Deze LIPO niet meer gebruiken voor modelvliegen?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door RTrider, 4 aug 2020.

  1. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    375
    Locatie:
    Druten
    Vorige week met BL-zwever gevlogen en plotseling geen connectie meer. Gelukkig toestel gevonden op hemelsbreed 700 mtr verwijderd.

    Vraag is nu of deze LIPO nog wel te vertrouwen is.

    - Lipo Dymond LC-2400 3s 30C dd April 2013
    Regelmatig gebruikt. Heeft onlangs ook zonder problemen in BL motorvliegtuig gevlogen.

    Altijd! In Storage mode bewaard.
    Niet puffed of sponzig.

    - BSC Turnigy basic - 25A BEC 2A/5V ver. 3.1
    BL motor type onbekend

    - Bij ophalen E-zwever bij vinder thuis die avond knipperde de Rx in binding mode.

    - Volgende dag de Lipo aan ROBBEChecker
    11,18V 19% 3,731 3,736 3,723

    Met Dymond Quattro evo ontladen
    9,62V -365mAh 29:54 min helaas geen celvoltage genoteerd

    Daarna volgende cycli gedraaid.

    BAL laden
    12,60V 99% 2412mAh 81:29 min 4.1894.4.208 4.203

    STO ontladen
    11,61V 54% -711mAh 64:15 min 3.867 3.879 3.867

    BAL laden
    12,60V 99% 995mAh 40:27 min 4.194 4.205 4.208

    STO ontladen
    11,53V 48% -778mAh 70:24 min 3.8433.850 3.845

    Zelf durf ik deze Lipo niet meer te gebruiken. En schaf dus nieuwe vervangende LIPO aan.

    Is dit een wijs besluit gezien de resultaten van de bovenstaande laadcycli??
     
  2. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.754
    Waarom niet meer gebruiken. Lipo lijkt goed. Je moet het probleem ergens anders zoeken. Ik denk dat je eens moet kijken hoe de antennes liggen.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  3. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    375
    Locatie:
    Druten
    @TC01 Bedankt voor de tip.
    Dat was ik ook al van plan.
    De zwever is de Nordic A2, inmiddels 65 jaar oud. Onlangs overgenomen van HvH. Aansturing richting en beide hoogteroeren dmv dunne gevlochten staaldraden.
    Diversity Rx antennes vóór litze draden en dus de vleugels linker en rechter zijkant 45 graden opzij uit de romp naar buiten.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.702
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat voor merk radiobesturing?
    Spektrum?

    GJ
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.234
    Locatie:
    Zwolle region
    Klinkt als TBS Crossfire... staat normaliter bekend om de long-range, maar wat zeggen de specs?
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.678
    Locatie:
    Nootdorp
    Heb je de accu volgas getest ? het kan zijn dat hij het vermogen niet meer kan leveren en zakt dan in. Daarna hersteld hij weer en komt op nominale spanning. Dus laat je je model een poosje volgas draaien en kijk of hij niet inzakt. Dan heb je de accu uitgesloten.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.702
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het rare is datbhij de binding verloren is.
    Dat gebeurt niet zomaar, ook niet als de spanning wegvalt.
    Daarom denk ik dat het een ontvanger en/,of zender probleem is, en ik denk niet dat er dronespullen als TBS in een 65 jaar oude zwever gezet worden.
    Ik denk aan Spektrum, dat heeft wel eens van dit soort kuren.

    GJ
     
  8. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    375
    Locatie:
    Druten
    Is idd Spektrum Tx met HobbyKing OrangeRx R720X v2. Deze setup vlieg ik ook in andere toestellen.
    Ik denk dat het ook aan mijzelf gelegen heeft. Fantastische thermiek, ~45 min gevlogen op 4:40 min motorlooptijd. Op het laatst in een bel waar lastig uit te komen was. Down getrimd om rustig hoogte te verliezen. Maar dat op een afstand om niet recht omhoog te hoeven kijken. Verbinding verloren door te laag en te ver weg te vliegen. Óf verbinding al verloren voordat ik te laag en ver weg was. Zwever zo getrimd dat ze in mooie linker bochten naar omlaag komt. Hoe minder je stuurt hoe mooier ze vliegt....
    De tip met de antenne’s is een goede en ga ik dus aanpassen.
    Ook het monitoren van de accuspanning bij langdurig vol gas is het proberen waard.
    Maar ik ga sowieso nieuwe Lipo’s kopen. Het vertrouwen in de oude van 2013 is weg.
    Lange afstand spullen gebruik ik idd niet.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.702
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is geen probleem van geen bereik of zo.
    Het is een technisch probleem, een ontvanger verliest geen binding als hij de verbinding met de zender verliest of als ie spanningloos word.
    Spektrum is gewoon niet zo'n betrouwbaar merk/systeem en daar zijn meerdere mensen door crashes en dergelijke achtergekomen.
    De lipo is aan de gegevens te zien nog prima, weinig onbalans.
    Ik zou in ieder geval die ontvanger de kliko ingooien en na gaan denken over een nieuwe besturing.

