Depron mini 2D F16, FUN!!!

Hoi Gerald,

Leuk om te zien wat dat depronweekendje, (toen had je nog enige twijfels over deze subtak van elektrovliegen, hahaha) op de club allemaal heeft losgemaakt, wie had dat toen kunnen denken! Je hebt heel NL (en een stuk van Vlaanderen!) F-16-gek gemaakt! Trouwens een erg mooie, die demoversie van je. Vliegt ook weer super, zag ik.
Complimenten!

WillemII

PS, nu nog enkele van je andere modellen ''downsizen"?
 
Vraagje Jolmer (ik heb nog niet gegoogled): wat zijn "slats"? Grtz, Menno
De Slats zijn de beweegbare vleugelvoorlijsten van een F-16, die (net als de flaperons) als functie hebben de geometrie van de vleugels (tijdens de vlucht) dusdanig te wijzigen, zodat de vleugel meer lift krijgt. Vaak zijn dat momenten in de vlucht waarbij de AOA (Angle Of Attack) groter wordt dan bij normaalvlucht, bv. tijdens het roteren om de dwarsas (up en down) van het vliegtuig, of bij een landing. Maar ook bij rolbewegingen i.c.m. het gebruik van het hoogteroer (rollend een bocht in sturen) zal de vleugel met de meeste weerstand voor een kort moment meer slatuitslag geven dan de andere. Dit zijn overigens hele kleine uitslagen, die de FLCS (vluchtcomputer) automatisch regelt en bijstuurt.

[EDIT]

Hier nog even een plaatje van hoe dat er bij een echte F-16 uitziet, kort na het roteren tijdens de start:

Riverside07F16.jpg


[/EDIT]

Bij mijn kistje ziet dat er zo uit:

IMG_3145.JPG


Of dit effect heeft weet ik niet, maar het ziet er alleen al gaaf uit! :D

~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Nu ik toch bezig ben foto's te plaatsen, hier de rest van dit projectje... ;)

IMG_3131.JPG


IMG_3132.JPG


IMG_3133.JPG


IMG_3134.JPG


IMG_3144.JPG


IMG_3145.JPG


IMG_3146.JPG


To be continued... :D

~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn die kleine potjes (14 ml) plasticmodelbouwverf. Revell, testors e.d. zijn andere merken. Sommige hebben ook spuitbusjes.
 
Goed bezig Jolmer!!!


Eigenlijk zijn die voorlijsten geen slats (die zitten op een 747) maar leading edge flaps. Klein verschil is dat slats naar buiten schuiven en zo de vleugel oppervlakte vergroot. Die F16 deuren scharnieren alleen maar naar beneden, vandaar LE flaps....;) Ben wel heel benieuwd hoe dat op het kleine modelletje gaat werken.

Groetjes,
Gerald
 
Hoi Gerald,

Leuk om te zien wat dat depronweekendje, (toen had je nog enige twijfels over deze subtak van elektrovliegen, hahaha) op de club allemaal heeft losgemaakt, wie had dat toen kunnen denken! Je hebt heel NL (en een stuk van Vlaanderen!) F-16-gek gemaakt! Trouwens een erg mooie, die demoversie van je. Vliegt ook weer super, zag ik.
Complimenten!

WillemII

PS, nu nog enkele van je andere modellen ''downsizen"?

Hoi Willem, ja, de leeuw is nu los ha ha ha!

Nee, nog effe geen andere kistjes maken, ik moet weer hoognodig wat aandacht aan het grotere spul steken.....

Groetjes,
Gerald
 
Eigenlijk zijn die voorlijsten geen slats (die zitten op een 747) maar leading edge flaps. Klein verschil is dat slats naar buiten schuiven en zo de vleugel oppervlakte vergroot. Die F16 deuren scharnieren alleen maar naar beneden, vandaar LE flaps....;)
True, true, maar in de volksmond noemen ze deze LE flaps tóch slats, vandaar dat ik me daar maar aan conformeer. Je hebt ook slats op bepaalde kisten die helemaal niet bewegen, maar waarvan de werking gewoon groter wordt bij een groter AOA. Maar dat is allemaal ook wel bij ons beiden bekend en anders zouden we ons moeten schamen, haha! :D

Heb jij trouwens ook kleurcodes (en evt. adressen van webshops) van de verf die jij hebt gebruikt? Dan haal ik exact die verf, want dat heeft bij jou allemaal goed uitgepakt! ;)

~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Heb jij trouwens ook kleurcodes (en evt. adressen van webshops) van de verf die jij hebt gebruikt? Dan haal ik exact die verf, want dat heeft bij jou allemaal goed uitgepakt! ;)

~Jolmer

Ja, flappies weten we alles van ha ha.;)

Kleuren Revell:
Donker oranje/brons: #92
Zwart: #MATT 8
Cockpit grijs: #SM378
Licht oranje: Hier heb ik een beetje zitten rommelen, zelf een kleur proberen te mengen maar dat werd een zooitje. Ik ben uitgegaan van de volgende blikkies: oranje#30, Brons metalic#95, zilver metalic#90 en nog wat wit erbij. Maar ik zou in jou geval gewoon gaan voor oranje omdat die als eindresultaat bijna hetzelfde is als de mijn geknoei.

