DG 1000 - brushless outrunner niet genoeg power?

Beste mensen,

Ik heb problemen met de motor van mijn DG 1000:

- spanwijdte 2630 mm
- lengte 1130 mm
- gewicht ongeveer 1400g

Ik gebruik een 30A regelaar en een Typhoon 15/13: HET-RC Typhoon 15/13

De ontvanger heb ik een tijdje geleden uit mijn gecrashte impeller jet gerecycled.

Het probleem: volgens mij krijgt de motor niet genoeg toeren en hij zal op deze manier zeker niet vliegen (in ieder geval niet langer dan 3 seconden ;)).

Nog wat extra informatie:
- als ik de outrunner met hand draai lijkt het net of hij steeds een keer per volledig draaiing ergens overheen "klikt"... ik zat aan de as te denken, maar in de propeller zit in ieder geval geen speling voor zover ik dit kan beoordelen
- zou het signaal van de ontvanger (die dus oorspronkelijk van een impeller jet was) eventueel de oorzaak ervan kunnen zijn dat de motor niet op volle toeren draait?

Alvast hartelijk dank voor elk beetje info!

Groetjes,

Chris

Weet je zeker dat het "klikken" niet het normale "cogging"effect van de brushless motor is?
Dit voelt nl ook alsof de motor in een rotatie een paar keer hangt of ergens overheen moet.

Dat je motor niet volgas gaat kan aan meerdere dingen liggen...
- staan de instellingen in de zender wel goed, oftewel endpoints in orde, zijn er geen kanalen gemixt die met je gaskanaal samenkomen etc

- Kan je batterij de motor wel aan? als deze teveel inzakt bij volgas, zal de motor ook nooit voluit lopen

- is je regelaar goed ingesteld? Deze hebben soms ook een instelling waarbij ze de 0 stand en de volgasstand van de zender opslaan.

- slechte soldering? teveel weerstand = te weinig vermogen bij de motor

Heb je weer even iets om te checken:mrgreen:

Er mist nog wat belangrijke informatie.
-Wat voor accu gebruik je?
-Wat voor prop heb je er op zitten?
-Hoe kom je aan het idee dat hij te weinig toeren maakt?

Wat jij als "klikken" voelt is normaal bij een brushless motor, dat zijn de magneten die je voelt. Die zijn héél sterk.

Mogelijk dat de inbus die je as vasthoud is losgekomen. Is mij ook eens overkomen! De motor makt dan een gillend geluid alsof alle magneten worden gepoetst. Als je je motor uit elkaar trekt zie je dat er een inbus de "achterplaat" op de as vastzet. Controleer even of die nog goed vastzit. Beter nog: even losdraaien, Loctite op de inbus en weer goed vastzetten.

Overigens denk ik dat de Typhoon een vrij lichte motor voor je DG is. Verwacht dus geen loodrecht omhoog effecten, maar een stijgvlucht van 40-50 graden zou wel moeten kunnen denk ik. Maar houd het licht!

Hans

misschien overbodig,

Maareh, heel mischien te lange schroeven gebruikt voor de bevestiging van de motor?
Wanneer dat zo is kan het zijn dat de windingen beschadigd zijn.....
Het zal wel niet, maar toch....effe checke....

Louis

ik had laats hetzelfde probleem..
de imbussen op je as zijn waarschijnlek los gegaan pas op met vast zetten je draait ze zo door teminste ik wel:rolleyes:

anne

Hey mensen,

Bedankt voor de snelle reacties. Ik weet dat dit soort motoren weerstand hebben, maar ik heb het over een raar geluid dat eens per volledige draaiing van de motor gebeurt.
Ik kan het niet goed verklaren, maar ik weet zeker dat de motor niet zijn volledige power loslaat. Met de gegenereerde luchtstroom zal het vliegtuig echt niet gaan vliegen. Het is mijn eerste zweefvliegtuig, maar niet mijn eerste vliegtuig :rolleyes:

En sorry, hier de ontbrekende info:

- 11,1V 2200mAh 20C lipo
- prop: CAM-Carbon klap bladen 10x6

Okay...accu en prop is het niet.
Als hij per omwenteling geluid maakt kan het bijna niet anders dan dat je één te lang schroefje hebt gebruikt. Dat komt dan tegen de koperen spoeltjes die in je motor zitten (daar zijn er 3 van, 3 fasen dus...). Het lijkt erop dat je er één beschadigd hebt. Kijk maar eens goed. En dan levert hij inderdaad veel minder vermogen.

