Devo 8s zender/ of ombouwen van mijn FC-16 zender/taranis

• Topicstarter Topicstarter hero271
  • Startdatum Startdatum
H

hero271

Guest
hallo Allemaal
ik heb even een vraag
is er iemand die wat van deze zender weet.
want ik was van plan om deze devo 8 s zender te kopen
maar ik wil hier graag 2 rx 802 ontvangers op aan sluiten
1 in de truck en 1 in de trailer kan dit
en is deze zender ook goed om een truck mee te besturen.

Alvast bedankt

Gr Hero271

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi hero.

Dit is een heli zender.
Maar zou niet uit maken voor je truck. Om hem te besturen.
Ontvangers moet je binden. Maar je kan er maar 1 tegelijk gebruiken.

Gr willem

met mijn schuiver rijdt ik ook met 2 ontvangers,1 in de truck en 1 in de trailer voor de besturing van de 3 stuurassen voor het rijden met 2 m.lengte.

Ik ken de zender niet en het merk is mij al helemaal onbekend.

voor trucks blijf ik roepen koop een zender die goed uit te breiden is. Zoals robbr f/fc serie en graupner mc.

zender

devo 08 zender was niet goed genoeg voor wat ik wou
dus verder op zoek gegaan en gevonden .
een Taranis (digital telemetry radio system) met 16 kanalen
en met echt heel veel mogelijkheden.
mooie zender

ook die zender heeft maar 8 beschikbare kanalen voor je model.
de rest is alleen via mixers.

heb me er toevallig ook in verdiept. Meer dan 8 kanalen daadwerkelijk uitstuurbaar vanaf de zender heb ik nog niet gevonden. Alleen met mixers zijn er meer kanalen bruikbaar.

zender

Hoi wat bedoel je met alleen via mixers
ik heb deze zender heb hier twee ontvangers op en heb nu 16 kanalen

deze zender heb ik Taranis X9D 16 kanaalszender

heb je ook 16 sticks / potmeters / schakelaars beschikbaar dan ;)? volgens mij heb je maar 2 paar sticks (4 kanalen) en wat schakelaars / potmeters stuk of 6 die beschikbaar zijn. Hoe ga je de verdere kanalen aansturen vanaf de zender?

zender

sorry hoor maar ik zeg ook maar wat ze mij hebben vertelt
en op het internet zeggen ze allemaal dat het een 16 kanaals zender is
zelf heb ik er niet zoon verstand van .

op deze zender zitten 2 sticks op
en 8 schakelaars
en 4 sliders op
en ik kan op allemaal tegelijk en servo laten werken via mijn zender

full

Gr Hero

even een voorbeeld plaatje van een robbe FC-28 (dit kan ook met een FC-16 of F-14).

full

2.4Ghz zender.
4 kanalen op de sticks.
16 schakelaar functies links boven
8 instelbare kanalen rechts boven.
Nog 2 schuif potmeters bruikbaar. (met een echt serieuze indeling wat ik op mijn eigen zender haal heb ik 32 schakel functies 4 instelbare kanalen met potmeters, 3 schuifpotmeters en nog 1 kanaal vrij).

Dus uiteindelijk haalt bovenstaande zender 6 normale kanalen, 8 potmeter kanalen, 16 schakel kanalen.

Dat de FRSKY taranis 16 kanalen heeft is leuk, maar het zijn 4 stick kanalen en 4 potmeter kanalen die echt bruikbaar zijn.. De schakelaars moet je omzetten naar switch met extra elektronica printjes. Uiteindelijk kan je met de 8 schakelaars ook maar 16 functies sturen.

Het is geen slechte zender naar mijn idee maar voor de trucks blijf ik de stoeptegels adviseren omdat ze makkelijk uit te breiden zijn op een nuttige manier.

zender

zoals ik al zij ik heb er niet heel veel verstand van .
wat ik wel weet is dat dit een goede zender is waar je veel mee kunt.
en wat jij zij ....
dat je de schakelaars moet je omzetten naar switch met extra elektronica printjes. Uiteindelijk kan je met de 8 schakelaars ook maar 16 functies sturen.
dat is iets wat niet bij deze zender hoeft

zender

toch nog even nagevraagd
en dit is wel een 16 kanaals zender

dit is wat Japie.Gs had gezegd op het forum bij model elektronica
Japie.G's

Standaard Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D
Jep hij is 16 kanaals. Maar dan wel alleen in D16 mode, dus alleen met de nieuwe X serie ontvangers. (X8r)

hallo hero271,
Het is geen aanval op de zender en ik twijfelde ook niet of het een 16 kanals zender is.
maar je hebt geen 16 echte proportionele kanalen (potmeters). Dit zijn er maar 8.

De 8 extra kanalen zijn dus alleen met schakelaars. Waarmee servo's in hooguit 3 standen kunnen staan (links, midden, rechts). Of met een multiswitch module je 2 verlichting of andere switch functies kunt aansturen.

Onder de streep heb je dus 8 potmeters en 16 switch functies.
--------------------------------------------------

Daar en tegen kan een F14 beschikken over 5 potmeters, 8 indirecte potmeters en 32 schakelfuncties.

als ik het in het extreme trek. Onder aan de streep heeft de f-14 of welke robbe / futaba F/FC zender dan ook meer functies beschikbaar. Dit is het sterke punt van de stoeptegel zenders.

-----------------------------------------------------

Als jij uit de voeten kunt met de Frsky taranis dan is dat een prima keuze en uiteindelijk moet jij kiezen wat je handig vind. Ik probeer alleen een duidelijk beeld te schetsen over de verschillen tussen de stoeptegels en de stekelvarkens. (bijnamen van de pult zender vs de handzender).

zender

Hoi Cheeta

zo zag ik het ook niet
maar ik krijg van iedereen die ik hier over vraag te horen het is een 16 kanaalzender en nu zei jij dat dat niet zo is en toen snapte ik er niets meer van.
wat ik al eerder zei ik heb er niet zo veel verstand van .
ik denk dat ik mij hier maar wat meer in ga verdiepen

mvgr Hero271

hallo hero271,

Zoals ik heb getracht uit te leggen in mijn vorige bericht. Ja het is een 16 kanaals zender. maar je hebt geen echte 16 proportionele kanalen die je volledig zelf kan aansturen. Daarin ben je maar beperkt tot 8.

zender

Hoi adrie van gerwen

ja dat klopt ik heb de zender al thuis
hoe zo ??

Groeten hero

inderdaad, de Taranis heeft 16 volle proportionele kanalen, uitbreidbaar tot 32 met de XJT module.

Echter zijn er inderdaad niet zoveel sticks/pots. Maar door de mixers kan je de schakelaars gaan combineren tot volle kanalen. of sticks/pots dubbel gebruiken. Zo staat op mijn rechterstik up/down standaard mijn SMT geluidsmodule, echter wanneer de schakelaar van mijn hydrauliekpomp aanstaat, gebruik ik die stick om mijn afzetsysteem te doen stijgen/zakken.

1 stick/pot per kanaal lijkt mij nogal onhandig, heb dan veel liever digitale mixers om het geheel te doen werken. Indien je echt per kanaal een potmeter wil, zal je idd naar een F14 etc moeten gaan :)

Back