Depron laagdekker, eigen ontwerp

freekt

Vriend van modelbouwforum.nl
Na het bouwen van een trainertje van depron (zie ook depron-trainer-van-tekening) met een iets te zware motor kreeg ik het idee deze motor te gebruiken voor een soort "2e vliegtuig" model. En waarom niet meteen zelf ontwerpen :cool: ?

Het wordt dus een laagdekker, ook van depron, volgens grotendeels dezelfde bouwmethode gebouwd als de depron trainer. Uiteraard hoop ik dat het beestje een beetje wil vliegen :rolleyes:.

Er zijn een paar onderwerpen waar ik langer over heb lopen nadenken:
- Allereerst het vleugelprofiel: ga ik voor een relatief eenvoudig te bouwen Clark Y of een misschien vliegtechnisch iets geschikter profiel als een NACA 2415, maar wel lastiger is om te bouwen
- V-stelling (lastiger in te bouwen) of niet. Beetje V-stelling lijkt me wat makkelijker vliegen
- Bevestiging van de vleugel aan de onderkant van de romp, wat is de beste methode (of eventueel tegen de zijkant van de romp).

Ik heb aardig wat Depron draadjes doorgeploegd op zoek naar inspiratie, maar niet echt de antwoorden gevonden waarvan ik dacht: "Agh, dat doe ik makkelijk ff zelf". Vliegtechnisch gaat mijn voorkeur uit naar een NACA 2415 profiel met 1-2% V-stelling. Omdat ik dus geen simpele bouwmethode heb gevonden of kunnen bedenken voor NACA 2415 met V-stelling, heb ik toch gekozen voor Clark Y zonder V-stelling. (als er overigens mensen zijn die wel fijne methoden kennen hoor ik dat graag, neem ik evt. in een volgend ontwerp mee)

Wat gegevens van het ontwerp:
SW: 1212 mm
Lengte: 960 mm
Beoogd gewicht: onder de 700 gram = ongeveer 26gr/dm2

Ik heb hier en daar wat bouwvuistregels te pakken kunnen krijgen en verder naar wat foto's gekeken van andere vliegtuigen ter inspiratie (ontwerp is geïnspireerd op/door een bekend ontwerp, wie het raadt gaat ervandoor met de eer), dat is het wel zo ongeveer wat betreft de voorstudie. Ik heb geen exacte maten overgenomen van andere vliegtuigen.

Daarna begon het grove schetsen, de eerste schets:

full

En de 2e:

full

Vervolgens heb ik het profiel heb ik uitgeprint met profili 1.2 (gratis, Profili 1.2). Een keer een profiel uitprinten, zelf neuslijst ingetekend en kopieren maar voor alle ribben.

full

Om het model zelf te tekenen heb ik verschillende tekenprogramma's uitgeprobeerd. De autoCAD lookalikes zijn toch wat te ingewikkeld voor mijn simpele ziel (om snel te leren, heb wel wat ervaring maar is heel oud). Ben toch weer bij Google SketchUp uitgekomen. Voor het creëren van een indruk van wat het gaat worden is het prima:

full

Een heel basic model dus, alle maten komen overeen met het definitieve ontwerp in deze tekening, alleen het vleugelprofiel en de canopy wijken af.

Verder moet ik nog eea aan materialen kopen en alle uit te snijden delen uittekenen. Gaat nog wel even duren ;).

Freek

Laatst bewerkt door een moderator:
Thanx! Dat bouwt nog wat simpeler dan deze en vliegt ook uitstekend zo te zien. Begin ik toch weer te twijfelen aan mijn vleugelprofiel en bouwmethode :confused:.

EDIT: blijf toch maar bij mijn oorspr. plan. Mijn vliegervaring is nog behoorlijk beperkt, en je kunt wel blijven aanpassen natuurlijk. Inspiratie voor een volg. keer zullen we maar zeggen. BTW, het is best grappig om te zien dat vrijwel elk idee ook al door een ander ooit is bedacht.

Freek

Laatst bewerkt:
Daar lijkt ie idd verrekt veel op ;). Heb ook wat foto's van deze skyraider liggen maar niet gebruikt bij het uiteindelijke ontwerp.

Freek

Tis natuurlijk gewoon een soort van standaard ontwerp. Denk dat hij nog het meest lijkt op de Robbe Puma II. Ik heb in ieder geval alleen een beetje gekeken naar 2 klassiekers: Kwik Fly en de 4 start 40.

Wel weer wat kunnen doen. Ben eerst begonnen met het uittekenen van de onderdelen in Google Sketchup. Na het eerste element getekend te hebben geprobeerd deze 1:1 uit te printen. Dit is niet gelukt :(. Het lijkt erop dat Sketchup alleen 3D aanzichten laat zien, geen 2D. Als je view "top" kiest lijken de maten bij uitprinten toch niet te kloppen, grrrrrrrrrrr. Zal wel aan mij liggen. Ik heb proberen uit te zoeken hoe het nou moet, maar ben er niet uitgekomen. Had me nou juist zo leuk geleken, ook om de tekening te delen met anderen, maar goed, waarschijnlijk wil toch niemand hem hebben :p.

Dan maar weer geodriehoek en fineliner gepakt voor het betere handwerk.

full

Na een beetje snijden ziet het er zo uit:

full

En omdat ik het zo'n beetje als een bouwpakket heb ontworpen kan er een dry-fit worden geprobeerd:

full

Lijkt al ergens op. Das dan weer het leuke van depron. Jammer alleen dat het zo snel beschadigt.

Nog lang lopen dubben over de bevestiging van de vleugel aan de romp. Heb uiteindelijk de eerste 2 ontwerpen overboord gezet. Zoals te zien is, is er in de romp in het midden een stuk weggesneden voor de vleugel. Het middenstuk van de vleugel wordt namelijk een doos. Ik heb de methode nog nergens anders gezien, maar er zullen ongetwijfeld wel een hoop mensen zijn die het al eerder hebben uitgeprobeerd :rolleyes:.

Dat was em weer,

Freek

aan de hand van welke gegevens heb jij je profiel gekozen in profili?

Ik snap je vraag niet helemaal precies. Wat ik iig heb gedaan is grofweg het volgende:
Allereerst bepalen type profiel. Na inlezen in een hoop draadjes kom je er vanzelf achter dat voor een zogenaamd beginnersprofiel (langzaam te vliegen, veel lift etc..) Clark-Y geschikt is. Deze heeft tevens een platte onderkant dus relatief eenvoudig op een vlakke tafel te bouwen. Daarnaast kwam ik NACA 2415 ook veel tegen, ook een assymetrisch profiel maar met een bolle onderkant, dat het gevorderde vliegen weer wat makkelijker zou moeten maken, zoals rollen en inverted flight. Ik heb van de te kiezen profielen dus geen echte studie gemaakt, gewoon profile intypen in verschillende fora en lezen maar, en mijn keuze gebaseerd op een paar van deze eenvoudige uitgangspunten. Voor mij in dit geval dus bouwgemak boven vliegmogelijkheden. Een volgende keer zou ik overigens zeker een uitdagender profiel kiezen, waarschijnlijk icm houtbouw.

Daarnaast heb je verder nog de afmetingen (spanwijdte, koorde en dikte profiel). Ik heb voor de dikte geen "dunner" profiel gekozen zoals Clark-Y 11,7 smoothed, omdat er ook nog servo's in de vleugel moeten passen. Spanwijdte heb ik grofweg als volgt gekozen: geschat gewicht vliegtuig is afgestemd op maximale thrust van de motor (=700 gr). Koorde is bepaald adhv aspect ratio's van andere vliegtuigen zoals 4 star (vleugelopp. versus spanwijdte in dit geval) en simpelweg of het natuurlijk oogt. Een tekening in bv Google Sketchup kan hierbij helpen.

