal_PICT4796%40.jpg

vleugel met KFm3 profiel
normal_PICT4850%40.jpg

tot zover weer:)

nu een rustig dagje afwachten om het zwaartepunt te bepalen, en dan de motor erin en vliegen:D

Laatst bewerkt:
na een grote opruim aktie in mijn kelder kon ik het toch niet laten wat uit te proberen...
even de vleugel ertegenaan geplakt met wat tape en even in de kelder voorzichtig wat getest..

positief, ze zweeft goed met een klein beetje gewicht er voor in..
daarna ook even alle gear erin gelegd.. motor op zijn plek, propje erop.
Servo's op ongeveer hun plekje erin gelegd, lipo gebruikt om en beetje te kijken waar mijn zwaarte punt kwam te liggen met alles erin zoals het erin lag..(nog niks gewogen:roll:)

Voor mijn gevoel kwam dat zwaartepunt een beetje ver naar voren te liggen.
Dus mijn planning om de servo's voor de cockpit te leggen zal een beetje aangepast worden.
Ik denk dat ik de servo's maar een beetje verder naar achter plaats en dan met de lipo beter het waarte punt kan bepalen.
Moet ik wel even kijken hoe ik dat ga doen want ik had aan de onderkant al een stukje dicht gemaakt daar.... :( (weer wat geleerd!)

Mijn wielen zijn erg soft uitgevallen... als alle spullen erin zitten is het net alsof ie met twee lekke banden staa.t :rolleyes:
Dat word even rommelen in de foam doos;) (er zal vast nog wel iets bruikbaars in zitten al weet ik niet of ze dan weer zo mooi worden:))

het is nog even kijken wanneer er weer eens goed tijd is om even een avondje door te bouwen dan moet ie toch wel klaar zijn voor een maiden...:hammer:
(als het weer ook mee werkt want nu is het windycity hier!;))

de motor zit er op... en ook de servo voor de rolroeren zit in de vleugel.
Erin, want het vleugeltje is maar dun.
Dat houd wel in dat ie onder de vleugel uit steekt, maar een stijlvol geplaatste "olie koeler" lost dat op..

Op de neus komen twee bultjes die er voor zorgen dat het turtledeck blijft zitten, die kunnen dan als uitstulping van de motor gezien worden..
Dan maak ik er straks nog een uitlaat op dan ziet het geheel er uit alsof er ook iets gebeurd daar.

dan moeten de servo's voor hoogte en richting nog een plekje krijgen dat kan dan door de cockpit tegen de zijkant van de romp aan met een beetje dubbelzijdige tape..

foto's volgen weer ;)

de kapjes erbovenop gaan we maar vergeten....
het valt me erg tegen een mooie kap te maken om de bovenkant netjes af te dekken..
de kap zoals ik heb nu gemaakt heb is in twee delen, schots en scheef en ziet er niet uit!

ik ga er één lange kap voor maken tot aan de cockpit..
met een flink aantal sparretjes erin zodat het geheel een beetje vorm blijft houden.

ik heb geen magneetjes om e'm vast te maken, zal eens bij de lokale hobby shop kijken of ze die daar hebben... (is echt hobby en geen modelbouw..)

en gelijk bij de wibra langs voor wielen !
zo'n simpel motortje waarvan alleen de wielen interessant zijn... achja 2 eurie is dan best duur.. maar zelf heb ik niet het juiste foam om ze stevig te maken..
het enige idee wat ik nog proberen wil is om ze volledig van depron te maken, moet ook kunnen alleen moet ik ze dan "draaien" en waarschijnlijk met de dremel strapped to the workmate.. da's denk ik de enige manier!

even een korte update..

de kapjes bovenop uit depron vallen me erg tegen om netjes te maken (tips iemand?) dus maak ik ze maar van wat polystyreen (piepschuim) wat ik nog bewaard heb!

een lange kap van rond de 20 cm met een taps toelopend stuk naar de motor toe.. die ga ik netjes pas maken en dan rond schuren met een niet te grof schuurpapiertje...
moet ook lukken lijkt me.

de wielen waren me toch te duur om bij de wibra een speeltje voor te verknallen dus heb ik ze uit depron gefabriekt!
Met de dremel als draaibank op de workmate en een beetje schuurplank kom je een heel eind :)
de delen van de wielen heb ik met een schroef en wat balsa plankjes bijelkaar gehouden, en daarna in de dremel geklemd.
dat geheel met een rustig toerental laten draaien en dan maar vormgeven ;)
foto's volgen nog als mijn nieuwe camera er is want de oude heeft dit weeken na bijna 4 jaar de geest gegeven... tot zover!

Nou na een hele boel klussen en soms een kans om te bouwen dan toch weer een update!