    GJ
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.234
    Locatie:
    Zwolle region
    En als je toch nieuwe besturing gaat overwegen... iets met telemetrie en een RSSI-waarde en een stem die waarschuwingen geeft als de RSSI zich onder aangegeven waardes gaat begeven. Idem dito met.accu-spanning. Die LiPo wegdoen is zonde... als je een LiPo goed behandelt, gaat ze erg lang mee. Een LiPo die een flinke tik heeft gehad en zichtbaar een deuk heeft... tsja, dat is een ander verhaal.
     
  11. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    375
    Locatie:
    Druten
    Tja overstappen van Spektrum naar ... is een flinke investering. Vlieg al jaren met Spektrum en dit is de eerste keer met deze problemen. Ik ga eerst de antenne’s een goede plek geven.
    Én ‘verstandiger’ zweven. Met motorvliegen nooit dit probleem gehad.
    Bedankt voor de feedback !
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.234
    Locatie:
    Zwolle region
    Nog een kleine tip dan. Uit eigen ervaring vind ik opentx een erg positieve ontwikkeling. Budget-technisch ook het proberen waard.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.702
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De stap naar Open TX is erg groot en ik ken iemand die daardoor gestopt is.
    Het is geen plug en play, je moet je er echt in verdiepen.
    Maar gooi in ieder geval die ontvanger weg.
    Daar is echt iets mis mee.
    En ga dan sparen voor een Graupner of Futaba.
    Alles is betrouwbaarder dan Spektrum.

    GJ
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.234
    Locatie:
    Zwolle region
    Ja, dat is wel herkenbaar. Gelukkig zijn er erg goede youtube-tutorials die je op weg helpen. Kleine stapjes en niet te veel ineens, dan ga je erg blij zijn met opentx.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.702
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, dat maakte voor die persoon niet uit en zelf ben ik ook nog aan het worstelen met de horus, de taranis vind ik nog een tikkie lastiger.
    Ik zou als ik simpele modellen vlieg gewoon een Graupner MX kopen.

    GJ
     
  16. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.754
    niet specifiek een spektrum probleem, maar meer een orange probleem. die vielen vaker uit en verloren hun binding. Gooi die orange weg en zet er een gedegen ontvanger in.
     
    RTrider vindt dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.702
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Deze problemen treden ook op bij originele ontvangers, dus Spektrum met Spektrum.

    GJ
     
  18. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    379
    Locatie:
    Veghel
    Spektrum met orange ontvangers is vragen om problemen. Helaas heeft me dit ook enkele kistjes gekost. Vooral laag bij de grond werken de Orange ontvangers slecht.
    Ik vlieg al jaren spektrum en vooral met originele ontvangers. Met de originele ontvangers nog nooit een storing gehad. Ook niet bij ver weg en/of hoog vliegen.
     
    Cnn en RTrider vinden dit leuk.
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Emmen
    Spektrum idd een dingetje. Gewoon full range ontvangers gebruiken en gaat vaak wel goed.

    Spektrum en orange is waardeloos. Heeft me 1 edf gekost. En de dag dat ik moest brevet vliegen storte het les toestel neer. Ook Spektrum met orange. Dat was een dx8. Dat was helemaal feest.

    Toen een dx18qq gehaald met goede full range ontvangers en nooit meer problemen gehad. Met auto's ook vaak problemen gehad. Vooral als de bec spanning te laag werd gebeurden er rare dingen.

    Resumé. Ik gebruik voor alle duurdere toestellen futaba. Umx en andere bnf toestellen Spektrum. Auto's idem( te samen met externe bec). Nooit geen problemen meer gehad met futaba
     
    RTrider vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina