DHZ Lipo balancing, zonder electronica! (?)

prop-er

Forum veteraan
http://www.dream-models.com/eco/LipoPack.html

LiPoPack_19519997.jpg

If the cells are not at the same voltage but the difference is less than 1V you can balance them by connecting them in parallel temporarily with a couple of clothespins. Be very careful to use correct polarity (all + together, and all - together).

About 6 hours connected this way will balance them perfectly. Some big cells may need more time than that.

Check at the end that all cells are at the same voltage.

Dus als ik op een 3S pack een 6 polige stekker monteer met aparte verbindingen naar alle polen, en ik verbind een uur lang middels een 6 polige contrastekker alle plussen met alle minnen, is mijn pack gebalanceerd?

Klinkt te mooi om waar te zijn.

da moet je dus een connector hebben om hem te kunnen switchen tussen 3s1p en 1s3p... zou kunnen ;) Ook handig om te koppelen in verschillende combi's. Er zitten dan wel aardig wat stekkers aan. Elke pin moet wel de maximale stroom aan kunnen...... Je kan ze dan wel parallel wegleggen :) En op laden ;) Wel een hoge stroom nodig dan :(

Dit is alleen bedoeld voor het balanceren van nieuwe cellen... of voor mensen die het leuk vinden om hun accu's steeds los te solderen om te balanceren :)

Ik wil geen andere combinaties maken. Ik wil balanceren. Zo hou ik de stekker klein en licht. Laden doe ik gewoon in de standaard 3S1P mode.

Mijn cellen hebben nooit meer dan 1V verschil. (even afkloppen...)

Als ik na een dag vliegen, mijn lipo switch van 3S1P naar 1S3P, en hem zo opberg, heb ik altijd een gebalanceerde lipo.

Verwacht iemand grote stromen door de stekker direct na het aansluiten?
(De site heeft het over 6 uur laten liggen, dus ik ben geneigd te denken dat dit een langzaam proces is)

Ik heb nog wel een brak 3S pack liggen, waar ik mee kan testen.

nee niet tijdens het balanceren maar je vliegt ook door die pennen. Je kan niet de standaard 3d setup laten zitten. De vliegstroom gaat dus ook door de schakel stekker. Da's het probleem :)

De "vliegstroom" gaat gewoon door de standaard aanwezige 2-polige stekker. De kleine zespolige stekker komt er extra bij.

Stel dat er tussen twee cellen 1V potentiaal verschil heerst, en de interne weerstand van de lipo 30mohm is. Op het moment van verbinden ontstaat er de volgende stroom:

I = V / R = 1 V / 0,03 Ohm = 33 A

Dat is te veel stroom voor de lipo-packs die ik gebruik. En te veel stroom voor een kleine stekker verbinding, met bijbehorende kleine draad.

Stel dat het onderlinge potentiaal slechts 0,15V is:

I = V / R = 0,15 V / 0,03 Ohm = 5 A

Dat lijkt er meer op. Maar het is me te veel werk om iedere keer voor het balanceren de cellen door te meten.

Om nu te zorgen dat de stroom niet te hoog kan oplopen kan in de contrastekker een tweetal weerstanden worden gemonteerd.

R = V / I = 1 V / 5 A = 0,2 Ohm = 200 mOhm

P = V • I = 1 V • 5 A = 5 W

Twee stuks 10W weerstanden van 200 mOhm zouden er voor moeten zorgen dat de stroom niet te hoog kan oplopen. Door twee 10A zekeringen toe te passen kan schade aan de lipo’s worden voorkomen.

Prop, teken de schemas eens uit..

Zolang je ze in serie hebt staan, kun je geen paralelle verbindingen maken..

whatever stekkers je gebruikt.

Dat had ik idd over hoofd gezien. Dit principe kan enkel werken als de normale verbindingen tussen de cellen onderling (van plus naar min) tijdelijk worden verbroken.

Dat lijkt me nogal lastig aangezien deze verbinding middels een printplaatje is uitgevoerd.

Nog even brainstormen.

Als je die groene mpx 6 polige stekkers hebt heb je voor 3s lipo genoeg :) Dan kan je op het model het pack in 3s1p schakelen. De laad stekker schakeld hem dan in 1s3p. De maximale stroom is dan wel 15A, anders gaat de stekker gloeien....

ja, 30 a als je 3 polen gebruikt ;) Dus op deze manier moet alle stroom door 1 pool. Dus 10A max. En dan ook nog eens 6 overgangen ipv 2..... nee, dat werkt niet echt ;)

Hoi,

Mijn eerste ractie was: dat kan toch niet werken, want je hebt altijd te maken met een drempelspanning voordat een cel geladen kan worden. Dus meteen maar eens de praktische proef op de som genomen.

3S pakket levert in rust 11.75 V
Lader aangesloten en bij verschillende laadstromen de spanning genoteerd (20-110 mA). Deze waarden heb ik in een grafiek gezet en de lijn doorgetrokken tot 0mA, waar hij op 11.764 volt door de Y-as gaat. Voor het pakket is de drempelspanning dus 0.014 volt en dat is minder dan 0.01 volt per cel! Beter dan zo'n 0.005 volt kun je het niet krijgen maar het lijkt mij goed genoeg. :lol:

Leuk idee!

Marc,

Dat is nog eens doordenken! Ik denk dat je wel veel vertrouwen in je meetapparatuur en grafiektekenkwaliteiten moet hebben, wil je deze hele kleine waarden niet als "foutmarge" zien!

Leuk om te weten dat drempelspanning dus geen belemmering is voor deze manier van balanceren!

Je kan natuurlijk ook elke lipocel van goudstekkers voorzien en dan met de goudstekkers (pa-plus/ma-min) in serie een 2/3/4/5s pakket samenstellen.
Nadeel is meer (goudstekker)gewicht, voordeel is dat je grote dure cellen in elke configuratie kunt gebruiken en dat een slechte cel snel te vervangen is.

Een parallel laadsnoertje/balanceersnoertje is hiervoor dan zo te maken....
Parallel laden voorkomt ook onbalans.

veel losse stekkers is een probleem. Even snel je accu aansluiten kan dan heel goed mis gaan. Een clubgenoot had het eens met 2 packs 8 of 10 cellen... Dat was een hoop rook :)

Back