depron spitfire (bouw verslagje)

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door arne veenman, 29 jun 2007.

  1. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    hallo allen,

    ik ben een poosje geleden begonnen met het maken van een spitfire. hier een soort van bouw verslag.
    foto's komen nog. we hebben zelf geen digicam, maar mn zus wel. die woont op kamers dus af en toe zullen er foto's komen.

    als het vliegtuig klaar is zal het ongeveer een spanw hebben van 75 cm. het wordt aangedreven met een electromotor. ik hoop het totaal gewicht zo rond de 400-500 gram te houden.

    ik ben begonnen met het maken van de ribben voor de vleugels. de ribben zijn gemaakt van 6mm depron. de ribben bij de romp zijn gemaakt van 4mm bals hout. ik heb vannavond het eerste stukje van mn linkervleugel bedekt met 3 mm depron.

    inmiddels zit de romp ook in elkaar. de "schotjes" zijn gemaakt van 4mm bals hout. die zijn bedekt met 3mm depron.

    hopelijk zo rond dinsdag mn eerste foto's. update's volgen uiteraard
     
  2. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    ben nieuwsgierig ! :)

    Heb je van een tekening gebouwd ?

    :bye:
    Menno
     
  3. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    ja, maar je moet er wel wat bij verzinnen. hij klopt wel maar er zit iets op waar je (vlogens mij) niks aan hebt. en sommige dingen kloppen niet helemaal. maar het is wel te doen. zelfs ik kan het en het is mn eerste zelfbouw vliegtuig. dus dat zegt een hele hoop. als je ze wil zeg je et maar.
     
  4. legojoe

    legojoe Guest

    ik zou zo'n tekening ook graag willen vind het leuk om zelf vliegthuigen te bouwen. (en heb toch niks te doen in de vakantie).
    waneer komen de foto's?
     
  5. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    ik hoop rond dinsdag. (als mn zus ze niet vergeet door te mailen.)

    als je de tekeningen wil stuur je me maar een pb met daarin je e-mail adres.

    ik zeg er wel bij: de vleugels "bespannen" met depron is irritant. op de foto die komt kun je zien hoe ik het doe en zal ik er wat verder bij uitleggen.
     
  6. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
  7. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    zo mooi rond wordt tie van mij niet. het is mn eertse vliegtuig dat ik zelf maak en het gaat mij erom dat het vliegt. dat heter een beetje mooi uit ziet is dan mooi meegenomen. zo meteen komen de foto's.
     
  8. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    hier de door vele verwachte foto's

    hier de romp met vleugels.
    [​IMG]

    [​IMG]

    hier het eerste deel van de vleugel bedekt. ik doe het in delen, omdat ik geen iedee heb hoe ik et anders zou moeten doen.
    [​IMG]

    deze lijm gebruik ik. het is de contact lijm van de hema. lijmt ontzenttend goed.
    [​IMG]

    als ik wat verder gebouwd heb volgen er volgende week misschien meer foto's.
     
  9. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ziet er goed uit :thumbsup:

    wat voor setup had je op het oog??

    en mag ik de tekeningen ook?? :D
     
  10. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    als je me ff een pb stuurt met je e-mail adres kan ik je tekening toe sturen.

    ik heb een setup hier bij et tekoop forum gekocht. bestaat uit:
    motortje: eentje van rc technics 282215 Brushless Outrunner 1540KV
    regelaar: HiModel advance fly 12 plus
    lipo:7.4 V, 350 MaH, 20 C(wat houd dit in die 20 C)
    servo's en ontvanger zaten bij mn zender die ik nieuw gekocht heb. een Futaba T4EX.

    ik ben gister begonnen met het maken van een mal voor de cockpit. ik was aan het klooie meteen vijl. komt mn buurjongen en vraagt of we geen schaaf hebben. ik liet em een wat verouderd model zien. zegt ik heb er ook nog een. echt een aanrader. als je een mal voor je cockpit maakt. teken het af op een stukj ehout en haal het overbodige hout weg met een schaaf. gaat echt super.
     
  11. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    sorry :lol: nog wat vergeten. de prop: APC 7x4.
     
  12. janneman

    janneman

    Lid geworden:
    19 sep 2003
    Berichten:
    798
    Locatie:
    Middelburg (Zeeland)
    Ziet er goed uit Arne.
    Ga zo door en hij wordt mooier dan de mijne. :thumbsup:

    Groetjes en veel bouw plezier. :banana:

    Janneman :zon:
     
  13. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    vliegt ti van jouw een beetje?
     
  14. janneman

    janneman

    Lid geworden:
    19 sep 2003
    Berichten:
    798
    Locatie:
    Middelburg (Zeeland)
    Te hard :?

    Dacht het is iets voor indoor maar hij is al verschillende keren de muren van de sporthal tegen gekomen.
    Buiten moet je niet te ver wegvliegen en met weinig wind.
    De uitslagen op de roeren niet te groot want hij is vrij snel op de roeren.

    Janneman :zon:
     
  15. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    die C houd in hoeveel ampere je accu kan leveren. voorbeeld:

    je motor met een prop vraagt 10 ampere.
    als je dan een lipo hebt van 7.4 volt 350 mah 20C, dan heeft de lipo een capaciteit van 0.35A, dit doe je keer 20 (aantal C)

    0.35 * 20 = 7, dus je lipo kan 7 ampere leveren. als je motor dan 10 ampere vraagt geeft je lipo dus te WEINIG ampere en mol je je lipo, dus het aantal C x capaciteit van accu in A is de stroom die je accu kan leveren. duidelijk :?:

    mailadres pb ik even door
     
  16. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    dus met andere woorden, ik moet een nadere lipo hebben?
     
  17. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie
    Ik zou eerst je toestel afbouwen en wegen, ik denk dat je voor een te lichte setup kiest en dat zou zonde zijn voor een mooi vliegtuig...

    Grtz TripleX²
     
  18. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    dat zou zomaar kunnen, maar als het toch past, zou ik voor het mooi een andere lipo moeten hebben?
     
  19. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    ik denk dat ik zowizo een andere lipo ga kopen. ik heb hem volgeladen, vijf minutjes mee gespeelt. en hij was al weer leeg. of is dit normaal als het één van de eertse keren is dat hij opgeladen wordt?
     
  20. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Je accu is 350mAh .... dat betekend dat als je 3,5A "verbruikt" bij het spelen dan is je accu in 1/10 uur = 6 minuten leeg (en eigenlijk al eerder omdat een Lipo nooit helemal leeg mag, en dat de capaciteit die er op staat van 350mAh, alleen onder ideale situaties gehaald wordt) .... het motortje (de "282215 Brushless Outrunner 1540KV") verbruikt "iets" tussen de 4 en 8 A ... dus als je hem vol belast zou hij 8A moeten trekken en heb je een looptijd van (350mA/8000mA=ca. 1/22 uur) = 2,5 minuut .....
     

Deel Deze Pagina