deze fietsbel ook geschikt als duwer ?

"Duwen" kan altijd, als de motor verkeerd om loopt twee willekeurige draden verwisselen..
Voor een Zagi zou ik echter liever het 1500kV motortje kiezen, deze is meer geschikt voor een kleinere prop, bijvoorbeeld een 6x5, dan heb je ook wat meer snelhied.
Het genoemde 1260 kV motortje evt. met een 7x4...
In beide gevallen moet je dan ruimschoots onder de 10-12 amp blijven.

Houdt er wel rekening mee dat niet alle borstellozen(vooral de "buiten-lopers") drukpropjes prettig vinden .... het lagerwerk en de borgveertjes moeten er wel geschit voor zijn .... anders gaat het vroeger of later fout..!!

Picojet met 9x5 op die fietsbel? Lijkt me wat te groot, 6x5 geeft meer snelheid en minder amps....

Pjotrrr zei:
"Duwen" kan altijd, als de motor verkeerd om loopt twee willekeurige draden verwisselen ...
Waarschijnlijk een overbodige opmerking maar het betreft dus het verwisselen van twee van de drie draden tussen regelaar en motor. Die draden zijn gelijkwaardig, er staat driefasen wisselspanning op.

NOOIT de draden tussen accu en regelaar verwisselen, buitengewoon slecht voor de regelaar :( je loopt grote kans dat je elektronen gaat ruiken :( Elektronica (in tegenstelling tot buizen) is erg slecht bestand tegen het verkeerd om aansluiten van de plus en min van de voeding/accu.

hey,

ik heb dezelfde motor (wel pull opgesteld) op een delta wing van 450-500gr
heb er vandaag een 8*6 apc-e opgezet, ging vlotjes..
heb wel nog geen metingen gedaan, en nog maar 5min gevlogen (toen begon het weer te sneeuwen :roll: ) maar na die 5 min voelde er nog nix warm aan, dus denk wel dat ie dat kan volhouden..
7*6 werkt anders ook prima.. (met 3s lipo 1500mAh bijna 40min vliegen!)
grtz

hey,

vandaag ff gemeten
3s lipo 1500mAh (12.3V net opgeladen)
met
8x6
idle 0.9A
volgas 8.4A ==>zakt na een sec of 5 al onder 8A
7x5
volgas 5.3A
toerenteller heb ik op het ogenblik (nog altijd) niet bijdehand, zal morgen ergens proberen langs te gaan..

Groetjes Michael
edit: dit is wel tussen batterij en regelaar gemeten, weet niet of dat veel verschil uitmaakt, maar heb geen zin om mn regelaar trg los te solderen :oops:

lespinoy zei:
dit is wel tussen batterij en regelaar gemeten, weet niet of dat veel verschil uitmaakt, maar heb geen zin om mijn regelaar terug los te solderen :oops:

Da's de enige plaats waar je de stroom kan meten, tussen regelaar en motor zitten een hoop pulsen en afgeleiden waar je amperemeter niks mee kan aanvangen. :D

rafgol zei:
Da's de enige plaats waar je de stroom kan meten, tussen regelaar en motor zitten een hoop pulsen en afgeleiden waar je amperemeter niks mee kan aanvangen. :D

mooi zo, dan heb ik het vd 1e keer juist gegaan ;)
Maar ik heb nu een probleem met mijn combo (deze motor, 15Amp regelaar van bij perba, en 3s 1500mAh lipo)
als ik van motor uit ineens naar volgas ga, draait de motor niet, hij komt heel eventjes op gang, maar stopt er dan mee. hetzelfde effect als je je verbrandings motor veel te rijk hebt staan, als je dan ineens gas geeft valt ie ook stil. als ik rustig, en gelijdelijk aan gas geef, gaat ie wel op volgas draaien..
Hoe komt dit???
grtz

Heb over dat probleem wel eens gelezen, regelaar was toen niet geschikt, overkill ofzo. Maar dat was wel met een brushed motor.
Zou goed kunnen dat je regelaar niet geschikt is en bij het optrekken de stand van je motor niet meer "ziet" door z'n eigen pulsen heen, dan stopt ie ermee (misfire). Bij geleidelijk "optrekken" zal ie dan waarschijnlijk de pulsen wel zien door z'n eigen pulsen heen omdat het toerental dan niet zo snel verandert en de A's geleidelijk aan hoger worden ipv in een keer.

Ik vlieg nu met een fietsbel (1450kv) en een 17A regelaar van bij www.rctechnics.nl met een 8*4.3 of vanmiddag zelfs een 8*6 uitgeprobeerd en dat had net dat beetje extra speed om hem lekker te laten vliegen (depron GECKO).

Wat denkt jij ervan Ron? :D (wie weet er meer van elektromotoren?)

lespinoy zei:
Maar ik heb nu een probleem met mijn combo (deze motor, 15Amp regelaar van bij perba, en 3s 1500mAh lipo)
als ik van motor uit ineens naar volgas ga, draait de motor niet, hij komt heel eventjes op gang, maar stopt er dan mee. hetzelfde effect als je je verbrandings motor veel te rijk hebt staan, als je dan ineens gas geeft valt ie ook stil. als ik rustig, en gelijdelijk aan gas geef, gaat ie wel op volgas draaien..
Hoe komt dit???
grtz

Hallo Michael,

Dat klinkt alsof er iets niet in orde is met de motor.
Meet eens even als er geen kortsluiting zit in motor, gewoon de draden doormeten en eventueel met het motorhuis.

Kom even langs dan krijg je een nieuwe motor of regelaar.

Ik heb geprobeerd ergens hier in de buurt ( Kampen / Zwolle) een 7x5 of 7x6 slowflyprop voor de fietsbel te bemachtigen, maar helaas.....
Wie kan me vertellen waar ik deze kan online kan bestellen of direct kan kopen en ophalen ?

gr Gert

Back