DFS Habicht

Ondertussen heb ik gisteravond CAD-tekeningen gemaakt van de sleephaak.
Nu maar afwachten of ze goed zijn om te kunnen plasma( of laser) snijden.

Ik spring wel wat van de hak op de tak, maar je hebt nogal eens dat je met een bepaald ding niet verder kan, dus dan maar eerst weer wat anders.
Voor mij geen probleem, maar om het te volgen en er dingen uit op te zoeken zal moeilijker zijn.

Tuurlijk ga ik door met posten, al geeft het wel wat werk extra.

Op dit moment ben ik bezig met het richtingroer.
Later weer foto's.

gr.
Taco.

het is maar een detail hoor: maar bij sommige vliegers is het richtingroer vooraan afgerond, en dan zit de pen voor het scharnier in dat center. op die manier heb je een naadloze overgang met het verticale stabilo.
Je lijkt wel snel te gaan :thumbsup: ik zou daar zelf maanden over doen.

val

Inderdaad komt die afronding nog, maar eerst had ik de onderkant en de bovenkant opgevuld:

richting2.JPG

Op de foto hieronder is de onderkant afgerond. Het plastic buisje er op gelijmd, met de 2 mm. draad er al in.
Dan zit alles recht.

richting3.JPG

Voor de scharnierpunten heb ik gekozen voor aluminium 'lagerbusjes' Deze zijn uitwendig rond 3 en inwendig 2 mm.
Even opruwen, 4 op een rij, en dan dunnen secondenlijm, dan wordt het hout ook steviger. Tussendoor zagen, vijlen, klaar.

scharnierpunt-richting.JPG

Als de voorkant droog is kan ik die de volgende keer schuren.

Ik twijfel nog over het volgende: het is eigenlijk totaal overbodig, maarja.....
Het origineel heeft een trimvlak(op richting), nu heeft het modelroer meer dan voldoende ruimte voor een 5 grams-servo.
Op een extra kanaal zou ik die kunnen aansturen met een schuif.
Lijkt weer wat echter.
Is dat wat? Of kan ik beter besparen op die grammen achterin.

Taco.

Taco,

Dat trimvlakje lijkt me een leuk, maar eigenlijk kan je er niets mee.
Bij een echte dient dit om het richtingsroer in de neutrale stand te zetten zonder dat je steeds moet sturen om rechtuit te vliegen.
Het neemt de druk dus weg van de stuurknuppel.
Bij je model zit je met een starre verbinding tussen je roer en servo. en bepaald de servo dus de neutrale stand.

Ik heb toch gekozen voor een trimvlak.

a) het is iets meer naar de werkelijkheid, ondanks dat ik geen schaal hoef, semi is goed voor mij.
b) mocht ik later zin hebben als het vliegtuig bijna klaar is, dan kan ik dit servotje gemakkelijk aansluiten.

De servo die je ziet ligt er los in, laat ik er ook uit tot bijna einde bouw, dan kan ik zien hoe het gewicht valt van de zwever.
Valt het mee, dan geeft het ook niet dat die servo er in komt (5 gram).

richting4.JPG

Het lijkt me aardig gelukt, trouwens gewoon kleine kavanscharniertjes gebruikt. Wel gezekerd met pennetjes. Want het lijmvlak is klein, omdat ik de helft van het scharnierblad er af moest snijden.

Taco.

Mhhh, mooi projectje 8)

Maar als je de kist gaat bespannen dan had je beter eerst de voor- en achterlijst kunnen bespannen, dan de scharnieren monteren en zekeren en dan later de rest bespannen.
Zo krijg je de mooiste bespanning om de scharnieren heen.

Dat is inderdaad een goed idee, ga ik toepassen. (voor zover dat nog kan)
Aan zulke info heb ik wat.

trouwens, niet alles wordt bespannen, de romp wordt in ieder geval beplankt.
Taco.

Mooi :)

Je bespant eerst de voorlijst van het roer, dan monteer je de scharnieren en borg je ze, zie hier:
decathlon59.jpg

Dan kun je het hele roer bespannen:
decathlon60.jpg

Dan bespan je de achterlijst van het stabilo (in mijn geval) (zie de linkerzijde), monteer je het roer met de scharnieren en borg je ze:
decathlon61.jpg

En dan het stabilo bespannen.

Zo heb je een mooie strak bespannen achterlijst, met geborgde scharnieren wat van buiten niet opvalt.

Inderdaad mooi filmpje.

Ben na een pauze vanwege andere hobby(s) (vreet veel tijd) weer aan de gang met de piloot.
Ik post eerdaags weer foto's.
Mijn moeder en miin vrouw zijn ondertussen bezig met de kleren.

Gr.
Taco.

De oorspronkelijk gemaakte kop was nog te groot, die zal ongeveer schaal 1 op 3 zijn, die van mij moet 1 : 3,5 zijn.

Op een gladde ondergrond de halve kop geplaatst en wat multiplex er om heen. Toen watervaste gips er opgegoten.

kop3.JPG

Dit is het resultaat:

kop4.JPG

Zoals het nu lijkt, is alles in proportie.
Hier dan weer met gips een afdruk van maken.
Man, wat een werk....maar :arrow: het wordt mooi :!: (ahum)

Nog steeds bezig om de sleephaakonderdelen in 20-voud d.m.v. laser uit te laten snijden.
Eerst moest ik de onderdelen in CAD tekenen. Dan is deze haak straks als bouwpakket te koop, met alle delen zo goed als pasklaar.

Taco.

Met het maken van de kop wil het nog niet zo lukken, moest eigenlijk weer van voor af aan beginnen.
Het resultaat is er niet naar.

