devo 7 compatibel met align trex 600?

Hallo allemaal!!
Ik zal mij even voorstellen ik ben Jeroen uit Wageningen en ik ben helemaal nieuw in deze wereld.
Het begon allemaal vrij onschuldig met een 3ch coaxial helicopter wat al snel begon te vervelen.

Toen ben me in het serieuze werk gaan verdiepen, en kwam er al snel achter dat ik me erg interesseer in het 3D vliegen.
Uiteraard besef ik dat dit niet voor een beginner is weggelegd en dat er vele uren training aan vooraf zullen gaan.
Maar je moet ergens beginnen.

Ik heb allereerst een Walkera Master CP aangeschaft met een devo 7 transmitter.
Deze is net binnen gekomen, nu ga ik morgen nog een align Trex 600 ophalen welke is voorzien van een Futaba R617FS ontvanger.
Aangezien ik al een walkera devo 7 zender heb wil ik de ontvanger vervangen voor een walkera RX 701 7ch.
Nu is mijn vraag of dit straffeloos kan, en zoja hoe word deze dan aangesloten?

cfd21f57a8026d56b426369b7cf0c59b.jpg

ebb8ee3d534411e9a19989f06e637173.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon. Aansluiten zoals de ontvanger aangeeft.

Ik ken de devo 7 niet...
Zolang er maar een swash mix in zit.
Dat is een mixer in de zender, die de 3 kanalen van de servo's mixt tot ze alledrie samenwerken.
Elevator is de servo in het midden op de swash, aileron en pitch zijn 2 servo's links en rechts op de swash.

Rudder spreekt voor zich. Je hebt nog een kanaal nodig voor gain. Geen idee op welk kanaal jouw zender dat signaal zet.

Persoonlijk vind ik de Devo 7 een draak van een zender om in te stellen (heb deze voor mijn V120D02S en Super CP). In het kader van "klaar zijn voor de toekomst" en betrouwbaarheid zou ik eerder kijken of je een nette tweedehands Futaba zender op de kop kan tikken.

Geen idee wat je budget is, maar er staat bijvoorbeeld een T10CG te koop hier op het forum.

Edit: Zie net dat deze op gereserveerd staat, die vlieger gaat dus niet op, maar op marktplaats staan bijvoorbeeld ook 2 T8FG's (14 kanalen):

? Futaba T8FG Super - Modelbouw | Radiografisch | Overige - Marktplaats.nl
? Futaba T8FG 14ch zender - Modelbouw | Radiografisch | Overige - Marktplaats.nl

En een T12FG voor nagenoeg hetzelfde bedrag:

? Futaba T12FG zender - Modelbouw | Radiografisch | Overige - Marktplaats.nl

Klopt ik ben er uren zoet mee geweest voordat ik de devo 7 überhaupt begreep qua programmeren.

Ik ga me nu dan zeker wat meer verdiepen in de Futaba zenders.
Ik begrijp dat deze erg gebruiksvriendelijk zijn en bekend staan om hun kwaliteit en betrouwbaarheid.

Er is behoorlijk veel keuze, nu weet ik niet wat ik het beste kan kopen.
Hier staat op mp een Futaba T9CHP: http://link.marktplaats.nl/m908472221

En wat zijn de belangrijkste verschillen als je deze vergelijkt met de: T8FG / T8FG?

De T9CHP is een (al wat verouderde) zogenaamde PCM zender. Dat wil zeggen dat je in de achterzijde een module klikt behorend bij het protocol dat je wil gaan vliegen (Fasst, DSMX, DSM2 etc.).

In de zender op Marktplaats zit een DM8 module voor Spektrum DSM2 ontvangers, daar kan je de Futaba R617FS dus niet mee binden/aansturen. De T8FG en T12FG zijn beiden wel FASST compatible zenders.

Daarnaast heeft de T9CHP 9 kanalen en de 2 aangegeven T8FG's hebben er 14 (Let wel op, je hebt een gewone T8FG met 8 kanalen en de TF8G Super met 14 kanalen). De T12FG heeft er 12.

Verder is de grootte van het display anders en vaak inherent aan het gebruikersgemak tijdens gebruik en programmeren van de zender.

Bij futaba moet je voornamelijk opletten dat je de FASST zenders hebt.
het is wat duurder, maar het zendprotocol is beter.
FHSS werkt ook goed, komt alleen minder ver.

Al kom je die grens bij normaal vliegen nooit tegen. alleen wanneer je FPV gaat vliegen..
De 8 is goed. de 14 ook.
De 10 is ook goed, is alleen officieel niet meer leverbaar, vervangen door de 14.

Je kan de Devo7 gewoon gebruiken om je 600 mee te besturen. Vlieg mijn 600 met Airwolf romp ook met een Devo(12s) zender.
Zou alleen niet voor de RX701 gaan. Je kan beter een RX1002 nemen.
Deze heeft 2 circuits voor de ontvangst, wat de RX 701 niet heeft.
De Devo7 heeft best een logisch menu, alleen errug jammer dat het door de tekens wat lastig af te lezen is.

Grtz Marco.

Klopt, als je de afkortingen leert kennen welke worden gebruikt in het menu van de devo 7 is het best een leuke zender.

Maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met de devo 12s, dat is echt een mooie zender met uiteraard een mooi prijskaartje.

Helaas past dat niet in mijn budget, ik wil zelf +- € 200,- uitgeven voor een zender.

Nu heb ik twee zenders op mp gevonden welke me wel aanspreken, de Futaba T8FG 8 ch en de Futaba 10 CG.

