depron mini-DLG bouwverslag

robert14

Forum veteraan
beste DLG'ers

ik speel al een tijdje met het idee van een DLG uit depron in mn hoofd. het moet een mini worden en een echte budgetkist. voor servo wil ik 4.5 grams van bidproduct gaan gebruiken of 3.7 grams van hobbycity, en natuurlijk een corona ontvanger. het idee is om zoveel mogelijk van depron te gaan maken. de vleugel wordt geschuurd van een plaat 12mm depron (2 *6mm). het profiel?? ik denk iets in de geest van AG11 of AG03.

AG03
http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10282/AG03 100 oplopend met 5.pdf

AG11
http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10282/ag11 50 oplopen met 5.pdf

als pookje wil ik kijken bij de lokale vliegenshop voor een skyshark 3p.

ik vond nog een filmpje op internet van een depron DLG:
http://www.rcgroups.com/forums/showatt.php?attachmentid=1097636

ik wil gaan vliegen op hoogte en richtingsroer. eventueel hangt ervanaf hoe de vleugel wordt ga ik misschien nog rolroeren inbouwen. het streefgewicgt zet ik eerst op 140 gram en dat bij 1 meter span. reacties of tips zijn natuurlijk altijd welkom.

heb je al een ideetje voor een rompje?
mischien kan je alles in de vleugel doen,
en alleen accutje in een vol blokje depron, die je daarna in vorm schuurd.

succes

Bart

de servo's wil ik net zo als de mini van sietse in/onder de vleugels hangen. de vleugels wil ik van massief depron gaan maken. ik ben er nog niet definitief mee beginnen maar dit wordt ook niet een project wat perse binnen een week af moet, ik wil hem eigenlijk wel graag af hebben voor swalmen (24 augustus). ff kijken hoe die meekomt met de rest van de mini's. eventueel kan ik de vleugel na het schuren nog een laag glasmat geven voor stevigheid.

@sietse als je meeleest
als je problemen hebt met het gebuik van jouw servosysteem, moet je het maar zeggen, ps waar was je zondag?? je was er niet in winterswijk ;)

ps ik heb wel wat schetsjes op papier staan, ik probeer deze binnenkort ff bij mn pa op het werk te scannen ;)

de servo's wil ik net zo als de mini van sietse in/onder de vleugels hangen. de vleugels wil ik van massief depron gaan maken. ik ben er nog niet definitief mee beginnen maar dit wordt ook niet een project wat perse binnen een week af moet, ik wil hem eigenlijk wel graag af hebben voor swalmen (24 augustus). ff kijken hoe die meekomt met de rest van de mini's. eventueel kan ik de vleugel na het schuren nog een laag glasmat geven voor stevigheid.

@sietse als je meeleest
als je problemen hebt met het gebuik van jouw servosysteem, moet je het maar zeggen, ps waar was je zondag?? je was er niet in winterswijk ;)

leuk idee hoor! ik dacht er ook al vaak over..
volgens mij hegt dat glasmat niet echt lekker op geschuurd depron..
en zou je het dan nog vacuum moeten trekken?

Als je het glas met epoxy bevestigd moet je lijkt mij iig baggen. Wat ik bij mijn kielvlak heb gedaan is veel makkelijker (wel minder sterk), het glas met spanlak vast zetten. Maar ik vrees dat depron spanlak niet erg leuk vindt.

Kevin

ach, depron op zich is ook best wel stevig en het kan best veel hebben, ik probeer het eerst gewoon met alleen depron

Leuk idee. is al een keer hier op het forum gedaan en kan dus prima!
beste kan je niet massief bouwen volgens mij... beter is om 2x 3mm depron te pakken en daar een carbon stokkie tussen te plakken met dunne ribjes. Op die manier kan je erg makkelijk en snel een erg stijve vleugel maken! Zodra je depron schuurt is een groot deel van de sterkte weg. De "huiden" van het depron maken het namelijk zo stijf. Zodra die open ligt is die sterkte weg.
Skyshark of iets dunner als ligger, en een 1mm (ofzo) carbonnetje in de LE scheelt extreem voor de crashbestendigheid. Je kan hem ook gewoon beplakken met plakband. Inspuiten met spuitlijm en dan breed plakband net als bij een Zagi erop. Spannen met het strijkijzer.

Alex heeft staartdelen gemaakt van Depron met glas, maar dat was dacht ik niet echt geschuurd.. of dan heel fijn ofzo. want het word erg korrelig en ik had ook al vaker gehoord dat de hechting echt bagger wordt met epoxy. Spanlak kan je beter helemaal niet doen met depron idd...

Ik ben zeker een voorstander van servo's in de vleugel. Altans, voor een wedstrijdkistje. het scheelt veeeeeel weerstand qua frontaal oppervlak (als je het goed doet). nadeel is dat je hem lastig uit elkaar kan halen. Die van mij kon makkelijk los met die haakjes, alleen kreeg ik een beetje speling op de vleugelboutjes ergens en toen heb ik vlak voor een wedstrijd de hele vleugel maar compleet vast gelijmd :D.

