DHC-6 Twin Otter

ik wou eigenlijk eens een ballonnetje oplaten hierover. Ik ben rustig aan het zoeken naar een volgend knutselproject.

Eigenlijk heb ik meer plezier aan bouwen dan vliegen (gaat ook minder kapot zo).

Ik heb ervaring met een 3 tal houtbouw kits, wat ARF in hout en foam en zelfbouw depron. Momenteel ben ik een sig 4star aan het bouwen van kit. Mijn bouwkunsten zijn zeker niet subliem, maar een mens moet leren he.

Dus ik ben aan het zoeken naar eens 'iets anders' en liefst iets civiel. Mijn oog was gevallen op de DHC-6 Twin Otter.

Ik heb nog nooit echt van scratch iets gebouwd, alleen gewoon bespannen geen glassing en ook geen twin ervaring, dus dit lijkt me wel leuk als uitdaging. De vleugel lijkt me simpel van ontwerp en VTOL is goed meegenomen op de piste.

Maar... is het doenbaar?

De plannen die ik online kan vinden (zeer schaars) zijn allemaal voor big scale kisten. Wellicht ook voor zware motoren en triplex.

Kan je dat zomaar terugschalen? Heeft iemand een tip voor ergens een plan te vinden?

Door plaats gebrek op de hobbyplaats (en vervoer) ga ik liever niet groter dan 1.8 m (liefst 1.6). Ik weet niet hoe doenbaar dit is op die kleinere schaal.

Alle suggesties zijn welkom.

Ik had ook even zitten denken over de Beechcraft 18 maar dat lijkt me een heel pak moeilijker.

Patrick

Als ik lees wat je al gedaan hebt zou ik zeggen: absoluut haalbaar. :yes:

Vergroten en verkleinen van plans heeft zeker haken en ogen, maar mits enigszins binnen de perken kan het.

De maat die je aangeeft: prima; wil je electro of brandstof?

Dit is misschien een kandidaat; er zijn shortkits leverbaar.

IVAN

Vliegt vast als een zonnetje, al is dat hier niet te zien. :nooo:

5XXH1HvT4-s[/media] Twin Otter - YouTube

Nog een, maatje kleiner:

Twin Otter DHC-6-300

Ziet er goed uit!

En nr. 3, ook mooi:

de Havilland Twin Otter - Air Age Store

Denk d'r maar eens over na . . .

(Btw: we're here to help.)

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik hen Ivan plans bekeken, ook een bouwtread op RCgroups van zijn model.

Mijn impressie is dat het model veel hoekiger is dan de werkelijkheid. Hij gebruikt een frame van balkjes voor de romp wat een rechthoekig resultaat lijkt te geven. Misschien is het model echt ook hoekig.. maar op de foto's van de echte lijkt het toch algemeen ronder van ontwerp. Hetzelfde viel me op van de KZ-IV.

Ik zou het toch graag redelijk schaalgetrouw willen, maar misschien ben ik aan het muggenziften.

Een van de problemen dat ik momenteel met de sig heb, is dat de US plannen allemaal werken met andere maten balsa. Dus als je hier in de winkel spullen haalt past het niet, of is plots de sheeting te dik.

Ik ging er dan ook van uit dat gewoon plannen op de fotocopier kleiner maken niet zou lukken, ook een wat vanwege de airfoil die je toch niet zo maar kan verkleinen.

In de spirit van domme vragen.... ik heb wel wat ervaring met boten ook. Daar bouwt men met ribben die beplankt worden en daarna glasvezel over.

Is dit ook gebruikt bij vliegtuigen of zit je daar altijd met interne structuur die stevigheid geeft ivm de huid die de stevigheid geeft?

Ach ja - we spreken over electro

Patrick

Vragen en opmerkingen! :p

Voordat ik op alles in ga ben ik wel benieuwd wat je van de andere plans vindt.

(Die van Pettigrew is inderdaad enigszins hoekig . . . :()

ribben die beplankt worden en daarna glasvezel over.