Volgens mij is de 10 CG iets groter wat mij wel erg aanspreekt aangezien ik wat grotere handen heb.
Zijn er verder nog verschillen afgezien van het feit dat de 10 CG twee kanalen meer heeft?

http://link.marktplaats.nl/m909835183

http://link.marktplaats.nl/m909517681

jup.
je moet het zo zien, dat de 10 eigenlijk wat ouder is dan de 8.
De manier van bedienen is wat anders.
De 8 heeft wat extra functies.
http://video1.hobbico.com/gallery/fut/futk8000-8001.mp4
http://video1.hobbico.com/gallery/fut/futk9255-56-57-58.mp4

en opletten op de lettertjes.. De 8J is een andere zender dan de 8FG.
zo ook bij de 10

Wel ff opletten.
de standaard marktplaats opmerking..
veel oplichters zetten een duur ding te koop, en plaatsen zichzelf in een uithoek van het land.
dan weten ze redelijk zeker dat je hem niet komt ophalen, en dus op laat sturen.
wat dan dus niet gebeurt...
Hoeft hier niet zo te zijn natuurlijk.. maar met dit soort dingen moet je gewoon echt voorzichtig zijn op internet.

Waarom niet 1 van de twee eerdere geposte 14ch T8FG's? Ik zou persoonlijk in ieder geval de T8FG boven de 10CG verkiezen. Nieuwer en uitgebreider.

Het zou overigens ook zomaar kunnen dat de 8ch T8FG ook naar 14ch te flashen is. Wellicht de moeite waard om uit te zoeken.

Ik heb zelf de T14SG (dezelfde maat/behuizing als de T8FG) en ook kolenscheppen ;-) als handen en dat gaat meer dan prima.

Zoals Student al aangeeft wel een beetje oppassen op marktplaats, kijken of je iets in de buurt kan vinden en anders het liefst kopen bij iemand die niet net pas aangemeld is.

Als je het niet helemaal vertrouwd (waarbij ik persoonlijk altijd afhaak) desnoods een foto vragen met een briefje met jouw naam bij het product oid zodat je zeker weet dat ze niet iets aanbieden dat ze helemaal niet hebben. Ik heb zelfs iemand gehoord die bij duurdere producten altijd vroeg om een foto met daarbij een aan de verkoper geadresseerd poststuk onder het motto "dan heb je meteen een naam en adres".

Hier weer even snel een update:

Ik heb inderdaad gemerkt dat er enkele aantrekkelijk geprijsde zenders worden aangeboden door adverteerders die zeggen woonachtig te zijn in Friesland/Groningen.
En ook ik haak dan af.

Maar ik ben er uit, ik ga dit weekend een Futaba T8FG Super ophalen.

http://link.marktplaats.nl/m908271973

Ik heb inderdaad gemerkt dat er enkele aantrekkelijk geprijsde zenders worden aangeboden door adverteerders die zeggen woonachtig te zijn in Friesland/Groningen.
En ook ik haak dan af.

Nou moe? er zijn ook eerlijke verkopers in Friesland en Groningen hoor....:rolleyes:

Je hoeft pas af te haken als ze met iedere keer opnieuw een flauwe kutsmoes aangeven dat je hem niet op kunt halen, of zo....

Ik zou een verkoper op een van de de Waddeneilanden minder vertrouwen.... :D :D :D

Groet, Bert

Mijn 14SG komt ook uit Friesland en dat was geen oplichterij ;-) van de verkoper was dan ook wel weer veel positiefs te vinden wat voor mij uiteindelijk de reden was het zaakje wel te vertrouwen.

Nou moe? er zijn ook eerlijke verkopers in Friesland en Groningen hoor....:rolleyes:

Helemaal mee eens![emoji6]
Maar dat ga ik niet proefondervindelijk vast stellen.
Als het particuliere verkoop betreft (waar dan ook in het land) laat ik het nooit opsturen.
Via mp. heb je geen enkel aankoopbescherming oid.

Groeten Jeroen.

-Align Trex Efl Pro 600
-Walkera Master CP

Ik heb ook wel iets besteld uit het ongure oldeberkoop...
Zelfs op laten sturen..

En dat is goed gegaan :mrgreen:

Feit is wel dat het een veelgebruikte truc is voor kwaadwillenden..

Ik verkoop zelden iets....

inderdaad die sensors, maar dat is effectief de nek om gedraaid, doordat er binnen een dag of wat iemand begon te zeuren dat ik commerciëel adverteerde en toen had ik onmiddellijk het forum beheer op mijn nek dat ik OF sponsor moest worden of op moest hoepelen....

Nou, ik kan je zeggen, met die welgeteld plusminus 50~70 euro die ik er in totaal, sinds het begin van dat ik die sensors ging maken mee "verdiend" heb, kan dat niet uit hoor, sponsor worden....
Als ik de losse onverkochte onderdelen reken die hier nog liggen, heb ik er zelfs niet eens mee quitte gespeeld....

Ik kan nog giftig worden op het kleine kind wat toen op het rode driehoekje geklikt heeft....

Dus nee, je moet inderdaad advertenties uit Oldeberkoop uitermate wantrouwen, want die zijn dan NIET door mij geplaatst.... En dat betekent dat ik NIET voor die verkoper in kan staan....

(sorry renem....)

Groet, Bert

Weet ik toch.... ;)

Maar ik werd weer even knorrig bij de herinnering aan dat sensor-avontuur....

Groet, Bert

Back