Na wat gesimsalabim ben ik uitgekomen op een SW van 1212 mm, koorde 225 mm. Dan ga je naar profili 1.2,
- kies de optie "Draw interpolated wing ribs",
- kies voor zowel "wing rib" als "root rib" Clark-Y en beide ook chord length 237 mm (dit laatste omdat de praktisch koorde korter is ivm dikte depron. Op deze manier kom je uit op een effectieve koorde van 225 mm)
- Kies voor skin thickness boven en onder 3 mm (voor depron)
- En printen maar (ik heb overigens naar PDF writer geprint (cut PDF printer)).

Hoop dat ik je met deze info geholpen heb, anders schiet je nog maar een keer.

Freek

Laatst bewerkt:
Ik snap je vraag niet helemaal precies. Wat ik iig heb gedaan is grofweg het volgende:
Allereerst bepalen type profiel. Na inlezen in een hoop draadjes kom je er vanzelf achter dat voor een zogenaamd beginnersprofiel (langzaam te vliegen, veel lift etc..) Clark-Y geschikt is. Deze heeft tevens een platte onderkant dus relatief eenvoudig op een vlakke tafel te bouwen. Daarnaast kwam ik NACA 2415 ook veel tegen, ook een assymetrisch profiel maar met een bolle onderkant, dat het gevorderde vliegen weer wat makkelijker zou moeten maken, zoals rollen en inverted flight. Ik heb van de te kiezen profielen dus geen echte studie gemaakt, gewoon profile intypen in verschillende fora en lezen maar, en mijn keuze gebaseerd op een paar van deze eenvoudige uitgangspunten. Voor mij in dit geval dus bouwgemak boven vliegmogelijkheden. Een volgende keer zou ik overigens zeker een uitdagender profiel kiezen, waarschijnlijk icm houtbouw.

Daarnaast heb je verder nog de afmetingen (spanwijdte, koorde en dikte profiel). Ik heb voor de dikte geen "dunner" profiel gekozen zoals Clark-Y 11,7 smoothed, omdat er ook nog servo's in de vleugel moeten passen. Spanwijdte heb ik grofweg als volgt gekozen: geschat gewicht vliegtuig is afgestemd op maximale thrust van de motor (=700 gr). Koorde is bepaald adhv aspect ratio's van andere vliegtuigen zoals 4 star (vleugelopp. versus spanwijdte in dit geval) en simpelweg of het natuurlijk oogt. Een tekening in bv Google Sketchup kan hierbij helpen.

Na wat gesimsalabim ben ik uitgekomen op een SW van 1212 mm, koorde 225 mm. Dan ga je naar profili 1.2,
- kies de optie "Draw interpolated wing ribs",
- kies voor zowel "wing rib" als "root rib" Clark-Y en beide ook chord length 237 mm (dit laatste omdat de praktisch koorde korter is ivm dikte depron. Op deze manier kom je uit op een effectieve koorde van 225 mm)
- Kies voor skin thickness boven en onder 3 mm (voor depron)
- En printen maar (ik heb overigens naar PDF writer geprint (cut PDF printer)).

Hoop dat ik je met deze info geholpen heb, anders schiet je nog maar een keer.

Freek

Ja hoe profielen werken weet ik wel hoor :D (studeer voor aeronautical ingeneering) maar ik vroeg me gewoon af hoe je tot dat profiel was gekomen (op wetenschappelijke manier of via dit forum :) ) want wij bouwen nu op de luchthaven een onbemande uav waarvan wij de canards bouwen, en om aan het beste type profiel te komen hebben we wel enkele uren onderzoek moeten verrichten (CL en CD curves bestuderen etc. :D ) maar ik merk inderdaad dat je voor het juiste profiel bent gegaan :)

mvg, samuel

Ff dit draadje onder een berg touw vandaan getrokken. Long time no update. Een hele tijd heb ik aan dit ding niets gedaan, vanwege gepruts aan andere toestellen. Nu begint dit projectje toch weer te kriebelen. Moest mijn ideeën weer eens even naar boven halen, hoe wilde ik het ook al weer hebben :confused:. Gewoon weer nieuwe bedenken, ha ha, maakt het uit.

Anyway, heb iig de meeste onderdelen bij elkaar gekocht, gezaagd en gesneden. Lijkt bijna op een bouwpakket niet?

full

Het bouwen kan beginnen :D.

Ik heb alles ook eens gewogen omdat ik toch wel benieuwd ben hoe zwaar hij ongeveer wordt: ongeveer 800 gram, toch 100 gram boven mijn oorspronkelijke streefgewicht. Voor een groot deel zit dit in het hout, bij elkaar 180 gram. Ik heb 3 mm multiplex gebruikt voor enkele onderdelen en dit is eigenlijk te zwaar. Ik ga de onderdelen niet opnieuw maken, maar voor een volgende keer ga ik toch op zoek naar echt licht berkentriplex oid. Misschien kan ik hier en daar nog wat besparen door het aanbrengen van gaten.

Overigens vind ik die 800 gram bij nader inzien niet erg, de meeste vliegtuigjes met soortgelijke span zitten rond een kilo, hij moet nu ook weer niet bij elke zucht wegdwarrelen. Natuurlijk komt er ook nog gewicht bij van de lijm, en ik heb opeens het idee gekregen hem te glassen :mrgreen:. Nog nooit gezien bij een depron vliegtuig, maar lijkt me een nuttige ervaring en gewichtwise kan ie het best hebben. Streefgewicht voor het gemak maar opgeschroefd naar 900 gram, moet best kunnen.

To zover maar weer, weer veel te veel tekst.

Freek

Kleine update.

Door hier en daar op hout te bezuinigen toch 27 gram kunnen verwijderen. Totaal gewicht nu zo'n 780 gram. Daar zal weer het eea bijkomen aan vergeten onderdelen en lijm. Ik ben nogal een kliederaar :rolleyes:.

Ben begonnen met het motorschot: gemaakt uit 3 en 2 mm multiplex. Te zwaar eigenlijk, ach ja:

full

Ook het onderstel in elkaar gebogen en gesoldeerd. Is gemaakt uit 2,5 mm verenstaal voor de hoofdpoot, en 2 mm voor de steunpoot. Na het geklooi met het onderstel met de Charter begin ik het een beetje te leren, ben best tevreden. Eea is op de foto nog niet schoongemaakt:

full

Versteviging van de romp op de plaats van de vleugel en onderstel (houten uitsteeksel naar voren). Het hout moet nog op het depron worden gelijmd.

full

Ten slotte wat gedaan aan de vleugel. De meeste ribben zitten al vast, in het midden is de doos te zien die de kern van de vleugel vormt, en in de romp wordt geschoven.

full

Dat was em weer.

Freek

ziet er goed uit! totaalgewicht van 780 gram inclusief accu motor etc? want dan valt het toch nog reuze mee?

stijn

Thanks! Indeed, inclusief bijna alles, dus motor, accu etc.. Wat ik nog vergeten ben is wat extra depron, canopy, ontvanger. En ik wil hem waarschijnlijk bij wijze van experiment gaan glassen, zal ook nog wel eea wegen. Als ik op 900 gram uit kom zou ik erg happy zijn.

Freek

glassen zou ik niet doen bij een depron kistje, zonde van het gewicht joh!:D

wellicht leuk om een warbird/combat te bouwen als volgend project? en die volledig te glassen, daar maakt een paar extra grammen niet uit.

mvg stijn

Well,

De afwegingen om te glassen zijn de volgende:
- In de eerste plaats is een toestel als hij wat zwaarder is beter bestand tegen wat meer wind. En nu heeft het daar de afgelopen tijd niet aan ontbroken, zeg maar dat het best vaak behoorlijk waait ;)
- verder is ie dan ook beter bestand tegen slechtere landingen, zeg maar kleine crashes. Mijn huidige depron modellen hebben nogal de neiging in te deuken ;)
- ook moet het motortje het wel kunnen hebben, 1300 gram statische thrust als ik de cijfers mag geloven, dat is ook al geen showstopper
- ten slotte vind ik het een mooie vingeroefening voor als ik wat serieuzere modellen ga glassen, zoals een TOP Flite spitfire of zo, staat ook nog op mijn verlang lijstje

Denk dat ik het maar doe, ha ha

Freek

Laatst bewerkt:
Weer een kleine update.