Vwb. de construcite van de vleugel: ga er van uit dat wat op het plan aangegeven staat werkt.

Met glasvezel afwerken kan, maar er zijn meer (en veel) mogelijkheden.

jan.

de andere plannen?

wel die van AirAge -van Anton Eisele- lijken me beter.

Als je foto's bekijkt van dat model lijkt het veel realistischer. De AirAge plannen zijn 1.65m span, dat is een mooi formaat (alhoewel op het randje voor vervoer). Alternatief is groter met vleugels in 2 delen, liever niet eigenlijk. Hoe minder stekkers des te liever heb ik het.

http://www.rcgroups.com/articles/ezonemag/2002/aug/chilliwack/twin_otter.jpg

ik heb ook deze gevonden,

TEAM TRACON EVENT GALLERY - Chilliwack Fly-In Saturday May 29, 2010/DSC 0249

en de echte ...

mij lijkt het dat de neus beter uitkomt op deze plans, maar de romp bovenkant achter de vleugel blijft hoekig.

nu, ik denk dat het ontwerp van de neus blijkbaar anders is voor verschillende uitvoeringen van het toestel. Het lijkt erop dat de eerste versie DHC-6 - 100 een meer stompe neus heeft en de volgende slanker en langer.

Patrick

Chilliwack?

Nu, hij heeft wel een mooie verzameling van toestellen. Maar ik moet ook het praktische in de gaten houden. Grote toestellen passen niet in de auto, en waar ik vlieg is het niet echt giant scale (beetje krap).

Zijn PARTENAVIA vind ik ook wel mooi, maar als ik al die moeite doe kan ik evengoed een mooier schaalmodel bouwen vind ik. Anders is het te snel af :)

Patrick

Eerlijk,

ik volg echt niet. Is dat een club, een meeting? Iets dat ik zou moeten kennen?

Patrick

Dan moet Jan volgende keer een zwaarder muntje gebruiken, dan valt t eerder! :-p

Ik ben benieuwd wat je gaat doen. Persoonlijk vind ik t een verdraaid leuk vliegtuig! Succes en veel plezier!

Hoi Patrick, leuk eerste schaalobject de DHC-6 Twin Otter:

185091.jpg

De kist bekleden met glasweefsel wordt net als bij de botenbouw inderdaad ook bij vliegtuigen gedaan en geeft een mooi oppervlak voor de afwerking (vele voorbeelden van te vinden in diverse bouwdraadjes), maar zoals Jan zei zijn er inderdaad nog legio andere mogelijkheden.

Geen overbodige luxe is misschien om tijdens de bouw van je eerste schaalmodel een eenvoudig ander model eerst te proberen met twee motoren. Is toch weer anders vliegen en kan je vast gewend raken. Alhoewel de DHC-6 me wel heel vriendelijk lijkt om te vliegen. De motoren staan in verhouding redelijk dicht bij de romp en je hebt een enorm kielvlak en richtingroer op deze kist!

Ben benieuwd van welke tekening je gaat bouwen, ik blijf het in ieder geval volgen. Veel plezier met de bouw,

Groeten, Ramses

inderdaad heel mooi... dit werkt inspirerend.
probleem is dat je eigenlijk niet weet hoe goed de plannen zijn tot je ze gekocht hebt.

Ik ga de komende dagen nog wat surfen en rondkijken. Er zijn wel een aantal twins die ik mooi vind, maar deze lijkt me een goede start. Alhoewel die C45 ook mooi is...

ik kan redelijk makkelijk ook zelf iets ontwerpen voor het twin concept te proberen, wat styro en een hete draad en een doenbare vleugel heb je snel. Mooi moet het dan niet zijn.

Patrick

Ik denk toch dat voor een een 1e scratch build de Ivan pettigrew erg leuk is. En je kan hem evt zelf wat meer schaalgetrouw maken. Het vliegt erg leuk :

attachmentNew.php

Mvg,

Bart

Back