Damn, daar was ik al bang voor... stomme - en dure - fout van mijn kant. Als ik dan toch een nieuwe motor moet bestellen: hebben jullie suggesties voor mij, het liefste meteen met de goede schroeven? Hans gaf aan dat ik geen wonderen mocht verwachten van deze motor, wat zijn er voor (betaalbare) alternatieven?

De Typhoon 15/13 is een prima motor. Het is een "middenklasser". Betaalbaar en met uitstekende prestaties. Goedkoper kan makkelijk, bijvoorbeeld bij Himodel. Duurder kan ook makkelijk :-)

Persoonlijk denk ik dat deze motor prima voldoet. Ik gebruik zelf een Himodel 2217/08 in een Cirrus van 3 meter en 1850 gram. Dat is een nagenoeg identiek motortje. En het gaat uitstekend....
Als je per sé iets zwaarder wilt (wat geen kwaad kan natuurlijk) moet je iets zoeken van ongeveer 100 gram met een kV van ongeveer 1000 tot 1200. Dan kun je dezelfde prop gebruiken als je nu hebt of één slagje groter (11x6). Wel even om de asdiameter denken. als je een motor neemt met een dikkere as kun je ook gelijk je spinner niet meer gebruiken.

Maar nogmaals, die 15/13 moet voldoen (zie de database, sticky bovenaan in dit forum)

Ik ben dezelfde zwever aan het bouwen. Ik heb de hype AL35 900L. Is wel een stuk zwaarder: 142 gram. Voor mij is het net zo zeer een beetje een gok, omdat het ook mijn eerste zwever is. Ik heb setups afgekeken van vergelijkbare zwevers. Verder zet ik 3s in, 40 A regelaar en ook 10x6 prop.

Qua gewicht denk ik dat je iets meer moet rekenen: zo'n 1800 gram in plaats van 1400 gram. Ik geloof dat 1400 gram het gewicht is als de zwever helemaal leeg is.

Dat verandert het verhaal. Je motor moet ongeveer 6 tot 9% wegen van het vliegklare gewicht. 5% gaat ook nog. Bij 1800 gram kom je dus op een motortje van 90 tot 160 gram (bij brushless motoren is het gewicht een rechtstreekse indicatie van het vermogen dat het motortje kan leveren).

Succes!

Dat verandert het verhaal. Je motor moet ongeveer 6 tot 9% wegen van het vliegklare gewicht. 5% gaat ook nog. Bij 1800 gram kom je dus op een motortje van 90 tot 160 gram (bij brushless motoren is het gewicht een rechtstreekse indicatie van het vermogen dat het motortje kan leveren).

Succes!

Bij de Typhoon wordt gezegd dat hij voor modellen tussen de 700g en 2000g wordt geadviseerd - hij weegt echter rond de 70g. Dus toch liever iets zwaarder en wellicht een motor zoals die van Kjel?

Kjel: het hang uiteraard ook van het geheel van de componenten af. Wat voor lipo gebruik je en waar heb je de schroefjes vandaan voor je motor?

Bedankt iedereen!

Laatst bewerkt:
700 tot 2000 gram; bij 700 gram kun je prophangen, bij 2000 gram gaat het kalmpjes aan omhoog. als je op 1400 gram zit gaat dat dus heel aardig; bij 1800 gram wat minder maar het gaat best (zoals ik al zei; mijn 3m zwever gaat er ook prima mee omhoog).

Het is aan jou wat je wilt. Gewoon omhoog of als een raket. Als je een 15/13 neemt hoef je verder niks bij te kopen. Neem je een zwaardere motor dan moet je wellicht ook een andere spinner hebben (dikkere as), andere bladen en een andere regelaar. De keus is aan jou :-)

Kjel: het hang uiteraard ook van het geheel van de componenten af. Wat voor lipo gebruik je en waar heb je de schroefjes vandaan voor je motor?...

De laatste keer dat ik alles op de weegschaal had kwam ik uit op ongeveer 1850. Motor: 143, regelaar: 50 gr, lipo 2100 3s: 150 gr, servo's: 90 gr en dan nog wat extraatjes om het allemaal in orde te maken.

Back