Depron laagdekker, eigen ontwerp

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Kleine update time, ik bouw niet snel, maar af en toe gebeurt er wel iets.

Romp is weer soort van recht. Over de lengte doorgesneden en opnieuw gelijmd. Ook is de vleugel afgewerkt en klaar om geglast te worden:

full

Verder heb ik nog wat gaten geboord in het motorschot om een beetje luchtstroom door de romp mogelijk te maken tbv koeling. Het zal slechts een beetje helpen, maar goed, alle beetjes helpen denk ik maar.

Ook is de apparatuur ingebouwd in de romp, servo's, ontvanger, accubak en regelaar, ze zitten op hun plek. De romp kan worden dicht gelijmd/ afgesloten:

full

De servosnoeren heb ik aan de andere kant van de centrale ligger laten lopen, om het in de romp wat overzichtelijker te houden. Nu heb ik ze met verpakkingstape vastgeplakt. Als de romp dicht zit kom ik hier nooit meer bij, dus hoop maar dat het houdt. Ik heb nog iets van siliconekit overwogen, maar dit lijkt me wel OK:

full

Ten slotte een paar punten aan oorspronkelijke ontwerp moeten aanpassen. Het is per slot van rekening een zelf bedacht brouwsel, dus niet gek als het af en toe anders moet ;). Zo wordt de aansluiting van de vleugel aan de romp wat anders dan eerst bedacht. daarover ene volgende keer meer.

P.S. sorry voor de donkere foto's, zal ze volgende keer in daglicht maken.

Groeten,

Freek

Laatst bewerkt door een moderator:
OK, daar zijn we weer.

Weer bietje geklusd. De romp is intussen dicht en geschuurd. Moet nog wel wat kleine gaatjes hier en daar opvullen en hem in zijn geheel nog een keer licht schuren:

full

Ook wat gedaan aan de rolroeren. Ik heb 3 lagen van 6 mm depron op elkaar gelijmd, met een balsa lijst ingelijmd. Helaas heb ik een foutje gemaakt bij het meten, waardoor de brok depron veel te dik werd :hammer:. Rechts zoals ik begon, links het bruut geschuurde rolroer.

full

Het glassen kan bijna beginnen. Zit nog te dubben of ik alles zal ontvetten en zo ja, hoe? Als iemand een tip heeft ben ik zeer geïnteresseerd.

Verder heb ik besloten het vliegtuig in eerste instantie niet te schilderen/spuiten. Mocht ik hem in de prak vliegen is die moeite voor niets geweest ;).

Ten slotte denk ik aan het aanschaffen van een andere motor, omdat die ik nu heb te licht lijkt. Ik zit te denken aan zoiets, maar ben er nog niet uit:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...D3536_8_1000KV_Brushless_Outrunner_Motor.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/...C_1100kv_Brushless_Outrunner_Eq_AXi_2814.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4655__KD_36_16M_Brushless_Outrunner_1050Kv.html

Ach ja, we zien wel.

Freek
Herschaalde+kopie+van+P1020575.jpg

Weer wat gedaan.

Aan de vleugel bevestiging gewerkt.
full

Het middenstuk van de vleugel (= een doos) wordt met boutjes aan de romp geschroefd. Hiervoor gebruik ik afstand busjes die normaal gesproken voor het monteren van elektromotoren worden gebruikt.

Daarna worden de gaten weer eenvoudig dicht geplakt en de bevestigings constructie is een feit:
full

Ook het onderstel aan de romp bevestigd. Eerst de uitsparingen uit de romp gesneden. De houten versterkingen aan de binnenkant vd romp zijn goed te zien (was een leermomentje van een ander vliegtuig ;):
full

En vervolgens het onderstel erop gelijmd en afgewerkt:
full

Ten slotte de hele boel eens in elkaar gezet. Hij staat voor het eerst op zijn wielen, yeah :cool:
full

Dat was hem weer.
Freek

Was toch even nieuwsgierig naar wat jij bouwt;)
Maar dit is iets wat ik dus weer niet kan.:shock:
Mooi werk Freek, kom zeker nog eens kijken:cool:

Groet, Germt

Idd, idd. Ik moet nodig eens een update posten, komt binnenkort. En of het vliegt, geen idee, ben er op zich wel positief over. Zwaartepunt beetje naar voren. Het is geen experimenteel model of zo. Als het niet goed gaat ligt het eerder aan mijn beperkte vliegkunsten dan aan het vliegtuig ben ik bang ;).

Freek

Laatst bewerkt:
OK, een kleine update dan. Heb gezocht naar lamineer tattie die ook geschikt is voor depron. Je komt eigenlijk twee varianten tegen: lamineer epoxy (sterk maar zwaarder) en parket lak (lichter maar minder sterk). De lak maakt het model meer krasvast en de epoxy voegt meer stijfheid & sterkte toe dus.

Omdat het gewicht tocht wel zwaar telt (;)) heb ik voor de lak gekozen, deze:

full

Verder gebruik gemaakt van 25 grams (dacht ik) glasdoek. Dat geeft welbekende plaatjes zoals deze:

full

En deze:

full

Ik zat nog te dubben hoe ik de trailing edge van de vleugel mooi scherp kon krijgen. Het depron vd vleugel is aan beide kanten psvr 3 mm dik, en een training edge van 3 mm stond niet op mijn verlanglijst. Ik heb het als volgt opgelost: bovenkant vleugel op de onderkant lijmen en wat door laten lopen aan de achterkant. Vervolgens het teveel wegschuren zodat er een scherpe trailing edge onstaat. Blijft er nog wel een ruimte over aan de onderkant, die is opgevuld met balsaplamuur. Juist omdat eea nog geglast wordt lijkt me dit wel een prima oplossing. Zonder glassen zou de trailing edge wel erg kwetsbaar worden.

Ziet er nu zo uit (zonder glassen en nog niet geschuurd, sorry voor de wat vage foto):

full

Nu alles een keer geglast is en geschuurd ga ik alles nog een keer aflakken en schuren, en dan kan de afwerking beginnen.

Freek

Alles is geschuurd na het glassen, ontvet, gelakt en weer geschuurd, klaar om verder af te werken :).

Ik was wel erg benieuwd hoe veel gewicht hij nu is aangekomen door het glassen ed. In een vorige post staat dacht ik dat ik rond de 780 gram aan onderdelen bij elkaar had verzameld. Door met name op hout te bezuinigen en gaten te boren hier en daar heb ik nog wat vanaf kunnen knabbelen tot 766 gram.

Na alles weer gewogen te hebben kom ik nu op 906 gram, een toename dus van 140 gram voor het glassen, de lijm en de soldeer. Al met al wel OK denk ik.

Dit is overigens nog niet alles, wat nog niet is gewogen zijn magneetjes en hout voor luikjes in de romp, canopy, staartwiel en wat los grut. Zal dus wel boven de 950 eindigen... Nou ja, als ik maar onder de kilo blijf, dat is natuurlijk wel een enorme psychologische barriere ;).

Freek

Laatst bewerkt:
Hey Joel, many thx! Beetje late reactie, maar druk gehad (en nog) met de verbouwing van een nieuw huis. Binnenkort de verhuizing.

Toch een kleine update. wat aan de vleugel gegaan, hij is klaar. Rolroeren gemonteerd en natuurlijk met sateprikkers geborgd. Midden van de vleugel verdikt om gelijk te lopen met de romp, servo's ingebouwd en klaar is klara.

full

Heb ook een meesturend staartwiel gemonteerd. De constructie was dubben en nog eens dubben. Ik hoop dat het houdt, en de speling hier en daar niet te veel is. We gaan het zien. Richtingsroer moet natuurlijk nog worden bijgeschuurd.

full

Verder ook wat gaten in de romp gemaakt, moet psvr toch ook ergens bij kunnen. Aan de onderkant voor een groot gat, en versterkt met wat hout. Luikjes moeten nog worden gemaakt, gaan op termijn dicht mbv magneten, in het begin gewoon met tape.

full

Na alles gemonteerd te hebben is ie ruwweg wel af. Moeten nog wel een hoop hele kleine klusjes gebeuren voor ik kan vliegen. Dat gaat toch nog wel even duren vrees ik. Beetje taxien door de woonkamer gaat al goed, inclusief sturen :cool:. Is nu lekker leeg ivm verhuizing, kan dus bijna vliegen in huis ;).

full

Helaas maakt het motortje een raar geluid, alsof hij aanloopt. Misschien is de prop niet goed gebalanceerd, ga een dat nog eens nalopen en met de whatsup meter het verbruik testen. Mijn vriendin die niet heel technisch is vroeg aan mij of er misschien een magneetje los zit :rolleyes:, ze zou het zo maar goed kunnen hebben. Is wel een nieuw motortje van HK, maar heb eerder met een ander soortgelijk motortje ook al problemen gehad. Misschien toch maar een nieuw motortje kopen......

Freek

Back