Depron tiger moth 80 cm/ setup probleem

Beste mensen,

ik ben begonnen met het bouwen van een depron Moth van het draadje van Dirk. bouwverslag-tigermoth-je-uit-3mm-depron-~-filmpje-211

de volgende setup heb ik gebruikt:

2204/ 14 Brushless Outrunners 1400KV (19 gram)
GX 10A Brushless ESC
Hyperion G3 CX - 2S 850 mAh (25C)
2 Micro Servo 5 gram TowerPro

Ik heb de regeleaar met goudstekkertjes gesoldeerd aan de motor. De lipo met een stekkertje aan de regelaar. Een ontvanger van hobbyking de HK6DF met de bijbehorende zender.

Nou heb ik dit allen op een schoenendoos aangesloten om te kijken of de verbindingen werken. Dit werkte allemaal. Ik kreeg een luide beep te horen en kon daarna gas geven met mijn zender.

Het vliegtuig was klaar en heb alles aangesloten. Toen ik wilde testen of alles werkte gebeurde er niets. De ontvanger brand continu groen. De beep hoor ik niet meer en de micro servootjes reageren ook niet.

Ik dacht dat moet dan met de ontvanger te maken hebben en heb gelijk een nieuwe besteld aangezien dat 3 weken duurt.

Maar mijn vraag is: ligt dit wel aan de ontvanger aangezien alles het daarvoor nog deed? Hoe kan ik dit 1 voor 1 uitsluiten waar het probleem ligt?

Na dit probleem wilde ik de lipo gaan laden om te kijken of deze wel genoeg spanning bevatte (multimeter gaf 7.4 volt aan). Ik heb een e-sky lader met een conversie stekkertje. De lipo is een 2s en bevat 7.4 volt. De uitgang van het conversie stekkertje gaat in de uitgang voor 11.?? volt. Klopt dit wel? De lader knippert rood en groen wat een foutmelding aangeeft.

Is het dan toch iets met de lipo? Ik kom er zelf niet uit, hopelijk kan iemand van jullie mij wat raad geven.

Alvast bedankt,

Groetjes Mike

Laatst bewerkt door een moderator:
Een volle 2s lipo is 8,4V.
Bij 7,4V kun je het beste stoppen met vliegen.
De meeste ontvangers werken tussen de 3,6V en 9V dus dat kan het probleem niet zijn.
Weet je zeker dat je de ESC juist op de ontvanger aangesloten hebt?
Veel ontvangers geven wel een lampje of binden zelfs als je + en - omgedraaid hebt.
(servostekkertje)

Het kan inderdaad kloppen dat je een 2s accu via het conversiekabeltje op de 11,1 uitgang moet laden.
Een 3s (11,1V) aansluiting heeft 4 pinnen, een 2s (7,4V) 3 pinnen.
Het kan zijn dat het conversiekabeltje maar 3 van de 4 pinnen gebruikt.

gelukt:)

Thanks voor het meedenken.

Vandaag nog is alles nagelopen. Ook heb ik een mail gestuurd naar de verkoper van het snoertje. Het klopte inderdaad niet, het snoertje was voor een 3s lipo.

Na het opladen met het omgeruilde snoertje de lipo op een andere ontvanger aangesloten en nogmaals getest. Dit keer wel met goed resultaat. Die andere ontvanger van hobbyking is stuk. Wachten op een nieuwe dus. Met de ontvanger die er nu in zit weegt zij 188 gram. Wat zal de trekkracht zijn met deze setup? 200 gram?

Groeten,

Mike

Beste evbragt,

ik heb een slowflyer 8 x 3.8 prop. Het toestel is nagenoeg klaar nu en weegt 218 gram. Hieronder een foto van het toestel.

Dus als ik het schema goed bekijk, heeft het een trekkracht van 292 gram met een snelheid van 37 km p/h, dus ze zal iets sneller gaan.

Gister trouwens de nieuwe ontvanger van hobbyking binnen gekregen. Deze was inderdaad stuk. Met de nieuwe ontvanger bind die direct.

Vandaag ga ik een testvlucht maken. Filmpje volgt nog.

Bedankt in ieder geval.

Laatst bewerkt:
Lijkt me een prima prop.
Let op:
Je hebt een thrust van meer dan 1:1. Doe rustig aan met het gas.
Als het toestel naar links en /of naar boven trekt, moet je de domping en zijwaarsstelling vergroten.
Succes met de maiden!