Nu is die kleine zo klein, dat hij zowieso eigenlijk nooit uit elkaar gaat. ook niet in mijn kamer... Enkel voor op vakantie zou het handig zijn eigenlijk.

staartdeeltjes kan je ook van depron maken met een 1mm carbonnetje aan beide kanten. Anders gewoon balsa. wel zo makkelijk.
Als je met glas en epoxy gaat werken moet je zoveel uitzoeken dat ik zowieso niet zou beginnen met depron, maar dan gelijk ook XPS gaan leren snijden. Anders is het zonde...

Blijf je ontwerp zoveel mogelijk van de voorkant bekijken. zo weinig mogelijk oppervlak is gewenst :).

Ik was niet op de wedstrijd omdat ik eigenlijk eerst naar de Vogezen zou gaan. Hebben we uiteindelijk toch naar dit weekend verplaatst (dus ik ga zo weg :D, hehehe).
Maar goed, mijn kistjes waren nogal in reparatie... die kleine vliegt nu weer, maar de grote duurt nog wel ff....
Daarbij vond ik bijna-duitsland ook wel wat ver weer voor ff vliegen... Swalmen is ook al zo'n takke-end...

zo ver?? en odoorn dan?? is ook best een stukkie rijden :lol:
3mm depron gaat niet lukken want dit is hier in de buurt nergens te krijgen, 6mm inmiddels ook niet meer, ik teeer nog op mijn laatste plaatjes 6mm :p

Laatst bewerkt:
gewoon alle parketwinkels aflopen :). is wel te vinden meestal. sommige hebben alleen nog maar dat geribbelde depron, maar das wel ideaal voor vleugels (zitten lengteribbels aan 1 kant).

Odoorn was ook een takke-eind, maar toen reden we met een groepje en was wel gezellig, maar dat wilde ik eigenlijk ook niet al teveel doen. Ben ergens diep in mijn hard ook nog een klein stukje milieubewust.... Liefst zou ik overal heen fietsen...

Leesvoer: http://www.modelbouwforum.nl/forums/hlg-dlg/27055-depron-dlg.html :teacher:

Een geschuurde Depron plank lijkt ook mij veeeel te slap.

Profielen? Gebruik de MiMi/OFA profielen: AG11 aan de wortel en AG03 aan de tip

Ik gebruik ook de Sietse/Peter Aanen methode met servo's in de vleugel en kan prima de vleugel afnemen, de stuurkabeltjes zitten met een haakje aan de servo-arm. Werkt prima. Ik heb zelfs de ontvanger ook nog in de vleugel. Dan kunnen de servo-naar-ontvanger kabeltjes wat definitiever aangelegd worden en heb je alleen 2 draadjes op de romp aan te sluiten. In dat geval kun je ook de antenne in de vleugel wegwerken.

Denk er wel aan dat je de gaatjes in de romp-pook zodanig boort dat je ruimte genoeg hebt om een lusje en een haakje te maken. Bij mij wil een stuurdraadje wel eens blijven hangen omdat het knoopje in het gaatje blijft hangen.

Succes, Leon

(ben er ook niet bij in Swalmen, veel te ver weg)

Laatst bewerkt door een moderator:
die profielen zitten ook op mijn apogee en werklen goed, daarom noemde ik ze ook in mijn eerste port van dit draadje. bij de apogee is het AG11 aan de tip ;)

daar heb je wel gelijk ja, ik zat nog even te twijfelen of om 1 profiel te gebruiken of 2 verschillende profielen te gebruiken, heeft dit veel invloed op de eigenschappen als ik bv alleen AG 03 zou gebruiken??

Robert,

Hoe leuk het idee ook is, maar volgens mijn is Deprom een vrij lastig materiaal om een leuke en goed vliegende mini DLG van te maken, het is namelijk nog al moeilijk te verlijmen....ik zou er zelf niet voor kiezen maar ik kan me natuurlijk vergissen...
Cheers

Bart

PS alleen AG03 of AG11 is prima (ja er staat of)

ik heb meerdere soorten lijm voor depron dus dat komt wel goed, langzaamdrogende alleslijm (werkt zeer goed op depron) een anders werkt een lijmpistool ook super!! ik heb de profielen (AG03 gekozen) uitgeprint en ga ze straks uitzagen, dan kan ik beginnen met het schuren van de eerste vleugelhelft, ik ben wel benieuwd hoe stevig dat geheel zal gaan worden :D

dit weekend of in het begin van de volgende week ga ik even naar de lokale vliegershop om carbon te halen (pook en verstevegingen). en nu maar hopen dat ze skyhark 3p hebben :D:D

ps mijn accu wordt een 1s 180mah lipo of een 4 cellen 200mah nimh. beide heb ik nog liggen. eerst maar eens kijken wat het zwaartepunt gaat doen :D

dat draadje had ik al gevonden en daar zat ik al een beetje rond te kijken. alsnog bedankt voor de tip ;)

Back