DG 808 s Competition

Deze had ik mij ook tweedehands gekocht... Het verslagje van de vorige eigenaar kan je hier vinden : flyfly-models-dg-808-4meter-zwever

HPIM4794.JPG

HPIM4809.JPG

spanwijdte = 4 meter Merk = Fly Fly

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie kist. Volgens mij een van de weinige FlyFly's die wel doet wat de merknaam doet vermoeden :)

Succes!

Hij heeft zo te zien niet lang bij de vorige eigenaar gediend :smile: Eerste maiden 28 april en ik heb hem hier van eind mei dacht ik ?

Inmiddels ben ik de nieuwe eigenaar ... Heb dit toestel gekocht om in de winterperiode niet steeds de grotere zwevers te moeten uithalen .
De zelfbouwsleepkoppeling eruit gegooid en een nieuwe geplaatst. Oude sleepkoppeling >>> [post18]

01-07-13+-+1

De cockpit was gebarsten, dus had ik een nieuwe besteld bij Fly Fly in China...
De schade aan de romp hersteld en alles eens nagekeken.

Aan één opsteekstuk was blijkbaar ook schade geweest en is door de vorige eigenaar hersteld en gecamoufleerd.
Ook zat de huls waar de vleugelbuis doorloopt ook los aan één kant dus blijkbaar was er toch wel " iets " gebeurd met dit toestel :confused:

Nieuwe stickers op geplaatst en lood uitgenomen.

Terug ingevlogen, vliegt op zich goed maar de reactie van de rolroeren is mij veel te loom . Ik ga de flaps mee mixen met de rolroeren om betere respons te krijgen. Twee vluchten heeft hij nu gedaan. Voor dat hij weer de lucht ingaat , neem ik hem eens goed door ....

30-06-13+-+1

Laatst bewerkt:
De rolroeren bij dit toestel lopen niet tot aan de vleugeltip, maar stoppen ergens op een 50 cm .van de tip ???

De rolroeren zijn 60 x 5 cm

De vleugelbuis blijkt ook 6 cm te kort te zijn , heb ik vastgesteld...
Dit kan normaal ook niet , de constructeur zou beter moeten weten...

Morgen haal ik er één met de juiste lengte en in staal ipv Chinese carbon

Volgens de bijgeleverde tekening moeten de flaps 25 mm. omlaag kunnen. Hier heb ik ook " slechts " 20 mm maximum, dus als echte flaps ook niet effectief.
Een echte flap moet toch minimum 50 à 60 graden omlaag kunnen dacht ik .
Als echte effectieve butterfly dus niet bruikbaar. Ik vraag mij af waarom men géén remkleppen ( storkleppen ) heeft ingebouwd ? Waarschijnlijk om de prijs te drukken ?

Nu stoot ik nog op een probleempje ... De vorige eigenaar heeft de vleugelservo's met dikke secondenlijm en epoxy in de vleugel gelijmd , Zie >>>> [post22]

Hoe krijg ik deze nu fatsoenlijk los zonder de vleugel te beschadigen ? Normaal doe je eerst een krimpkousje over het servo en lijm je hem op de krimpkous vast, zo is hij ook makkelijk te verwijderen.

Maar goed , zal ik ook wel klaarkrijgen....

Eh Dirk, met een 4 meter kist zou ik toch wel voor een betere bevestiging gaan zorgen dan met krimpkous...

Dit is ook maar een simpel zwevertje hoor , géén waar je kunstvlucht mee gaat vliegen... Hooguit een belletje meepikken that's it . Weegt ook maar een 3,5 kg .

Dat de servo erin gelijmd was met dikke zap klopt ... Was ook zo weer los .Er werd melding gemaakt van rondom epoxylijm gedaan te hebben , doch dit was " vals alarm " Een kleine beweging met de tang en de servo was zo los

01-07-13+-+1

Een geluk dat de secondenlijm niet in de servo gedrongen is , zo zouden de tandwielen ook nog vastgelijmd kunnen worden...Deze komt er dus ingelijmd met epoxylijm na eerst een krimpkousje rond de servo geplaatst te hebben.
Een andere véél degelijkere bevestiging zie ik hier niet zitten. Is een ribbenvleugel die vol beplankt is .

Laatst bewerkt:
Dit toestel zag er op het eerste gezicht prachtig uit ( is het ook ) maar er zitten véél addertjes onder het gras ....:rolleyes:

Komt wel in orde op deze manier :cool: en dan ben je blij dat hij naar je goesting is .