Nou daar gaat die dan, de lucht in en weer naar beneden. Lastig die zwaartekracht. Inderdaad, vliegen is voorwaarts vallen, haha. Zonder vliegervaring was dit wel eigenlijk heel leuk. Hij is alweer klaar voor de volgende sessie!:confused:

lzY0721S8EE[/media] Tiger Moth - YouTube

Gr Mike

Als ik het filmpje zo zie, zou ik een (kleinere) propeller met meer spoed monteren (een 7"x5" bij voorbeeld)en/of een accu met een celletje meer, aan een trekkracht van meer dan het gewicht van dit kistje heb je niet zoveel, je kan de energie beter gebruiken om meer snelheid te maken ...

Het is een SLOWflyer.
Een ander propje lijkt met niet nodig, ik vloog een Felix 80 op 2s met een 7035 en dat was meer dan snel genoeg.

Hij heeft in elk geval even gevlogen, proficiat!
Het filmpje is wat te kort en het beeld te klein voor mij om te kunnen oordelen.
Ik kan ook de wind niet inschatten. Een licht kistje, een beetje wind en een onervaren vlieger is een lastige combinatie.
Je zou hem het beste laten invliegen door een ervaren vlieger, het liefst indoor of bij windstilte.
Zorg dat in elk geval het zwaartepunt goed ligt.

voor "outdoor" is de aandrijving op het randje ...

De minimum vliegsnelheid in m/sec is 1,7 x de wortel uit de vleugelbelasting ..
Dus bij 20 gram/dm² is het 27 km/uur ...

Aandrijving levert bij 7V theoretisch 9800 rpm (voltage x Kv) ... daar blijven hooguit 6500 toertjes van over belast ... spoed 3.8" = 0,09652 m ... is ruim 37 km/uur zonder verliezen ... ga van 70% rendement uit dan kom op 26 km/uur .... dus zit je onder de minimum vliegsnelheid ....

2de poging

Beste mensen,

vandaag nog een paar pogingen gedaan, maar zonder succes. Zie filmpje

SKNevt0szrc[/media] Moth second try - YouTube

Tips zijn welkom. Ik denk verkeerd zwaartepunt. Morgen weer proberen. Misschien is het wel de spoed ofzoiets, misschien een beetje wind, wie o wie zal het zeggen.

Thanks voor de info alle 2!

Dat ziet eruit als een Stall. Ofwel je ging te langzaam vlak na het los komen.

Zwaartepunt mag misschien iets verder naar voren maar dat is zo niet heel goed te zien.

Op te lossen.

Of meer gas geven, of meer snelheid maken en houden.

Of als dit al voluit was dan moet er toch ergens iets in de setup veranderen.
Dat motortje trekt iets van 180gram weg op 2s lipo en 8x4,3 GWS dus trekkracht zat.
Dan zou ik voor optie 2 gaan 7x6 GWS en het nog eens proberen.

Veel trekkracht is leuk om te hoveren maar om rechtuit te vliegen heb je toch echt snelheid nodig en als je toerental te laag is of je gaat wind af dan kan het best zijn dat je in het kritische niveau uit komt zoals hierboven al is aangegeven.

Prop snelheid kan je ook 2x stall speed nemen. Dus de minimale vliegsnelheid x 2. Dan heb je genoeg over.

Prop speed was een afgekorte versie van maar ben die even kwijt.

Met omweg
Spoed in meters
(Bv 6"x2,54/100= 0,1524 meter per omwenteling )

Prop toerental per minuut
bv 7000rpm

= 7000 x 0,1524= 1066,8 meter per minuut
/60 = 17,78 m/s ofwel x 3,6 = 64 km/h prop speed.

Zit nog wat verlies in maar toerental in flight loopt meestal ook wel weer iets op dus gemiddeld wordt het wel zoiets.

Voor een 8x4,3 bij gelijk toerental zou het 45,87km/h zijn

Oh ja,
Mijn persoonlijke ervaring is dat GWS props fijner vliegen dan de APC slowfly props.
Ze belasten de motor een stuk meer dan een GWS van gelijke afmetingen. Ofwel prop met minder spoed (3,8") maar ook een lager toerental.

Vond destijds met een modelletje dat hij bijna niet uit accelereerde bij gas geven. Wat er lastig is als je snel gang wilt maken, bv vanuit een hover.

Back