DHC-6 Twin Otter

sommige van die kleurschema's zijn... wel... origineel.

'nemo' in de lucht, wel aandacht op de luchthaven zal ie wel hebben.
ik denk dat het idee om eerst eens een trainer twin te maken wel een goed idee is.

Mijn bouwwoede komt met vlagen, meestal in het voorjaar - tot het werk in de tuin voorrang neemt. Dus een twin otter zal een werk van lange adem zijn.

Patrick

Viking blijkt de licentie van De Havilland overgenomen te hebben voor een hele rits van hun toestellen

Er circuleren een hoop foto's van hun twin otter demomodel op het internet.

Dit is een goeie vind ik...

Twin_Otter_2.jpg

nu, floats komen er in ieder geval niet onder bij mij.

Ik ben ook aan het kijken naar de Beechcraft B58 twin, maar de extra moeilijkheid van het inklapbaar landingsgestel en wellicht ook vinniger vlieggedrag schrikt me wat af.

Patrick

Jan,
De shortkit die manzano aanbied is voor de Ivan Pettigrew DHC-6. Dit staat ook op de site van Ivan.
Of bedoelde je deze niet?

Marco

Is 42 inch niet te klein?

Is het doenbaar om daar redelijk op schaal in te werken?
Dingen zoals de motorgordels worden dan wel erg klein en niet zo veel plaats voor landingsgestel ed.

Patrick

ik heb het gelezen, het ziet er allemaal goed uit op de foto. In hoeverre het echt op schaal is weet ik niet.

zoveel keus... zo weinig tijd (en centjes)

Ps, hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik denk dat het beste is gewoon een aantal plannen te verzamelen. Van zowel de twin otter als andere vliegtuigen.

Dan vergelijken hoe die mensen het aanpakken, en dan mijn eigen plans te tekenen op een schaal die ik goed vind.

Dit begint er moeilijker uit te zien dan ik dacht.

Ps. Ik ben geen autocad or rhino expert. Ik weet niet hoe jullie plannen tekenen, maar ik heb weinig zin om geld uit te geven aan cad software en daar nog maanden aan te leren.

Of misschien is dat juist nodig?

:confused:

Patrick

Je hoeft het niet persé in 3D CAD te doen. 3D CAD is een prachtige en nuttige werkwijze, maar het kost tijd om het te leren ... althans dat is mijn ervaring.

Je kan ook gewoon in 2D CAD platte aanzichten/bouwtekeningen maken en dan is het niet zo moeilijk. Je moet alleen wel opletten dat zij, voor en bovenaanzicht met elkaar corresponderen. 2D CAD programma's zijn er ook als freeware.

Wat ook kan is simpel de bouwtekeningen vergroten (of verkleinen) in de copyshop, beetje aanpassen waar nodig en hup gaan bouwen.

Kortom, er zijn meerdere wegen naar Rome. Je moet even uitvinden welke weg voor jou het beste werkt.

een aantal plannen te verzamelen. Van zowel de twin otter als andere vliegtuigen.

Dan vergelijken hoe die mensen het aanpakken, en dan mijn eigen plans te tekenen op een schaal die ik goed vind.

Dit begint er moeilijker uit te zien dan ik dacht.

Ik zou zeggen: je begint het jezelf wel erg moeijlk te maken.

Vergeet niet: het is mogelijk om
- obv. een matige tekening een model te maken zoals in post 16 :p, en
- obv. een perfecte tekening een model als in het filmpje van post 19. :(

Wederom: succes.

jan.

de volgende stap is dat ik een aantal tekeningen ga kopen online.

Echter mijn gevoel (na lezen van een paar bouwtreads, plannen en ARF's te bekijken online) is dat dit soort modellen toch echt meer naar 1.8+ meter moet om tot zijn recht te komen.

En dat is niet mogelijk vandaag de dag, mijn 'bouwhok' laat dit niet toe, en voor het vervoer heb ik ook problemen dan. Een vleugel in 2 delen is wel een mooi idee, maar ondertussen gaat de romplengte ook omhoog en zit ik in hetzelfde schuitje.

Dus ik denk dat dit in de planning fase gaat komen en blijven tot ik een oplossing hiervoor weet, maar da's afhankelijk van een paar dingen die ik niet in de hand heb momenteel.

Patrick

Ps. Ik ben geen autocad or rhino expert. Ik weet niet hoe jullie plannen tekenen, maar ik heb weinig zin om geld uit te geven aan cad software en daar nog maanden aan te leren.
Of misschien is dat juist nodig?

Mwa ik denk t niet, ik gebruik voor de spanten van mijn Fokker, het gratis programma VectorEngineer, is een 2D CAD programma wat ik in een paar uur (+/-3 ofzo) onder de knie had. Dit gebruik ik alleen om snel tekeningen te reproduceren in plaats van hetzelfde spantje 100000x overnieuw te tekenen..
Daarnaast gebruik ik een tekentafel met van die linealen erop, die ik voor 25 euro via een 2ehands website op de kop heb getikt....

VectorEngineer:
full

En de tekentafel:
full

Marco

Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt, ik heb het gedownload. 'k denk dat zo een tekentafel nog het makkelijkst is voor mij.

Patrick

Back