De kap is en blijft een lastig ding om te maken maar nu ie lang en breed af is heb ik op een duitse site een mooie video gevonden waar perfect word uitgelegd hoe je em mooi kan maken.. (grrrr )
frog-midge-(2)@.jpg

Deze foto is wel verkeerd om maar bij het uploaden ging er zoveel mis dat ik het maar met de foto's moet doen die ik van dat gekke systeem WEL mocht uploaden....
In ieder geval wel zichtbaar hoe ik de wielen heb gemaakt....

De wielen die na een korte test rit er snelgenoeg vanaf lagen.. conclusie: een houten wieletje met erin een asje werkt beter als de as direct in het depron wiel te lijmen...

wheel-midge@.jpg

Ziet er mooi uit ... het "kapje" heb ik erop gelijmd nadat ik een paar mm uit het midden van het wiel gefreesd heb met de dremel..

De rolroeren heb ik met een stuk verenstaal direct aangestuurd... zoals bij mijn grotere modellen maar de afstand tot het roer was erg groot dus het is een heel eind staal wat wel de mogelijkheid heeft om te flexen.
Maar de praktijk moet bewijzen of het erg de werking beinvloed..
Om dat er in de romp een haakse verbinding nodig was dacht ik daar krimpkous voor te gebruiken, die past dus niet om dat kleine 1,5 mm verenstaal.
Maar wel met een stukje van die slang die je vind op de spuitbussen siliconespray van bijna ieder merk;)
frog-midge-(3)@.jpg

Nou zijn de foto's op.... ik kon op fotomodelbouw.nl niks plaatsen en mijn @home deed ook al vreemd...

Maar zonder foto's verder..

Om terug te komen op de kap... die heb ik 3 keer gemaakt en die past nog niet helemaal goed:confused:
Maar ze zit erop en is nu aan beide kanten met een klein schuifje wat ik kan draaien aan de bovenkant vast te zetten.

na een korte test vlogen mijn wielen er vanaf en heb ik maar een paar plastik wieltjes (die ik ooit gered heb van een van de speelgoed autootjes van mijn zoontje) gebruikt.
Deze zijn veel te klein maar het rolt!

vanmorgen de wind ff getrotseerd, ik kon niet langer wachten..
op naar het voetbal veld, verdikkeme zondag voetbaldag en nog wedstrijden ook dus het oefenveld was ook bezet! :(

een veld verder.... iets minder vlak maar wel te doen.. even testen en met die kleine wieltjes zo door het redelijk hoge gras!

En zo de lucht in!! en vliegen als een vogeltje:)

Een beetje overpowerd.. de oude moter die ik had was waarschijnlijk wel goed genoeg geweest.
Maar nu is toeren op bijna half gas al mogelijk (zelfs met de wind vandaag! - 4 bft volgens internet:confused:))

Een heerlijk rustig vliegertje met vast wel een paar verrassingen maar die komen wel als het een keer rustig weer is!

alle gegevens zogoed als ik kan op een rijtje:

motor: 2208/17 Brushless Outrunner 1100KV
prop : 9 x 3.8
regelaar : 12 amp
accu: 3c 1p lipo 540 mah 20c
servo's : 2 x Micro Servo 5 gram TowerPro en een iets zwaardere bijna op t zwaartepunt..

Gewicht is 265 gram geworden.
Maar dat had minder kunnen zijn als ik meer 3mm depron had gebruikt, heb nu voor de romp alleen maa 6 mm gebruikt en met 3mm had het iets gescheeld..

een "maiden" filmpje heb ik niet gemaakt (mijn zoon is pas 3.5 en mag nog niet filmen laat staan dat ie iets zou filmen:))

maar dat volgt wel:pim:

ff een laatste update..

filmpje op joetoep

ik vlieg regelmatig een keer met de midge op het voetbalveld hier bij mij vlakbij!
ik blijf met het zwaarte punt schuiven... door het verschillende gewicht van de de lipo's

maar hoe slecht ik het zwaartepunt ook heb liggen, altijd vliegt ze goedmoedig en rustig....
Het is moeilijk om er een gemene stall uit te trekken en gemakkelijk om er rustig een beetje mee te stunten en wat rondjes te maken

wind is ook niet zo'n probleem en het vermogen is zat om tot ver buiten zicht omhoog te klimmen.

lekker rustig tegen de wind hangen blijft leuk om te doen... als het een beetje waait met de wind spelen is met zo'n licht toestel een fluitje van een cent! :)

om het draadje definitief te sluiten....

de midge is na het los komen van de akku op een meter of 20 hoog voor de tweede keer doormidden gegaan.... :(

ik heb haar inelkaar geplakt de electronica eruit gehaald en nu hangt ze op mijn werk te hangen (kan ik er nog wel van genieten ;) )

ze is definiteif met pensioen nu! :)

Back