Oh ja !! het stabilo stond eerst ook niet evenwijdig met de vleugels ( dus scheef !! ) >>> is ook OK nu

Laatst bewerkt:
Een nieuwe cockpit kostte mij algauw een 30 euro ...
Besteld bij Fly-Fly in China. Prijs voor de cockpit was 5 Dollar en voor de verzending 35 Dollar :confused:
Het toestel ziet er ook direct beter uit met een onbeschadigde cockpit .

De rolroeren bij dit toestel lopen niet tot aan de vleugeltip, maar stoppen ergens op een 50 cm .van de tip ???

De rolroeren zijn 60 x 5 cm

Misschien dat ik de rolroeren gewoon ook laat doorlopen tot aan de vleugeltip...
Zou de " echte " ook van die kleine rolroeren hebben ? Volgens mij niet

Moet ik nog even bekijken :idea: >>> zo zou ik een dikke 40 cm méér rolroer hebben :cool:
1 meter rolroer zal wel effect hebben :yes:

60 cm is niet veel voor een 4 meterkist. Bij mijn Salto heb ik ook 1 meter lengte, en de kleppen laat ik dan ook mee sturen. Dat scheelt enorm en dan begint het rollen ook leuk te worden. Voor thermiek heb ik genoeg aan de rolroeren alleen.

daarnet bij de betere Doe-het-zelf zaak een nieuwe vleugelbuis gehaald ... Vol staal van 12 mm doormeter en de juiste lengte
Alleen is er een groot verschil in gewicht ( 85 gram tegen 485 gram ) , doch dit maakt mij niets uit...
Als je een vleugelbuis gebruikt die te kort is , en je let niet op dat hij links en rechts even diep in de vleugel steekt of in één vleugelhelft 12 cm minder diep ( in mijn geval ) , kan véél meer teweegbrengen dan die 400 gram extra gewicht

Prijs vleugelbuis : een luttele 1,35 euro voor 56 cm lengte en 12 mm doormeter :cool:
Heb ze gelijk ook eens zuiver gemaakt en gepolijst !

Laatst bewerkt:
daarnet bij de betere Doe-het-zelf zaak een nieuwe vleugelbuis gehaald ... Vol staal van 12 mm doormeter en de juiste lengte
Euuuh ... wat voor staal?
Ik heb vroeger ook eens gedacht: 10 mm zilverstaal, mooi rond, voelt superstevig aan voor een 3m60 kist ....
De eerste (niet eens heftige) looping resulteerde in een V-stelling van 2x 45 graden :confused: 8-O :(
Een gewone DHZ-zaak verkoopt oha. geen goed staal (verenstaal).

Dirk.

Ik heb vroeger ook eens gedacht: 10 mm zilverstaal, mooi rond, voelt superstevig aan voor een 3m60 kist ....
De eerste (niet eens heftige) looping resulteerde in een V-stelling van 2x 45 graden :confused: 8-O :(

Zilverstaal rond 10 mm laat zich perfect harden.
Maar vergt wel wat ervaring want als het ontlaten niet goed gebeurt kan de pen bij belasting spontaan breken. :rolleyes:
Dus, direct naar het harden ontlaten!

Johannes

Ben namiddag nog eens op bezoek geweest bij een kennis van vroeger ( bouwt ultra-light toestellen ) en een chroom-molybdeen buisje meegenomen.
Hiervan ben ik zeker dat ze voldoet ...

Na enkele aanpassingen van ingebouwde zaken die mij niet aanstonden, heb ik vandaag de DG 808s Competition eens terug uitgelaten...
Met de grotere rolroeruitslag, aangepaste welvingsklep-uitslagen, meegemixte rolroeren enzovoort vloog hij namiddag zelfs héél prettig en heb menig belletje meegepikt...
Moest echter op tijd thuis zijn, maar ik ben een tevreden man nu ik weet dat de DG 808 s Competition WEL prima vliegt.
Ik had bij W&W modellbau ook nog een glasvezel vleugelbuis gekocht ( is lichter dan de stalen )

De onderkant van de vleugels is nu wit. Vandaag was het tamelijk slecht zicht , dus moet ik er een ander kleurtje bij op kleven zodat de zichtbaarheid vergroot.
ik denk er blauwe of rode strepen/banden op te kleven ....

Laatst bewerkt:
Back