Een en ander ook hier te zien: Revell color chart - Model paint database
Ik heb ze bij de locale speelgoedhandel Bart Smith gehaald op de fiets.

Groetjes,
Gerald
 
Ik heb ze bij de locale speelgoedhandel Bart Smith gehaald op de fiets.
Scheelt dat, op de fiets ophalen? ;)

Voor licht oranje dus gewoon kleurnummer #30? En waarom heb je een matte zwart gekozen? De echte heeft ook een glaslak? Of ziet dat er in de praktijk minder mooi uit?

~Jolmer
 
Scheelt dat, op de fiets ophalen? ;)
~Jolmer

Ik zit thuis achter de pc, zit in de auto, zit in de lucht, zit op de bank naast m'n meissie.......moet wel iéts doen voordat ik zelf dicht slip.....:mrgreen:

Ja, #30 gaat wel lukken. Het mag iéts lichter oranje zijn maar die hadden ze niet in het bekrompen rekkie, misschien bij jou wel?

Grt,
Gerald
 
Ik ga kijken en houd je op de hoogte! Alleen zijn de onderdelen nog steeds niet op voorraad, dus zal dat nog ff op zich laten wachten...

~Jolmer
 
True, true, maar in de volksmond noemen ze deze LE flaps tóch slats, vandaar dat ik me daar maar aan conformeer. Je hebt ook slats op bepaalde kisten die helemaal niet bewegen, maar waarvan de werking gewoon groter wordt bij een groter AOA. Maar dat is allemaal ook wel bij ons beiden bekend en anders zouden we ons moeten schamen, haha! :D

Klopt, de leading edge flaps van de F-16 draaien van 0 tot 25 graden down (subsoon) en van 0 tot 2 graden up (supersoon).
Flaperons staan op de grond 25 graden down, en gaan up als ook het landing gear up gaat.
De high alpha demo is dan ook niets anders dan de alternate flap switch naar extend, en een beetje met het gas spelen, de computer doet de rest.
Haaaa, dit ter info, ik ben benieuwd hoe dit op de modellen gaan werken.
Ik denk met een heel klein beetje uitslag ,gezien de massa van het kistje.
Mmmmmm, HC is traag geworden met al die bestellingen, ik wacht nog steeds op de onderdelen.
Heb er intussen al 3 klaar in diverse kleuren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De mijne is vliegklaar, maar ik was vandaag net te laat klaar voor de maiden te doen (het was er wel weer voor, weinig wind, alleen een beetje koud). Wachten op goed weer dus, en als het vliegt maak ik wel een netjes geschilderd/bestreept model.

dsc02215d.jpg
 
@Gerald en Jolmer
Hoe hebben jullie de "F-16 DEMOTEAM RNLAF BOTTOMVIEW / RIGHT-HAND VIEW"en de "F-16 DEMOTEAM RNLAF TOPVIEW / LEFT-HAND VIEW uitvergroot?
Ik ben met adobe bezig maar het wilt niet lukken, hoe en waarmee hebben jullie dat gedaan ?
 
Harry,

Misschien heb je hier wat aan.
Ik heb mijn leeuw eerst aan de bovenkant op het depron gelegd, en daarna met een pen gewoon de contouren in het depron gekrast.
De belijning is dan in het depron zichtbaar.
Daarna je kopie omdraaien, de contouren zijn ook aan de achterzijde zichtbaar.
Is simpel en werkt !
Ik heb de leeuw ingekleurd met humbrol brons mettallic.
Gewoon met penseeltje (ben je wel lekker een paar uurtjes bezig).
Een foto erbij met het voorbeeld.
Bronskleur is wel niet origineel ,maar is wel opvallend mooi als het zonnetje er op schijnt.
De leeuw springt er dan zo uit.....
Succes !!!
 
@Gerald en Jolmer
Hoe hebben jullie de "F-16 DEMOTEAM RNLAF BOTTOMVIEW / RIGHT-HAND VIEW"en de "F-16 DEMOTEAM RNLAF TOPVIEW / LEFT-HAND VIEW uitvergroot?
Ik ben met adobe bezig maar het wilt niet lukken, hoe en waarmee hebben jullie dat gedaan ?

Hoi,

ik denk dat je bedoelt dat je de afbeelding op maat wilt uitprinten ?

Een envoudige optie in het printmenu is om te printen met een scale-percentage van (bijvoorbeeld) 125%.

Je kan vantevoren een beetje uitrekenen hoeveel procent je moet vergroten om 'm op de juiste grootte af te drukken :)

Grtz,
Menno
 
Back
Top