DFS Habicht

knikvleugeltje

In Memoriam
Dag,

ik heb een houtbouwpakket gekocht in Oostenrijk van een DFS Habicht, schaal 1:3,5.
http://www.schneider-modell.at/

Als ik zoek op dit forum kan ik deze zwever niet vinden, op de Duitse forums wel.

Zijn er mensen in Nederland die (bouw)ervaring hebben met deze zwever?? Ik kan wel duits, dat is absoluut geen probleem, maar ik ben wel geïnteresseerd in 'binnenlandse berichten'

Foto??
Ervaring??

Gr.
Taco.

b23-15b.jpg

We zijn wel allemaal in jouw bouwverslagje geïnteresseerd :wink: .
Maar of er nog belgische/nederlandse bouwers van dit toestel zijn....
Iig, prachtig zweefvliegtuig! Je kan er goed mee thermieken EN aerobatten.

erg mooi ding lijkt me leuk om me te vliegen wat is de spanwijte gewicht etc?

Bovenaan staat een link naar Schneider.at, daar staan alle gegevens, maar hier zijn ze ook:

Maßstab
1:3.5
Spannweite
388 cm 8O
Länge
188 cm :lol:
Flügelfläche
128 qdm
Fluggewicht
ca. 9,00 kg :!:
Flächenbelastung
54,70g/qdm :?:
HQ 1.5 mod. :?: :?:

Taco.

Daar gaan we dan:

Eerst bezig geweest met de piloot, omdat ik de maten wil weten of ik hem ook kwijt kan. Want als ik alles volgens het boekje maak, en later blijkt dat ik benen moet amputeren, vind ik dat jammer.

p1.JPG

Ik heb styrodur gebruikt, mooi om te bewerken, bijv. met een davidschaafje.
De 'scharnieren' zijn robartscharnieren, die ik in rubber hulsjes laat draaien, zodat het maken van zo'n pop wat eenvoudiger wordt.
Ohlwein maakte allemaal multiplex scharniertjes, kijk maar op zijn pagina's, veel werk. Maar dit lijkt goed te gaan.

Nu op zoek naar iemand die een mooie kop kan maken......

Vervolgens vanavond maar begonnen met de Habicht, nadat ik de schades van afgelopen jaar aan verschillende zwevers had verholpen.

Eerst de delen van de neus uit de platen peppelmultiplex gedrukt, en toen geschuurd. Lijkt allemaal goed, enkele uitsparingen moest ik wat ruimer maken.

h1.JPG

h2.JPG

Vraag die nu bij mij opkomt: wie heeft een foto van een sleepkoppeling van zo'n zwever? Ik kan niets vinden op het internet.
Ik kan ook een standaard in de handel verkrijgbare sleepkoppeling kopen, maar als een origineel mooier is doe ik dat.

Hieronder de delen van het middenstuk:

h3.JPG

Roep ook maar eens wat over servo's: een sleepkoppelingservo van 10 KG. heb ik al, maar is 4 KG. voor de rolroeren voldoende? Dit met betrekking tot akrozweverij.

Gr.
Taco.

Vandaag het middendeel, bestaande uit 2 spanten met multiplex afstandhouders, in elkaar gelijmd, met wat extra deuvels er door om het hele zaakje bij elkaar te houden.

h4.JPG

Het staartdeel is nu ook gelijmd.

h5.JPG

Hieronder zie je de delen van de 'holm'. De vuren lijsten van 5x10 zijn er niet bij, die moeten eerst schuin afgewerkt worden om ze te verlijmen op de gewenste lengte.

h6.JPG

Taco.

Bertus, je bedoeld Evert B? Ik zal eens zoeken.

Wat het staartvlak en richtingsroer betreft:

Zijn 4 scharnierpunten op 42 cm. genoeg??

h7.JPG

Je ziet een bowdenzugkabel (sorry voor mijn duits, maar alles wat ik lees e.d. is duits op dit gebied, andere namen weet ik niet). Die wil ik tegen het richtingroer lijmen, met dan die 4 uitsparingen, verenstaal er in, lichtlopend roervlak dacht ik. Natuurlijk wel de voorzijde van het roer rond maken met balsa.

h8.JPG

Hier een beetje dichterbij.

Of toch maar Robart scharnieren??????

Gr.
Taco.

Bertus, ik kan niets vinden over zo'n sleepkoppeling, Evert, help je me uit de brand?

Hieronder de opbouw van de hoofdligger bij de middenspant.

h9.JPG

h10.JPG

Voor de hoofdligger zijn gebogen lijsten nodig van 10 x 5 mm.
Ik heb ze nat gemaakt, en om de delen die binnen in de 'holm' komen geklemd.
Zoals te zien is heeft de vleugel een knik (knikvleugeltje). Geeft een mooi beeld.
Evert B. heeft mijn Fafnir ook als eens gezien, zelfde idee, zweeft zeer mooi, mooier dan een DG ofzo (ahum) :oops: :D

h12.JPG

Maar inderdaad zweefde de Fafnir heel mooi en stabiel. Mijn favoriet! Die 'oudjes' doen het toch nog maar goed. :!:

fafnir1.JPG

Groeten,

Taco.

Inderdaad lijkt me dit een goed systeem, alleen: als ik dit goed bekijk dan zie ik dat als er een groot gewicht in de haak hangt, en je bedient de servo, zodat hij los komt, dat de servo dan bediend wordt door de haak.
Zo komt er even een spanningspiek in je systeem, omdat de servomotor gaat werken als een dynamo.

Of valt dit wel mee??

Het lijkt mij dat de servo beter kan 'werken' als 'opleveren'.

Soortgelijke haak gebruik ik ook in mijn ASK 21 van 3 meter, maar ik zoek eigenlijk een tekening of foto van een originele haak, dus 1:1.

De zwever hoeft van mij niet schaal te zijn, maar het lijkt toch wat echter.

Taco.

Taco,

Is dit iets meer de oldtimer haak die je zoekt?
DSCF0001.jpg

DSCF0002.jpg

DSCF0005.jpg

Ik moet er nog wel ergens bouwtekeningen van liggen hebben.
Als je wil snor ik ze wel even op. (geef maar een gil...)
evert

Taco,
je hoeft niet te gillen, heb het al teruggevonden.

De haak die ik nabouwde is een Aerazur haak. Deze is dus schaalgetrouw.

Hier de site waar ik destijds het haakje vond.

En onderaan deze pagina vind je ook hoe die haak nu werkt. Er staat nog heel wat moois op die site. Veel plezier ermee.

Evert

Heel erg bedankt, deze pagina's kende ik dus niet.
Mijn frans in van nul en generlei waarde, maar de tekeningen spreken voor zich.

Hier kan ik mee aan de slag.
De haak is op schaal 1:3, de habicht 3,5, dus ik zal alle maten wat moeten verkleinen.

Voldoet dural??

Gr.
Taco.

Prachtig machientje!!! :D

zéér geïnteresseerd in het project.

Toch nog even een vraagje: "Waarom moet die sterkte zo groot zijn van je sleephaak?" Ondanks de krachten rijdens de sleep zelf vrij gering zijn. Is die sterkte er misschien vanwege de echte noodgevallen?

Back