Duurde lang, beetje last gehad van vakantie, griepje en een beetje gebrek aan motivatie. Nu weer wat kunnen doen.

Anyway, stukje verder met de romp. Motorschot is ingelijmd met een domping van 4 graden, de centrale ligger is ook op een zijkant gelijmd:

full

De 2 opstaande stukken hout zijn voor de vleugelbevestiging. Als de andere zijkant er tegenaan wordt gelijmd gaat het er als volgt uit zien (N.B. romp ligt hier op zijn kop):

full

Ik kan al gaan nadenken hoe ik de apparatuur wil plaatsen.

Ook iets gedaan aan de vleugel. De doos in het midden heeft een bovenkant gekregen, ook zijn er houten ribben tegenaan gelijmd. Verder de rolroeren uitgesneden en waar de scharnieren moeten komen versterkt met balsa:

full

Dat was em weer.

Freek

En nog een kleine update.

Ik heb de positie van de servo's en roeren bepaald. Het is wel een beetje een gereken, maar dan een geleiderbuisje worden ingelijmd:

full

De dikke draad in het buisje is alleen om hem recht te houden. Uiteraard worden voor de roeren dunner draad gebruikt.

Verder nog wat gesleuteld aan de vleugel. Er is een neuslijst ingelijmd van 4 * 4 mm:

full

Na afwerken is de vleugel bijna klaar om aan de bovenkant ingedekt te worden. Nog even servo posities bepalen en uitsparingen maken.

Kan het toch niet laten de boel weer eens in elkaar te zetten. Niets is zo motiverend als resultaat ...

full

Begint al ergens op te lijken.

Freek

Goed bezig!
Eigenbouw is veel leuker als een ARF kistje

Leuk project.
komt er nog een bovenligger in de vleugel?
Mischien niet echt nodig omdat 3 mm depron ook stijfheid geeft maar met een bovenligger wordt de vlegel wel een stuk sterker

Succes Willem

Thanks!

Zelfbouw vind ik idd het leukst. Helemaal als je iets zelf ontwerpt is het wel spannend wat het eindresultaat wordt, en of het een beetje wil vliegen.

In de vleugel komt geen bovenligger. Bij mijn vorige depron vliegtuigje (wel wat kleiner) bleek dit niet nodig. Bovendien ga ik het model glassen, dat geeft ook de nodige stijfheid + sterkte.

Freek

Updateje,

Ik weet het, het gaat een beetje langzaam ...

De vleugel is ingedekt, ben er tevreden mee. Hij is lekker dun, in vgl. dan met die depron trainer. Ben benieuwd naar de uiteindelijke snelheid en lift. Blijft natuurlijk een gewone Clark Y.

full

Beetje donkere foto, maar is wel redelijk te zien denk ik. Alle randen moeten netjes in vorm worden geschuurd, vleugeltippen gelijmd, deukjes die al in het tere depron zitten gevuld en dan kan ie geglasd worden. Ben ook erg benieuwd naar de gewichtstoename door het glassen, ga proberen het gebruik van de PS100 beperkt te houden.

Ook achterste gedeelte van de centrale ligger in de romp gelijmd. Dat ging mooi mis, geen idee hoe dat gekomen is. De foto is vrij vaag, maar de romp is zo krom als een hoepel. Aan een kant uitsnijden en opnieuw lijmen maar. Hoop dat het nog een beetje recht wil komen. Foto:

full

Binnenkort alles solderen wat er te solderen valt, apparatuur in de romp inbouwen en dicht lijmen maar.

Was um weer,

Freek

Back