DG-600 bouwen volledig glas

Jep, alles duidelijk :). Alleen als je de neuslijst gaaf afwerken, hoe zorg je dat deze weer net zo glad en glanzend wordt als de rest van de vleugel als deze uit de zak is gekomen? Als je gaat schuren wordt alles dof toch?

Jaja, veel vragen, maar ik wil het t.z.t. ook eens zelf proberen en de meeste stappen niet zelf uit hoeven vinden ;).

Als je de neuslijst om plakt met carbon mat, dan schuur je tot de carbon laag. Deze zal mat worden. Om er weer glans op te krijgen zou je er een dun laagje epoxy overheen kunnen smeren met een kwast.
Neem bv. de kleur zwart aan de voorkant van de vleugel. Dan valt het bijna niet meer op. ;)

In mijn geval met glas voor deze vleugel, schuren. eventueel plamuren. en daarna de gehele vleugel wit spuiten. Omdat dit een testcase is, gaan we eerst vliegen. Mocht alles naar wens zijn dan wordt de vleugel gespoten.

Gerhard

Ik ook :-)

Ik ga me maar eens wagen aan een supra!

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Ik ook :-)

Ik ga me maar eens wagen aan een supra!

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Ik denk zelf eerder aan een kleiner testmodel zoals een Nuri (zwift wellicht?) :). Of een nieuwe vleugel voor mijn zeflbouw 1.5 m floater.

Vleugels zijn uit het vacuüm

Beide vleugel zijn nu klaar wat het baggen betreft. (op de tips na)

Op deze foto is de vleugel nog niet afgewerkt.

img1138ze.jpg

By gdegroot at 2011-09-22

Op deze foto is de vleugel afgewerkt en voorzien van remkleppen en airelons.

img1139uq.jpg

Hier zie je goed dat de remklep 90 graden naar beneden kan.
Aan de bovenzijde is een 2 mm brede uitsparing gemaakt zodat deze flaps mee kunnen doen met de airelon, en voor de speed stand.

img1140em.jpg

Hier zie je goed de airelon die naar beneden is gebogen.

img1141s.jpg

Nu heb ik het volgende probleem.
Ik vind de flaps en airelons niet stijf genoeg. (zit wat torsie in)

Is het een optie om een deel schuim eruit te schuren en dit op te vullen met karbon draad en epoxy?

Zou ik dan meer stijfheid krijgen. Minder torsie dus.

Groet, Gerhard

Is het een optie om een deel schuim eruit te schuren en dit op te vullen met karbon draad en epoxy?

Zou ik dan meer stijfheid krijgen. Minder torsie dus.

Groet, Gerhard
Ja, dat is een optie. Je krijgt dan zeker meer torsiestijfheid.
Torsiestijfheid krijg je van een gesloten box/buis. En deze is niet gesloten ...

Een beetje het schuim eruit krabben en schuren,
een beetje ingedikt epoxy erin
een matje erin leggen. Bij voorkeur vezel diagonaal.
Ook de vleugelachterzijde zo afsluiten. Je wilt immers niet alleen een torsiestijf roer, maar ook een torsiestijve vleugel.

Voor de toekomst:
Daar waar de scharnierlijn van het roer komt een strook schuim uit je vleugel snijden (gloeien, het moet toch dunner worden) Ook de bovenkant (en/of onderkant) wat afschuren. Een glas- of koolkous met epoxy eromheen, terugleggen en uit laten harden.
Eenmaal de vleugel ingedekt, dan maak je het roer los net zo als je nu hebt gedaan (één kant open frezen, glas boven het kevlar doornemen, ...). Je moet nu alleen ook de kous onder het kevlar doornemen.
Dan heb je een gesloten vleugel en roer.

Deze methode staat meen ik ook ergens in het draadje van Arno over zijn ASH31mi.

Verder ziet het er goed uit, vind ik.

Dirk

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is me duidelijk.

Ga de flaps en airelons aanpassen.
Het vreemde is dat ik dezelfde bouwwijze heb gebruikt als bij de Librato.
Ook met karbon verstevigd. Deze zijn super strak geworden. Misschien zal het het schuim zijn. Roofmade is gewoon wat stevige.

Gerhard

Vergis je niet. De bouwwijze die jij gebruikt is erg fraai, maar het glas zit direct en zonder enige eigen stijfheid (glas-balsa-glas zou al veel stijver zijn qua huid) op het schuim verlijmd.
Als jij de stijfheid met je eigen vingers test, heb je het wel over een veel voorzichtiger belasting als tijdens een speedvlucht of hardere landing (graspolletje kan ook ...). Als het glas geen gesloten doos vormt, springt het vele malen makkelijker los van het schuim.

Dirk.

Het is me duidelijk.

Ga de flaps en airelons aanpassen.
Het vreemde is dat ik dezelfde bouwwijze heb gebruikt als bij de Librato.
Ook met karbon verstevigd. Deze zijn super strak geworden. Misschien zal het het schuim zijn. Roofmade is gewoon wat stevige.

Gerhard

Ik denk dat het raster van carbon wat je in de vleugel hebt opgenomen bij de librato in dit geval een groot verschil heeft gemaakt.

Ik denk dat het raster van carbon wat je in de vleugel hebt opgenomen bij de librato in dit geval een groot verschil heeft gemaakt.

Daar heb je een puntje waar ik nog niet aan gedacht heb. Zal altijd meer doen dan geen disser.

Voor de flaps heb ik het volgende bedacht.
Plak een lengte plankband op carbonweefsel, en snij dit strookje af.
Door de flaps naar beneden te klappen, krijg je genoeg werkruimte.
Hierin heb ik een sleuf geschuurd die een ronding naar binnen heeft gekregen.
Daarin epoxy gedaan en daaroverheen de carbonstrook erin aan gebracht.
Licht nu te drogen. (bijna live report :p) Als het straks droog is moet het een halve buis carbon opleveren.
We wachten af.

Gerhard

Nu heb ik het volgende probleem.
Ik vind de flaps en airelons niet stijf genoeg. (zit wat torsie in)
Groet, Gerhard

2 vraagjes

Heb je de CF onder 45 graden op die flap liggen ?
Vormt die flap in zijn geheel gezien een afgesloten doos?

Voor wat betreft dat laatste lees ik zojuist dat je op het dikste punt van die flap CF in de vorm van een halve buis hebt aangebracht. Dat zal wel iets helpen maar je moet daar een doos creeren. Een stuk stevige webbing dus tussen onder en bovenhuid. Zoals Dirk al zei; kijk eens ff bij de 31

2 vraagjes

Heb je de CF onder 45 graden op die flap liggen ?

Nee. De CF heb ik er tussen gedaan om beschadiging van de dunne uiteinden van de flaps en airelons te verkleinen. Om meer stevigheid te krijgen is 45 graden inderdaad beter.

Vormt die flap in zijn geheel gezien een afgesloten doos?

Nee, niet in deze vleugel. Dat is iets wat ik zeker anders doe wanneer ik weer een vleugel ga baggen.

Voor wat betreft dat laatste lees ik zojuist dat je op het dikste punt van die flap CF in de vorm van een halve buis hebt aangebracht. Dat zal wel iets helpen maar je moet daar een doos creeren. Een stuk stevige webbing dus tussen onder en bovenhuid. Zoals Dirk al zei; kijk eens ff bij de 31

Dit is inderdaad beter om eerst in de vleugel aan te brengen. Nu heb ik vanmorgen een test gedaan met de halve cirkel. Nu het droog is het een stuk beter geworden. Maar wat een werk. pffffff.

Gerhard

Back