Nu maar weer wat ander materiaal besteld, en dan maar weer zien.
[hr:07443788f5]
Met de romp kan ik ook nog niet verder, want de sleephaak moet eerst ingepast worden.
En degene die het zou moeten en kunnen lasersnijden, leveren dan dit materiaal en dan dat, maar nooit wat ik wil, namelijk hoogwaardig aluminium.

Is het een optie om de haak zélf van rvs te laten maken, en de rest- waar niet zo veel kracht op komt- van ander aluminium? :?:

Taco.

Ondertussen met de vleugel begonnen.
Het gaat supermooi met dat uitgefreesde spul, ik moet zeggen dat alles naadloos past.

h16.JPG

h17.JPG

h18.JPG

Gr.
Taco.

Voor de opbouw van de achterkant van de vleugel heb ik wat latwerk laten oversteken, zodat de vleugel nu ook verder afgebouwd kan worden.

H19.JPG

h20.JPG

h21.JPG

Op de onderste foto is te zien dat de neuslijstversteviging niet op de juiste plek is ingekeept.
De ribben gaan verlopen, in totaal bij het uiteinde 5 mm.
Gelukkig komt dit onder de beplanking, dus geen probleem.
Raar genoeg is dit maar bij één vleugelhelft te zien, de andere is goed. Het is wel aan te passen, maar mooi is anders.
Dit is eigenlijk het eerste 'pasprobleem'.

Ik zoek nog kunststof buisjes om de servokabels door te trekken, wie levert die? Wat zijn de diameters?

knikvleugeltje zei:
Ik zoek nog kunststof buisjes om de servokabels door te trekken, wie levert die? Wat zijn de diameters?

Je zou een lege bowdenkabel kunnen gebruiken. Als die lang genoeg zijn. Zelf heb ik het wel eens gedaan door dikke rietjes in elkaar te steken. Lekker licht. Let er dan wel op dat de servokabel soepel in de in elkaar geschoven rietjes kan glijden. Deze kan blijven hangen als je vanaf de verkeerde kant werkt.

Verder is het leuk om zoveel houten ribben te zien!

Succes ermee.

Ik had lege bowdenkabels gekocht van 2 meter lang, maar daar gaan geen 3-aderige kabels door. Im mijn geval moeten 2 servo's aangestuurd, en nog een 2 aderige kabel voor de rookpartonen door. Dus 8 stuks.

gr.
Taco.

Misschien kan je ze van papier rollen, deze koppelen met een strookje papier over de naad. Dan inpregneren met verdunde spanlak? Je kan ze dan de diameter geven die je nodig hebt.

Papier is idd een optie, zal ook nog eens kijken bij de gamma, misschien hebben die plastic buisjes.

:offtopic:

Nieuwste ZLOG is binnen, kan straks in de zwevers.

zlog.JPG

Heeft nu een kleine usb-aansluiting.

:ontopic:

Eerste opbouw rolroer:

h22.JPG

Het is met dit soort bouwerij wel uitkijken of links en rechts, en voor en achter de zelfde maten heeft, het wijkt wel eens af, of dat komt door het werken van het hout?? :?:
Sommige delen willen nog wel eens krom trekken. :?
Het vlak bewaren van het bouwpakket is belangrijk. Dus niet zoals rechtsonder op de onderste foto. Zoals ik eerst deed :oops:
Eigenlijk blijft er van het totale pakket aan gewicht niet veel over. je houd rijkelijk peppeltriplex over voor versterkingen ofzo.

Taco.

Vandaag is er goed nieuws voor de oldie-zwever-liefhebber :!:

Ik had CAD-tekeningen gemaakt van de sleephaak eerder genoemd in dit draadje.
Ik heb niet zo veel zin in vijlen en raspen. Daarom een CAD-program (zelf maar gemaakt) opgestuurd naar een fabriek die met laser snijdt.

En ziehier het resultaat:

s1.JPG

De onderdelen zijn goed uitgesneden. Het lijkt in ieder geval goed.

Hieronder zoals het in positie ligt:

s2.JPG

En hieronder provisorisch (schrijf ik dat goed?) in elkaar gemonteerd.

s3.JPG

Eén ding staat me niet aan: het tussenstuk (vierkant) heb ik waarschijnlijk verkeerd getekend :oops: , alle gaten zitten 1 mm uit de richting.
Optie: tekening vernieuwen en opnieuw laten maken, of accepteren? :?:
Het werkt er evengoed wel om.
Gebruikt materiaal op dit moment: Alles AlMg3, behalve de haak. Die is van RVS.
Als ik het tussenstuk opnieuw laat maken laat ik er ook een groot gat in snijden :idea: , scheelt weer gewicht. :P

Hier en daar heb ik de haak wat aangepast t.o.v. het origineel.

Uit gewichtsgronden is te overwegen om alu-bouten / klinknagels te gebruiken. Zal ik eens proberen, ik zit op foto 3 op 70 gram (incl. stalen bouten/moeren), dus dat kan nog wel naar 55 gram.

Ik ben in ieder geval tevreden.
1 stel laten uitsnijden is natuurlijk geen haalbare zaak financieel, dus ik heb 20 stel laten snijden, die liefhebbers, wie heeft belang??? Het enigste wat gedaan moet worden is vijlen, gaten event. opboren, en monteren. :!:

Gr.
Taco.

MODIFICATIE :!: :

mijn vrouw had een goed idee:

s4.JPG

Namelijk het tussenstuk ( wat bij nader inzien toch goed gemaakt is) gewoon weglaten, multiplex van de middenspant opnemen in de haak, gaten overnemen en boren, en klaar.

Gewicht nu: 45 gram. :lol: :lol:

Gr.
Taco

Back